Welke kansen voor de sport biedt de nieuwe online gokwet?

Geld inzetten op je favoriete voetbalclub of een wedstrijdje wat spannender maken. Iedereen kent de mogelijkheden van online sportweddenschappen. Veel mensen weten niet dat buiten TOTO om het momenteel (nog) illegaal is om online te gokken in Nederland. Maar na vele jaren van politiek debat komt het er dan toch eindelijk: de (online) gokwet. Wat gaat er veranderen en wat voor kansen brengt deze wet met zich mee op het gebied van sponsoring?

Door de nieuwe (online) gokwet kunnen de bookmakers sinds 1 april 2021 een licentie aanvragen in Nederland. Na verkrijgen van een licentie mogen internationale partijen voortaan ook sportweddenschappen in Nederland aanbieden. De aanvraag wordt heel nauwkeurig gecheckt door de kansspelautoriteiten en er moet aan veel voorwaarden worden voldaan, zoals de mate van eerlijk spel maar ook de preventie op gokverslaving. Als alles gaat zoals gepland mogen de eerste bookmakers vanaf 1 oktober dit jaar de Nederlandse markt op.

TOTO

Tot op heden heeft TOTO een monopolie op sportweddenschappen in Nederland. Dit monopolie is ontstaan in 1964 met een wet waarin werd vastgelegd dat TOTO offline weddenschappen mocht verzorgen. Intussen is natuurlijk ook online sportweddenschappen een begrip geworden, maar in de wet van 1964 zijn online sportweddenschappen nog niet opgenomen. Hierdoor mocht alleen TOTO online hetzelfde aanbod doen als ze offline in de winkel al deden. TOTO mocht wel al marketing en sponsoring inzetten in Nederland terwijl dit voor andere bookmakers verboden was.

TOTO heeft het afgelopen jaar financieel een grote slag geslagen. Midden in de coronacrisis heeft het bedrijf dat onderdeel is van de Nederlandse Loterij met tien clubs uit de Eredivisie een partnership afgesloten, waardoor het bij deze clubs op de mouw van het shirt komt te staan voor drie jaar (met een optie op nog eens twee jaargangen). De clubs hebben vanwege corona snel geld nodig, een sponsorship met TOTO was hierin dus een mooie oplossing. Andere clubs wachten nog liever even af tot er meer aanbieders de markt betreden waardoor deze clubs mogelijk hogere bedragen kunnen krijgen dan de clubs die al hebben getekend bij TOTO.

Nieuwe concurrentie

Jarenlang hebben internationale partijen zoals Unibet en BWIN in een grijs gebied geopereerd. De internationale bookmakers hadden geen licentie in Nederland en konden deze ook nog niet aanvragen. Simpelweg omdat de wet in Nederland daar niet voor gemaakt was. Na jaren van uitstel en politieke discussies is die mogelijkheid er nu eindelijk wel en is de gokwet vernieuwd. Hierdoor zal de omzet op de Nederlandse gokmarkt naar verwachting gaan verdubbelen in de komende jaren. Elke sport gaat de komende jaren in aanraking komen met bookmakers en de gokwet, maar voor bookmakers is voetbal veruit de belangrijkste en meest interessante sport. Gemiddeld gezien wordt 70% van de omzet van Nederlandse bookmakers gegenereerd op voetbal. Pas als de sponsormogelijkheden binnen voetbal zijn afgedekt gaan bookmakers de aandacht verleggen naar andere sporten.

Door de gokwet komen er twee nieuwe verdienmodellen voor clubs: deals zoals tussen Holland Casino en de Eredivisie/ESPN van acht miljoen euro waar de clubs een klein percentage van terug gaan zien, maar nog interessanter zijn de directe deals tussen de bookmakers en clubs. Tien clubs hebben dus al een sponsordeal met TOTO, de andere clubs hebben gewacht op de nieuwe bookmakers. Maar de stoelendans voor de overige acht Eredivisieclubs en Keuken Kampioen Divisieclubs lijkt achter de schermen al zo goed als afgerond. De meeste clubs hebben inmiddels een contract met een bookmaker klaarliggen en wachten alleen nog op een handtekening.

Partnerships

Elke club heeft op dit moment een hoofdsponsor en daaronder verschillende sponsorpartners, zoals een biersponsor en autoleverancier. Hier gaat dus naar alle waarschijnlijkheid bij elke club minimaal één betting partner bij komen. De clubs zullen een flinke financiële boost gaan krijgen in deze moeilijke tijd.

Bookmakers kunnen grofweg uit twee partnership varianten kiezen. De exposure deal: hier zullen waarschijnlijk de partijen met een groot marketingbudget voor gaan. Daarnaast heb je nog partijen die het partnership echt willen gaan gebruiken om te activeren en bijvoorbeeld wekelijks de database een mail willen sturen met een bonus of iets dergelijks. Kleine partijen die minder budget hebben zullen sneller voor de tweede optie kiezen, aangezien zij nog spelers voor zich moeten winnen en de grote partijen in Nederland zullen meer de focus leggen op associatie en exposure.

Daarnaast kunnen clubs er eventueel voor kunnen kiezen om exposure aan meerdere partijen te verkopen. Maar dat kan alleen als de officiële betting partner, waarmee ze dus een samenwerking aangaan, hiermee akkoord gaat. Dit kan financieel erg interessant zijn, omdat je meerdere deals kunt maken. Exclusiviteit heeft natuurlijk de voorkeur voor bookmakers, maar volledige exclusiviteit is vaak te duur. De overgebleven clubs beseffen namelijk dat ze goud in handen hebben, waardoor een structuur met 1 betting partner en nog 1 (kleinere) exposure partner zeker een mogelijke uitkomst is waar sommige clubs mee gaan werken.

Uitdagingen

Clubs hebben nu hard geld nodig waardoor de kans bestaat dat clubs puur voor het geld gaan kiezen. Laten we niet hopen dat er dadelijk een overkill aan aanbod en reclames (van bookmakers) bij elke club te zien is en het op een kermis gaat lijken. Hopelijk gaan ook de bookmakers zelf er dus verstandig mee om en kiezen ze het juiste partnership. Het zou slim zijn als de bookmakers ook een bijdrage leveren aan maatschappelijke projecten zoals het tegengaan en terugdringen van gokverslaving. Door hun verantwoordelijkheid te nemen zorgen de online gokaanbieders ervoor dat ze niet over twee jaar alweer worden teruggefloten door de overheid. In sommige Europese landen is dit al gebeurd en zijn partnerships tussen bookmakers en voetbalclubs niet meer toegestaan. Dan zijn de extra opbrengsten van korte duur geweest en kunnen clubs in de problemen komen wanneer deze wegvallen.

Toekomst

De komende jaren staan er op betting gebied interessante gebeurtenissen en ontwikkelingen te wachten. Taboes kunnen doorbroken worden. Een kans op veel nieuwe (hoofd)sponsoren en het extra geld wat hierdoor in de Nederlandse sportwereld beschikbaar gaat komen, kan positieve gevolgen hebben. Of de nieuwe gokwet een succesverhaal wordt, ligt wel volledig aan de partijen zelf. Dus hopelijk worden er verstandige besluiten genomen en wordt de lange termijn niet uit het oog verloren.

Deze blog is geschreven door SPECO-student Sander Roijakkers.

Headerfoto: Shutterstock.com