Artikelen

Voetbal, Formule 1 en wielrennen worden het meest gevolgd en vijf andere feitjes over sportvolgend Nederland

Dat voetbal door bijna de helft (45%), Formule 1 door ruim een derde (35%) en wielrennen door net geen kwart (24%) van alle Nederlanders gevolgd wordt, zal jullie niet verbazen. Daar hoef je geen marktonderzoek voor te doen. Echter is lang niet bij iedereen bekend hoe zij de sport beleven en - niet geheel onbelangrijk - wat hun kennis, houding en gedrag is ten aanzien van sponsoren. 

Jingle Balls 2024

2024 was een jaar vol unieke momenten, zoals het EK voetbal en de Spelen, die ons een gevoel van trots en saamhorigheid brachten. De marathon van Hassan. Het vierde kampioenschap van Verstappen. De records van Lavreysen. Maar ook een jaar waarin zorgen ons dagelijks raakten. Van de oplopende spanningen in Oost-Europa en het Midden-Oosten tot de aanhoudende uitdagingen dichter bij huis, het nieuws herinnerde ons eraan hoe kwetsbaar de wereld is. Juist daarom voelt deze kerstperiode anders: meer dan ooit hebben we behoefte aan verbinding, warmte, hoop, een sprankje licht in de duisternis.

KNWU en Visma | Lease a Bike beëindigen samenwerking met kledingsponsor AGU

Het Nederlandse fietskledingmerk AGU en de KNWU hebben besloten om hun samenwerking, die liep sinds 2022, te beëindigen. Ook Visma | Lease a Bike zal volgend jaar niet meer in kleding van AGU rondrijden, waarmee een samenwerking van zes jaar ten einde komt.

Team Picnic PostNL: online supermarkt wordt hoofdsponsor in wielerwereld

Met de komst van Picnic verandert ‘Team dsm-firmenich PostNL’, zoals de ploeg in 2024 heette, in Team Picnic PostNL. Dsm-firmenich blijft wel als sponsor betrokken bij de ploeg en blijft zodoende ook zichtbaar in het logo, maar verdwijnt dus uit de naam. Picnic gaat met de vierjarige verbintenis voor het eerst in haar bestaan een sportploeg ondersteunen.

Eredivisie vanaf volgend seizoen door het leven als Vriendenloterij Eredivisie

Het is voor het eerst in twintig jaar tijd dat het hoogste niveau in Nederland weer een sponsornaam draagt. Destijds heette het 'Holland Casino Eredivisie', daarna werd alleen 'Eredivisie' gebruikt. De nieuwe samenwerking loopt tot en met 30 juni 2029. Vriendenloterij was al partner van de Eredivisie.

FIFA verkoopt uitzendrechten WK voor clubs aan streamingdienst

Tot nu toe was het WK voor clubs een mini-toernooi in de winter, waaraan zeven ploegen van diverse continenten meededen. De FIFA heeft besloten het toernooi een flinke 'upgrade' te geven, met een uitbreiding naar 32 clubs en de zomerstop als speelmoment. De FIFA heeft de uitzendrechten voor dit toernooi verkocht aan DAZN. De Britse streamingdienst gaat alle wedstrijden gratis live uitzenden.

Vacature: Sponsorship/Sales – Golazo Events en Golazo Media

Ter uitbreiding van de afdeling Sponsorhip/Sales van Golazo Events en Golazo Media in Nederland zijn we op zoek naar een enthousiaste collega. In deze gevarieerde commerciële rol ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen van 'new business'

Ziggo Sport bemachtigt uitzendrechten Women’s Super League

De Women’s Super League (WSL) – de hoogste vrouwenvoetbalcompetitie van Engeland - kent een snelgroeiende populariteit. Het afgelopen seizoen zaten er bijna een miljoen toeschouwers in de stadions; een stijging van 41%. Ook in Nederland krijgt de competitie nu een podium: Ziggo Sport heeft de uitzendrechten ervan bemachtigd.

Ziggo Sport brengt nieuwe, innovatieve golfcompetitie TGL naar Nederland

Vanaf 7 januari 2025 kunnen Nederlandse golffans kennismaken met een nieuwe, innovatieve golfcompetitie: TGL. De competitie, die is opgericht door de onderneming van golficonen Tiger Woods en Rory Mcllroy en die beiden ook zullen deelnemen, wordt gespeeld in een stadion, gaat sneller dan het traditionele golf en maakt volop gebruik van de technologische mogelijkheden die er anno 2024 zijn. Ziggo Sport, dat al het meest uitgebreide golfaanbod van Nederland heeft, gaat TGL uitzenden.

Feyenoord en Heineken gaan tot tenminste 2030 met elkaar door

Feyenoord en Heineken verlengen hun al dertig jaar durende partnership tot tenminste 2030. Heineken blijft niet alleen Official Partner van Feyenoord 1, maar wordt dat ook van Feyenoord Vrouwen 1. De samenwerking gaat verder dan het schenken van bier met of zonder alcohol. Ook gaat Heineken er samen met Feyenoord voor zorgen dat supporters in het stadion voor, tijdens en na de wedstrijd nog meer kunnen genieten van het voetbal.

Strava lanceert nieuwe AI-toepassing: Athlete Intelligence

AI: Artificial Intelligence. Toch? Ja, maar bij Strava staat de afkorting tegenwoordig óók voor Athlete Intelligence. De populaire app voor vooral fietsers, hardlopers en zwemmers heeft met Athlete Intelligence een AI-toepassing ontwikkeld die – wel alleen de betalende Strava-gebruikers – meteen na de training een analyse met feedback geeft.

AZ en AFAS lanceren campagne Hartbewakers

Deze campagne sluit aan bij een initiatief van de Hartstichting en de KNVB, in samenwerking met de Nederlandse Reanimatie Raad, om bewustwording te creëren voor een hartveilig leef- en sportklimaat. Samen met lokale partners, zoals het Noordwest Ziekenhuis en Medivice, krijgen spelers, supporters en trainers een educatief programma aangeboden.

Het laatste sportmarketingnieuws: MVV Maastricht presenteert uniek André Rieu-shirt

In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: MVV Maastricht presenteert uniek André Rieu-shirt, Golazo Brands en FC Afkicken lanceren de podcast ‘De Beslissers in sportmarketing’ en Essent keert terug in het schaatsen met een nieuwe partnerstrategie.

De Sportpeiling: leiden fantasy sports games tot meer binding met een sport?

Marktonderzoeksbureau Markteffect duikt voor SPORTNEXT en Sport & Strategie regelmatig de sportmarkt in voor een peiling. In de rubriek De Sportpeiling presenteren we de resultaten van dit mini-onderzoek. Voor deze aflevering peilde Markteffect bij een panel in hoeverre fantasy sports games de binding met bepaalde sporten of teams verhogen.

Sponsor Stories: IJshockeyvereniging Heerenveen zit er door Feenstra Verwarming warmpjes bij

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: IJshockeyvereniging Heerenveen en Feenstra Verwarming.