"Mocht door de overheid of de KNVB het licht voor invoering van shirtreclame niet op groen worden gezet, dan zal de Amsterdamse club zelf het initiatief nemen om de spelers met de naam van een firma op het shirt het veld op te sturen" laat de Amsterdamse club Ajax begin jaren '80 zelfverzekerd weten. Wat ze er niet bij vertellen, is dat er in het contract een clausule is opgenomen; de Japanners hoeven pas te betalen als de Ajax-spelers de reclame voor de firma daadwerkelijk uitdragen. Amsterdamse bluf of niet, op 1 juli 1982, een paar maanden na het teken van het sponsorcontract, geeft de politiek alsnog officieel toestemming voor reclame op de shirts van profclubs. Op plaats 14 in de Sportsponsors Top 100 Aller Tijden een terugblik op de legendarische sponsorovereenkomst tussen TDK en Ajax.
"Dit sponsorship markeert het moment waarop shirtreclame in Nederland, weliswaar met veel commotie gepaard gaand, officieel haar intrede deed. Ajax liep voorop en het sponsorsucces was zo groot dat TDK de allergrootste moeite had de vraag naar cassettebandjes bij te benen." - Bob van Oosterhout
In het eerst jaar snuffelen, in het tweede jaar oogsten en in het volgende jaar continueren. De impact van het sponsorship is volgens Arie van Eijden (bestuurslid van Ajax sinds 1997) "gigantisch". Binnen een seizoen had TDK de doelstellingen bereikt; de naamsbekendheid van TDK groeide binnen een paar jaar uit tot 90 a 95 procent. Het bedrijf groeide hard en breidde uit naar Belgie. Ook de omvang van de sponsordeal groeide mee; bij de verlenging van de contracten stijgt de jaarlijkse bijdrage van 800.000 naar 1,3 miljoen gulden per jaar, en weer later tot 1,7 miljoen per jaar.
In 1986 biedt HEMA zichzelf bij Ajax aan als vervanger van TDK, maar de winkelketen past niet bij het clubimago. Het sponsorcontract wordt wederom met drie jaar verlengd, waarna in 1991 wel een geschikte nieuwe partner zich aandient: ABN AMRO. De bank betaalt goed, al past de lange naam niet horizontaal op het shirt. Ook daar wordt een oplossing voor gevonden: de naam komt verticaal te staan. Auteur Bob van Oosterhout over de TDK en Ajax-case: "Dit sponsorship markeert het moment waarop shirtreclame in Nederland, weliswaar met veel commotie gepaard gaand, officieel haar intrede deed. Ajax liep voorop en het sponsorsucces was zo groot dat TDK de allergrootste moeite had de vraag naar cassettebandjes bij te benen."
Alles over De Sportsponsor Top 100 Aller Tijden