Artikelen

Wandelrobots, rugbytackles en een padelflat: 1 aprilgrappen in de sport met een boodschap

De jaarlijkse 1 aprilgrappen zijn er in alle soorten en maten: flauw, origineel, overduidelijk als grap bedoeld of juist zó serieus dat mensen het geloven. De sportwereld heeft de internationale grappendag niet alleen aangegrepen om de lolbroek uit te hangen, maar ook om met behulp van humor een grotere, maatschappelijk relevante boodschap over te brengen. We zetten een aantal van deze succesvolle 1 aprilgrappen in de sport op een rij.

KPN eDivisie Finals: ‘Hollandse Meesters’ strijden om landstitel

Op zaterdag 19 april is het Rijksmuseum het podium van het ultieme Nederlandse esports-evenement. In de Eregalerij van Nederlands’ bekendste museum zullen de halve finales en de finale van de KPN eDivisie gespeeld worden. De strijd om het landskampioenschap wordt wereldwijd live uitgezonden.

Zo zoekt het voetbal meer en meer de samenwerking met animeseries

Het internationale voetbal maakt meer en meer de koppeling met populaire Japanse animeseries. Van Pokémon als partner van de Indian Super League, naar de samenwerking tussen ONE PIECE en Borussia Dortmund, tot het Naruto-shirt van Real Betis en het partnership van Liverpool en Internazionale met Blue Lock.

Eerste International Running Expo brengt hele Europese hardloopbranche bijeen

De inschrijving is geopend voor The International Running Expo (IRX): het nieuwe internationale zakelijke evenement voor de hardloopindustrie en daarmee ook Europa’s enige internationale vakbeurs voor de hardloopbranche. IRX brengt meer dan 300 internationale merken samen en biedt bezoekers een exclusieve blik op de nieuwste innovaties in hardloopkleding en -schoenen, technologie, voeding en blessurepreventie. Het evenement zal plaatsvinden op 4 en 5 november in RAI Amsterdam.

Feyenoord en Castore lanceren unieke shirtcampagne: Het Twaalfde Shirt

Feyenoord en kledingsponsor Castore geven supporters de kans om het nieuwe Feyenoordshirt te ontwerpen. In een bijzondere campagne, die vandaag is gelanceerd, kunnen alle fans meedenken over het zogeheten Twaalfde Shirt. Dit zal volgend seizoen als vierde tenue gedragen gaan worden.

Heineken voor tien jaar Officieel Partner van Ajax

Ajax slaat de handen ineen met Heineken. De Amsterdamse voetbalclub én bierbrouwer gaan per 1 juli een partnership-overeenkomst aan tot en met minimaal 2035. Naar verluidt is de nieuwe deal met Heineken twaalf miljoen euro waard, wat neerkomt op een bedrag van 1,2 miljoen euro per jaar. De nieuwe overeenkomst vervangt het sponsorcontract van Ajax met het Amerikaanse biermerk Budweiser, dat deze zomer afloopt.

Het laatste sportmarketingnieuws: TBWA\Neboko eerste hoofdsponsor van favela-voetbalclub Prazeres United

In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: TBWA\Neboko verbindt zich als eerste hoofdsponsor aan favela-voetbalclub Prazeres United, Grand Prix Radio komt eruit met Viaplay en heeft Nederlandse rechten terug en Liverpool sluit lucratieve deal met Adidas.

Laatste kaarten voor SponsorReport Jaarcongres 2025

De kaartverkoop voor het SponsorReport Jaarcongres, dat 18 maart plaatsvindt op Circuit Zandvoort, is bijna ten einde. Onder meer Dennis van Keulen (Manager Commerciële Zaken bij Feyenoord), Jeroen van Iersel (Marketing en Communications Manager bij Circuit Zandvoort), Marieke Visser (oprichter HERA United), Jesper Jobse en Mark Schuurman (oprichters 3x3 Unites) en Marko Heijl (Sponsorship en Corporate Communications Manager van Soudal) zijn bevestigd als sprekers. Haal nog snel je ticket!

PLUS wordt (opnieuw) Official Partner van de VriendenLoterij Eredivisie

Vanaf volgend seizoen is PLUS Official Partner van de VriendenLoterij Eredivisie. De nieuwe samenwerking loopt tot en met de zomer van 2029. PLUS was eerder al van 2005 tot 2008 en van 2011 tot 2017 partner van onze hoogste voetbalcompetitie.

Rabobank keert terug in wielersport en wordt partner van TeamNL

Rabobank maakt na meer dan twaalf jaar haar rentree in het wielrennen. De bank keerde de wielersport – en daarmee de eigen Rabobankploeg van toentertijd – in 2012 de rug toe vanwege dopingschandalen. Bij de verrassende terugkeer gaat de bank zich opnieuw richten op het sponsoren van zowel de top- als de breedtesport. Daarnaast gaat Rabobank – dat al lang een belangrijke partner van NOC*NSF was voor de breedtesport – nu ook groot instappen in de topsport als partner van TeamNL.

Het laatste sportmarketingnieuws: The Formula 1 Exhibition komt naar Amsterdam

In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: The Formula 1 Exhibition komt naar Amsterdam, Tour de Tietema en Unibet Tietema Rockets verwelkomen Philips OneBlade als nieuwe partner en SportVibes neemt aandeel in BEAT Cycling Club.

Olympische Esports Spelen debuteren in 2027 in Riyad

In de zomer van 2024 werd al bekend dat de Olympische Esports Spelen opgericht zouden worden en dat Saoedi-Arabië - als onderdeel van een twaalfjarige samenwerking tussen het IOC en de Saudi Esports Federation – de eer zou krijgen voor het hosten van de eerste editie. Nu heeft het IOC aangekondigd dat het toernooi in 2027 zal plaatsvinden in hoofdstad Riyad. Uiteindelijk moeten de Olympische Esports Spelen een volwaardig onderdeel worden van de olympische kalender.

Elke seconde telt: Philips en PSV maken Philips Stadion ‘hartveiliger’ 

Omdat een hartstilstand op en naast het veld helaas geen onbekend fenomeen is in een voetbalstadion, hebben Philips en PSV het Philips Stadion en de PSV Campus De Herdgang ‘hartveiliger’ gemaakt voor supporters, spelers, staf en medewerkers. Met de installatie van 38 AED’s, uitgebreide trainingen en een instructievideo die vast onderdeel wordt van de 'pre-match show' bij thuiswedstrijden, zetten de partijen concrete stappen om zo goed mogelijk eerste hulp te kunnen verlenen bij een hartstilstand. Het initiatief is een eerste in zijn soort in Nederland en benadrukt het belang van hartveiligheid op drukbezochte locaties.

Zo scoorden de Super Bowl LIX-commercials

Langzaam daalt het stof van de Super Bowl LIX neer. De sportieve én commerciële climax zit erop. Sportief omdat het de jaarlijkse American football-finale is, commercieel vanwege de reclameblokken rondom de televisie-uitzending waar gigantisch veel geld mee gemoeid is en de bekende halftime show. Welk merk wist het grootste eendaagse sportevenement ter wereld het beste te benutten? In dit artikel zoomen we in op de reclames.

ABN AMRO ook komende drie jaar hoofdsponsor van ABN AMRO Open

ABN AMRO verlengt het hoofdsponsorschap van het ABN AMRO Open voor de edities van 2026, 2027 en 2028. Dit gaat zowel om het ATP-tennistoernooi als het ITF-rolstoeltennistoernooi voor mannen en vrouwen. Ook Richard Krajicek en Esther Vergeer blijven als toernooidirectie verbonden aan het ABN AMRO Open.