Het is de laatste weken wel heel stil rond Mark Versteegen, de sponsorbaas van KPN. Uitgeslapen holt ie door Bussum en we zien hem dankzij Instagram ook op Spaanse stranden. Via WhatsApp heeft hij een open lijn met de top van de KNSB, waar grote zorgen zijn over hoe het (top)schaatsen zich de komende jaren financieel verder gaat ontwikkelen. Bondssponsor KPN denkt mee en duwt mee. Tijd voor een revolutie. Digitaal wel te verstaan. Een prachtige sport dreigt de aansluiting met de nieuwe wereld van sport en media volledig te missen en dus ook de sponsorinkomsten.
Wie alle prachtige content wil ontdekken die er over de Nederlandse schaatsers wordt gemaakt, wacht een eindeloze speurtocht over YouTube, Instagram en online. Geen sport waar zoveel moois te beleven is op de digitale snelweg als het schaatsen, maar waar het vinden daarvan een lastige speurtocht is.
Mijn persoonlijke favoriet is bijvoorbeeld schaatsvlogger Joost Born van de nieuwe IKO-ploeg.
Video: De vlog van Joost Born voor schaatsploeg IKO
Bedrijven schreeuwen om dit type communicatie. Het maakt de sport en de sporter 'likeable' en prima te koppelen aan een merk.
Te veel hangen de KNSB en de merkenteams nu nog in de aanname dat bedrijven vooral bezig zijn met het tellen van de seconden dat ze bij de NOS in beeld zijn. Vergeet het, het gaat om de 'storytelling' en de sporter die via (social) media een goed verhaal neerzet.
Die slag zijn de KNSB en de merkenteams volledig aan het missen. Ploegen zijn trots op eigen deals met bijvoorbeeld Eurosport en niemand pakt de regierol op om alle schaatscontent op één plaats bij elkaar te brengen om zo een grote digitale schaatscommunity te bouwen.
Onze schaatsers gaan met mooie dromen en doelen het olympische seizoen in⛸�� Ontmoet hét team! pic.twitter.com/vamQhnbLDG
— LottoJumbo schaatsen (@LottoJumbo_ice) 17 oktober 2017
ZIE OOK: Revolutie door OranjeLeeuwinnen
Schaatsplatform
De meest logische constructie zou zijn om schaatsen.nl om te bouwen tot hét schaatsplatform van Nederland waar met toffe content fans en bedrijfsleven enthousiast worden gemaakt voor schaatsers en de hele sport. Het huidige schaatsen.nl is een prima site die niet veel meer doet dan op zich goede interviews plaatsen en het nieuws te volgen. Op het bondsbureau is hoofdredacteur Huub Snoep samen met wat assistentes vooral bezig om niets te missen.
Het wordt tijd dat de teams samen de schouders zetten onder schaatsen.nl, omdat dit platform van groot belang kan zijn voor de toekomst van het (top)schaatsen. Hier wordt de fan nog meer fan gemaakt door mooie persoonlijke vlogs en toffe beelden vanuit de ploegen en achter de schermen bij wedstrijden. Zoals bijvoorbeeld de Noorse schaatser Kristian Varvik goed doet.
Video: Vlog van schaatsploeg Lotto-Jumbo
Over twee of drie jaar stoppen Sven Kramer en Ireen Wüst, nu nog de absolute boegbeelden van de sport en Sven bepaalt nu bijna alleen de commerciële waarde van het schaatsen in Nederland. Nieuwe helden kunnen geboren worden op een digitaal platform en nieuwe helden zijn weer aantrekkelijk voor potentiele geldschieters, of dat nou bedrijven zijn of media-rechtenhouders.
Denktank
En dan zijn we terug bij Mark Versteegen. Eigenlijk moet er een denktank komen die in het schaatsen alle schotten weghaalt en de digitale experts van de merkenteams en de KNSB bij elkaar zet, om samen met sportmarketingbureaus met digitale expertise als House of Sports en Triple Double en een tv-productiebedrijf als Southfields, een revolutionair schaatsplatform te ontwikkelen. Met goede deals om de digitale content ook aan anderen beschikbaar te stellen, bijvoorbeeld aan NOS of RTL. KPN heeft verder goede content-deskundigen die ook kunnen zorgen dat er op basis van het beschikbare materiaal er op de kabel en online een wekelijks schaatsmagazine kan worden gemaakt.
Tijd voor een digitale schaatsrevolutie dus.
ZIE OOK: Einde aan sponsorcrisis in schaatsen en wielrennen?
Headerfoto: Screenshot YouTube-video van Kristian Varvik