The year in Nike innovation: zes bijzondere designs uit 2015

Bijna wekelijks zien we de meest bijzondere sportinnovaties, strakke designs, nieuwe technologieën en/of musthave gadgets wel voorbij komen. Zo hadden we op SportNEXT dit jaar bijvoorbeeld de allereerste concept schoen van Asics (Meta Run), de eerste schoen die je aan kan passen met een smartphone (ShiftWear), een innovatieve LCD zonnebril (CTRL), het veelgeprezen dyneema-broekje van Team Giant-Alpecin en de banaan als smartwatch (Dole). Al met al bijzondere innovaties die uniek zijn in hun soort en - zoals met de Meta Run - een nieuwe koers inzetten. Ook voor Nike, een van de grootste innovators in de sport, was het opnieuw een bijzonder jaar. Daarom een overzicht met zes innovatieve designs uit 2015. 

Een brief van een tiener leidt tot de Nike Flyease

Volgens Nike begon de ontwikkeling van de Nike Flyease met een bijzondere brief: Matthew Walzer, een Amerikaanse tiener met cerebrale parese (hersenverlamming) schreef een brief naar het Amerikaanse sportmerk, waarin hij zijn enthousiasme over de Nike basketbalschoenen deelde. Walzer is een groot fan van de schoenenlijn (die o.a. door LeBron James wordt gedragen) en wil het zelf ook gaan dragen. Hij heeft alleen moeite om de schoenen elke dag aan te trekken, waardoor hij een oproep in de brief plaatste voor een 'makkelijkere opening'. De brief kwam terecht bij Tobie Hatfield, Nike's vicepresident in Design, dat eerder al schoenen voor Amerikaanse paralympiërs ontwikkelde. Met een speciaal ritsensysteem (waardoor de schoen aan de achterkant helemaal opengemaakt kan worden en de voet eenvoudig ook 'vastgezet' kan worden) werd de wens van Walzer beantwoord.

Je hoofd koelen met de Nike Cooling Hood

Is koelen na een wedstrijd of training de beste manier om te herstellen van je prestaties? Die discussie loopt al enkele jaren, maar toch blijven er elk jaar nieuwe innovaties voorbij komen die de lichaamstemperatuur van atleten op een bepaalde manier reguleren. Het oudste voorbeeld zijn natuurlijk de ijsbaden (zoals met de hockeydames in Peking), maar ook koelvesten (zoals DSM ooit ontwikkelde), koelshirts, warmteshirts etc.. er zijn tegenwoordig talloze manieren om iets aan je lichaamstemperatuur te doen. Voor Ashton Eaton, wereldkampioen in Tienkamp, ontwikkelde Nike in aanloop naar de WK Atletiek in Peking iets bijzonder: de Cooling Hood. De werking is simpel: met het dragen van het masker wordt je gezicht gekoeld. Uit onderzoek van het Nike Sports Research Lab blijkt dit namelijk een effectieve manier te zijn om de natuurlijke temperatuurregulatie in je lichaam te verbeteren. Of het ook écht beter werkt dan je kop onder de kraan te houden - dat laten we in het midden, maar bijzonder ziet de innovatie er in ieder geval zeker uit. 

NikeFootballX: de schoenenlijn voor straatvoetballers

Waar Nike met de Flyknit technologie al enkele jaren de voetbalwereld probeert te veroveren, is dit jaar met de NikeFootballX de focus op het zogeheten 'small-sided football' komen te liggen. Bijvoorbeeld met (professionele) aanbieders als Powerleague (binnenkort een uitgebreid verhaal hierover op SportNEXT), maar ook met de vele straatvoetballertjes op de Johan Cruyff-courts en in andere steden op de wereld. Zo is er de MagistaX, MercurialX en HypervenomX die allen geoptimaliseerd zijn voor de ruwe ondergronden op straat of kunstgras, maar ook een kek design hebben.

Nike AeroReact: het stofje dat reageert op je lichaamstemperatuur

Zoals onder het kopje 'Cooling Hood' al lichtjes aan bod kwam: regulering van de lichaamstemperatuur is misschien wel een van de hoofdonderwerpen op terrein van sportinnovatie de laatste jaren. Nike beloofd met de AeroReact een nieuwe, responsieve (!) en lichtgewicht stof te hebben ontwikkeld. Het materiaal van AeroReact is namelijks alles behalve een 'gewone katoenen stof': het is een draagbare innovatie dat real-time zou anticiperen op beweging en omgeving. Wanneer je lichaam opwarmt en je begint te zweten, dan zou de technologie ervoor zorgen dat de structuur van het stof 'open' komt te staan, waardoor het shirtje beter ademt en transpiratie af kan voeren. Vice versa: wanneer je nog niet zweet en het is wat kouder, dan zou de technologie er voor zorgen dat het shirtje 'warmer' aanvoelt. Of het werkt? Ik heb nog niet honderden succesverhalen voorbij horen komen, maar desalniettemin lijkt er een eerste (kleine) stap gemaakt te zijn. Slimme kleding - vol met wearable technology dat alles voor jou bepaalt - lijkt een kwestie van tijd te zijn, voordat het gemeengoed wordt. 

Back to the Future (of past?) met de Nike Mag

Op 21 oktober stond de hele wereld even stil bij Back to the Future-day. In de filmklassieker Back to the Future reizen Marty McFly (Michael J. Fox) en Doctor Emmett Brown (Christopher Lloyd) namelijk naar het verleden en de toekomst. Hoewel de filmserie eind jaren '80 werd uitgebracht, kwam één datum heel nadrukkelijk terug in de (tweede) film: 21 oktober 2015. Inderdaad: dit jaar dus, waardoor er wereldwijd werd stilgestaan bij het geschetste toekomstplaatje van de filmmakers. Een opvallende (sportieve) innovatie in de film is de Nike Mag, een schoen dat licht geeft en waarbij de veters automatisch aangetrokken worden. Nike besloot om een gelimiteerde editie van de schoen - 30 jaar nadat de film is uitgebracht - na te maken. Mét zelfstrikkende veters en precies zoals de filmmakers de vorige eeuw in gedachten hadden. 

De Nike Metcon 1: de perfecte work-out schoenen?

De meeste sporters kennen het wel: je hebt een crossfit-, boks- of fitness-training ingelast, omdat je niet eenzijdig wil trainen en op meerdere vlakken (benen, armen en body) vooruit wil gaan. Maar welke schoenen trek je daarbij aan? Rennen en loopoefeningen gaan prima met een paar hardloopschoenen, maar zodra je gaat opdrukken, springoefeningen gaat uitvoeren of de touwen inklimt, dan zijn loopschoenen alles behalve comfortabel. Andersom: kilometers maken met schoenen met dunne zooltjes is ook niet je-van-het, waardoor je negen van de tien keer zoekende bent naar de juiste schoenen. Nike claimt met de Metcon dit jaar de oplossing te hebben: de perfecte work-out schoen? De schoen zou licht, sterk en vooral veelzijdig moeten zijn. Door de combinatie van verschillende soorten technologieën (gebruikt in andere schoenen) is het mogelijk om verschillende fitness-oefeningen uit te oefenen, waarbij je eventueel zelfs nog een touw zou kunnen klimmen (door de hoge flexibiliteit). Nike lijkt zich hiermee nadrukkelijker op de groeiende fitness- en crossfit-markt te richten.