Trends in sponsoring en innovatie in Cricket

De ontwikkeling van Cricket staat op een tweesprong. Linksaf is de traditionele variant Test Cricket waar techniek en inzicht de doorslag geven maar wedstrijden soms wel drie dagen duren. En rechtsaf de moderne en TV-vriendelijke variant Twenty20 waar snelle punten elkaar opvolgen en wedstrijden maar drie uur duren. De laatstgenoemde is bezig met een flinke opmars en Gijsbregt Brouwer sprak tijdens BNR Sportzaken met Ernst Broekhorst, hoofd sponsoring bij ABN AMRO, over innovatie in de sport en trends in sponsoring.

Tijden veranderen
Een belangrijke tendens in de Nederlandse sportsponsoring: financiële dienstverleners verdwijnen van het 'populaire' speelveld (zoals bijvoorbeeld voetbal). Fortis sponsorde Feyenoord, ABN AMRO sponsorde Ajax. Ernst Broekhorst: “Als onderneming kijk je naar de doelstellingen, waar wil je als bank naartoe de komende jaren? Daar hoort een maatschappelijke strategie bij. We kijken daar nu wat anders naar dan in de tijden dat we Ajax sponsorde of Feyenoord met Fortis.” Bob van Oosterhout over de trend: "Voetbal wordt bij velen als wat poenerig gezien. Dat maakt dat de sympatie rondom sponsoring van voetbal anders is dan bijvoorbeeld tennis, wielrennen of schaatsen."

Lees ook: Sponsortijdbom onder Koning Voetbal?

Innovaties verbeteren de beleving
Internationaal stromen sponsors massaal naar Twenty20. Het snelle format is de belichaming van hoe een oude traditionele sport als cricket zich razendsnel aanpast aan de moderne tijd. Commerciële belangen hebben eraan bijgedragen dat het nieuwe format voor cricket is ontstaan. Naast het format, met snelle en korte punten, zijn er een aantal innovaties die zowel de scheidsrechter ondersteunen als de beleving voor de fans verbeteren. Gijsbregt Brouwer licht tijdens de uitzending de Snicko Meter toe: “Het is eigenlijk de hands van voetbal. De Snicko Meter bepaalt aan de hand van het geluid hoe en waar de bal is geraakt.” Cricket zit boordevol innovaties om de beleving voor fans te verbeteren. Hawk-eye, Hotspot, Stump Camera en Super Slow Motion: Een overzicht met tien innovaties is hier te vinden.

Parel in de sponsorportfolio
Volgens Bob van Oosterhout is cricket een parel in de sponsorportfolio van ABN AMRO: “Het is makkelijk om iets in voetbal, tennis of wielrennen te doen, cricket is een geheel eigen sport met een eigen gezicht. Het is de tweede sport ter wereld, met internationaal een enorm aanzien.” Maar hoe overtuig je de Raad van Bestuur? Broekhorst: “Wij denken dat we de bond en het team er ook echt mee helpen om de sport naar een hoger niveau te liften.”

Luister hier de hele aflevering

Afbeelding: Flickr (CC) Marc