Artikelen

Het laatste sportmarketingnieuws: Team Visma | Lease a Bike daagt commentatoren uit in The Name Game

In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: Team Visma | Lease a Bike daagt commentatoren en podcasters uit in The Name Game, het uitshirt van de Belgische voetballers op het EK is een ode aan Kuifje en Triple Double en UEFA slaan de handen met een internationale campagne ineen om levens te redden.

Grootste 3x3 basketbaltoernooi opnieuw in Nederland: "We leggen de lat nog hoger"

Na het succes van vorig jaar strijkt de 3x3 FIBA World Tour Masters, de meest prestigieuze toernooireeks in het internationale 3x3 basketbal, opnieuw neer in Amsterdam. Op 12 en 13 oktober 2024 vormt de iconische Gashouder wederom het spectaculaire decor voor de beste 3x3 basketballers ter wereld.

Dit zijn in 2024 de meest populaire clubs op social media in de Eredivisie

Net als de voorgaande zes jaar maakt SPORTNEXT aan het begin van een nieuwe jaargang de balans op en onderzoeken we hoe groot de digitale achterban van de achttien Eredivisieclubs is. Wie heeft er de meeste volgers bij gekregen? Welk platform groeit het hardst? En welke club moet op social media-gebied een tandje bijsteken?

Organisator van NN Marathon Rotterdam Golazo lanceert Kelvin Kiptum Foundation

Kelvin Kiptum - wereldrecordhouder op de marathon - liet op 11 februari het leven in een auto-ongeluk. Golazo begeleidde hem sinds 2018. Om de nagedachtenis aan Kiptum levend te houden en zijn familie en omgeving te ondersteunen, lanceert Golazo (tevens organisator van de NN Marathon Rotterdam) de Kelvin Kiptum Foundation. Met het fonds zal vooral worden ingezet op financiële ondersteuning van onderwijs, infrastructuur en sportieve initiatieven voor jonge marathonlopers in Kenia.

Frank van den Wall Bake: "Geen sportswashing, maar doordachte strategie"

De kritiek op de vermeende sportswashing door Saoedi-Arabië is onterecht. Het land is de dupe van de Qatarese wanprestaties tijdens het organiseren van het WK voetbal 2022. Natuurlijk gaat er veel niet goed volgens onze westerse maatstaven. Maar we moeten ook kijken naar wat Saoedi-Arabië goed doet met en voor sport, zodat zij de transitie naar een meer vooruitstrevend land kan doorzetten.

Sponsor Stories: hoe de Spa Regatta een begrip werd in de (olympische) zeilwereld en daarbuiten

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: Spa Regatta.

Super Bowl LVIII: Het perfecte filmscenario

Komend weekend komen we te weten of Patrick Mahomes een derde ring kan winnen. Zijn Kansas City Chiefs mogen in de nacht van zondag op maandag aantreden in de Super Bowl tegen de San Francisco 49’ers. Het is voor de NFL een gedroomde finale tussen een potentiële nieuwe GOAT en het sprookjesverhaal van een Mister Irrelevant. Maar de ogen van miljoenen nieuwe kijkers zullen vooral gericht zijn op Taylor Swift. Kortom, genoeg verhalen te vertellen voor de sportcompetitie die storytelling tot handelsmerk heeft verheven. In dit artikel bespreken we de belangrijkste zaken op marketing- en mediagebied van deze 58e editie van het grootste eendaagse sportevenement ter wereld.

Vacature: Trainer wind & offshore gezocht!

Overleven op zee, eerste hulp verlenen in een complexe situatie, ontsnappen uit een te water geraakte helikopter, branden bestrijden. Elke dag zijn onze instructeurs bezig om cursisten op te leiden om gevaarlijke situaties in een windturbine- of offshore omgeving te beheersen of te bestrijden. Wil jij cursisten hier ook in opleiden en bijdragen aan de veiligheid in het werkveld, solliciteer dan op deze functie!

Rule 40, privésponsors en het indienen van je campagne: het complexe speelveld van olympische sponsoring

Met de Olympische Spelen in aantocht zien niet alleen atleten, maar ook sponsors en merken hun kans schoon om zichzelf op het hoogste sportpodium te laten zien. En hoewel de gemiddelde sportkijker er op televisie of in het stadion niet veel van meekrijgt, moet die sponsoring rondom de Spelen voldoen aan allerlei richtlijnen. Zomaar de Eiffeltoren afbeelden in een campagne, mag bijvoorbeeld niet iedereen. Marina Bogaard is namens sportmarketingbureau SportVibes actief als Client Lead en begeleidt meerdere merken in dat complexe speelveld van olympische sponsoring.

Tour de Tietema en Unibet vragen aandacht voor hartproblemen

De wielerwereld wordt steeds vaker opgeschrikt door verhalen over hartproblemen. Bas Tietema, Devin van der Wiel en Josse Wester – de eigenaren van wielerformatie TDT-Unibet – komen dan ook in actie. Samen met hoofdsponsor Unibet vragen ze met een online tool en een aangepast tenue aandacht voor dit thema.

Eredivisie minimaal tot 2030 live te zien op ESPN

ESPN blijft definitief de livepartner van de Eredivisie. De tv-zender heeft dinsdag bekendgemaakt dat de samenwerking is verlengd tot 2030. Ook wordt het aanbod van wedstrijden uit de Keuken Kampioen Divisie en de Azerion Vrouwen Eredivisie met onmiddellijke ingang uitgebreid.

Sponsorreport Jaarcongres: Sustainable Sponsorships

Steeds meer bedrijven verbinden zich aan het leveren van een bijdrage aan een betere wereld. Het bedrijfsleven heeft het geld, de marketing en het besef dat het anders moet. Ook binnen de sponsoring merk je dat duurzaamheid een belangrijk thema is bij het aangaan van nieuwe partnerships en verlengen van bestaande partnerships. Het Sponsorreport Jaarcongres, dat op 25 maart zal plaatsvinden in Rotterdam Ahoy, staat dan ook in het teken van 'Sustainable Partnerships'.

Tribe Company en SportsGen lanceren SportStaff: een nieuwe oplossing voor eventmedewerkers in de sport

Entertainmentbureau Tribe Company en sportmarketingbureau SportsGen lanceren een nieuwe oplossing voor eventmedewerkers in de sport: SportStaff. Met SportStaff springen de initiatiefnemers in op de groeiende vraag vanuit sportevenementorganisatoren, bonden, clubs en verenigingen naar enthousiaste flexmedewerkers in de sport.

Run op TeamNL Huis Parijs; helft kaarten al weg in voorverkoop

Op het moment dat de officiële kaartverkoop voor het TeamNL Huis start, hebben al tienduizenden Nederlanders een plaatsbewijs in huis. Zij hadden zich laten registreren om in de voorverkoop tickets te kunnen aanschaffen. Het programma in het Olympische TeamNL Huis in Parijs wordt veelzijdig. Naast het meebeleven van wedstrijden en huldigingen van de sporters, zijn er kinderactiviteiten en is er een exclusieve overnachting mogelijk ín het Huis.

Inschrijving SponsorRingen verlengd tot 4 februari

De mogelijkheid om je sponsorcase van 2023 in te zenden voor een SponsorRing is verlengd. Je kunt nu tot en met zondag 4 februari 2024 je mooiste, leukste, creatiefste of innovatiefste case(s) inschrijven en zo kans maken op één van de felbegeerde SponsorRingen. Ook kun je voor het eerst iemand nomineren voor ‘Talent van het Jaar’.