Luc Keersmaekers

Sinds 2020 werkzaam bij Golazo Media (voorheen Arko Sports Medi)a en vanaf september 2022 als Community Manager van SPORTNEXT. Ook actief voor de KNVB en de KNGU.

Door Luc Keersmaekers

Het nieuwe SPORTNEXT Magazine is uit!

Twee keer per jaar publiceren we het SPORTNEXT magazine met inspirerende verhalen, cases, analyses en achtergronden uit de bijzondere wereld van sportmarketing. Deze week plofte de wintereditie van 2023/'24 op de deurmat. Het overkoepelende thema is duurzaamheid. Daar kan ook de sportmarketingwereld namelijk niet meer omheen.

Het laatste sportmarketingnieuws: Feyenoord lanceert eigen streamingdienst

In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: Feyenoord lanceert haar eigen streamingdienst, Red Bull breidt haar sportsponsoring nóg verder uit en krijgt 51 procent van de aandelen van wielerploeg BORA-hansgrohe in handen en de KNWU presenteert haar nieuwe wielertenue.

Dit zijn de best gelezen blogs op SPORTNEXT van 2023

Traditiegetrouw beginnen we het nieuwe jaar met een terugblik. Er gebeurde weer genoeg om een heel boek over te schrijven. Arne Slot bracht Feyenoord de titel, in het wielrennen werd Mathieu van der Poel na een loodzware koers wereldkampioen op de weg en won Demi Vollering bijna alles wat er te winnen viel, Max Verstappen toonde zich andermaal de sterkste coureur en Sifan Hassan bleek ook marathons te kunnen lopen. Ook op SPORTNEXT was weer meer dan genoeg moois te beleven. Daarom: de 10 best gelezen blogs van 2023.

"Het wordt steeds belangrijker om mensen binnen te halen op het moment dat het écht gaat gebeuren"

Dimitri Bonthuis is Director Media & Sports Development bij SportVibes en schetst de mediaontwikkelingen in de sport die hij vandaag de dag in zijn werk tegenkomt én wat die ontwikkelingen betekenen voor het mediabeleid van toekomstige sportevenementen. Het sportmarketingbureau helpt sportorganisaties, merken- en organisatoren om zich thuis te laten voelen in die mediaontwikkelingen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de veranderende rol van de live-ervaring en wat betekent het toenemende belang van achtergrondverhalen in de sport?

Ook sportbonden kiezen voor ATPI Group Travel: zij de focus op presteren, ATPI op de reis

ATPI Group Travel is al vanaf dag één een onderdeel van ATPI. De naam van de afdeling verklaart al waarin zij gespecialiseerd is: groepsreizen. Voor bedrijven die bijvoorbeeld met grote aantallen op reis gaan, maar ook voor sportbonden en atleten die naar internationale toernooien moeten afreizen. In de praktijk is het verzorgen van een groepsreis een stuk complexer dan je in eerste instantie zou denken. “Er komt veel meer bij kijken dan wanneer je met vrienden een retourtje Amsterdam-Ibiza boekt. Dit is een vak apart”, aldus John Bergmann, Commercial Head Corporate & Sports Events bij ATPI.

FC Barcelona en Spotify pakken in aanloop naar El Clásico uit met The Rolling Stones

Begin 2022 sloot FC Barcelona een sponsordeal met Spotify. Daardoor prijkt het logo van de Zweedse muziekstreamingdienst op de shirts van zowel het heren- als het damesteam en gaat het stadion tegenwoordig door het leven als Spotify Camp Nou. Een uitvloeisel van de samenwerking is dat Spotify haar plekje op het shirt af en toe afstaat aan de grootste artiesten ter wereld. Na Drake en Rosalía is het tijdens de kraker tegen Real Madrid op 28 oktober de beurt aan The Rolling Stones.

“Entertainment zorgt voor beleving, maar is voor SportVibes ook een belangrijk organisatorisch instrument”

Op 1 maart van dit jaar trad Jette Leentfaar in dienst bij SportVibes. Namens het sportmarketingbureau sprong zij als Head of Event Operations van de Dutch Grand Prix direct op een trein die, na edities in 2021 en 2022, in volle vaart doordenderde richting het raceweekend van 27 augustus 2023. SPORTNEXT ging met Leentfaar in gesprek over de rol die entertainment speelt bij het topsportevenement in Zandvoort.

SC Cambuur zoekt naamgever nieuw stadion met campagne ‘Ons nieuwe thuis, jouw naam!’

Met ingang van het seizoen 2024/’25 speelt SC Cambuur in haar nieuwe stadion. Het wordt het modernste, meest duurzame stadion in het Nederlands betaald voetbal. Toch mist er nog iets essentieels: een naam. Daarom is, in samenwerking met sportmarketingbureau Triple Double, de campagne ‘Ons nieuwe thuis, jouw naam!’ in het leven geroepen.

Razendsnelle marketingstunt AC Milan na heldenrol 'keeper' Giroud

Aanvaller Olivier Giroud is in een weekend tijd een cultheld geworden bij zijn Italiaanse voetbalclub AC Milan. De Franse spits moest zaterdag in de laatste minuten van de wedstrijd tegen Genoa op doel staan, nadat Mike Maignan – de échte doelman – een rode kaart had gepakt en AC Milan al haar wisselmogelijkheden al had gebruikt. Giroud pakte de handschoen op en hield vervolgens de nul, waardoor zijn ploeg met 0-1 zegevierde.

World Padel Tour Decathlon Amsterdam Open: “We verwachten 30.000 bezoekers in AFAS Live”

Na een succesvolle eerste editie in 2022 keert de World Padel Tour (WPT), het grootste professionele padelcircuit ter wereld, dit jaar terug als de WPT Decathlon Amsterdam Open. Van 11 tot en met 15 oktober zullen de beste padelspelers ter wereld te zien zijn in AFAS Live. Het toernooi verwacht dit jaar 30.000 bezoekers te verwelkomen.

Content als verlengstuk van de live-ervaring

Als sportmarketingbureau begeeft SportVibes zich in een constant veranderende wereld. Met name door de ontwikkelingen in het digitale (sport)landschap zijn sportfans op steeds meer verschillende manieren sport gaan consumeren, met een blijvende waarde van de fysieke live-ervaring van sport. Tim Nome, Marketing Director bij SportVibes, deelt de voor hen belangrijkste insights. “Voor ons ligt de relevantie van de content niet alleen in de kracht van het verhaal. Het gaat naast storytelling net zo goed om hoe de content bijdraagt aan het realiseren van merk- en groeidoelstellingen."

3x3 World Tour Masters in Amsterdam: "Gaan een ander decor neerzetten dan je bij sport gewend bent"

Op 6 en 7 oktober strijkt de FIBA 3x3 World Tour Masters - een internationale reeks van basketbaltoernooien voor 3×3-ploegen die elk een stad vertegenwoordigen - voor het tweede jaar op rij neer in Nederland. De beste 3x3 basketballers ter wereld nemen het tegen elkaar op in de iconische Gashouder in Amsterdam, een ruimte die op zo’n manier aangekleed gaat worden dat hij door toernooidirecteur en ex-international Jesper Jobse wordt omgeschreven als “een sportstadion met een festivaldecor.”

ATPI biedt ultieme Ocean Race-beleving met focus op duurzaamheid

The Ocean Race is een van de grootste en vooral meest uitdagende zeilwedstrijden ter wereld. Het evenement wordt sinds 1973 eens in de vier jaar gehouden en voert de zeilteams letterlijk over de hele wereld. Nadat ATPI Sports Events in 2014-2015 al betrokken was bij de race, kreeg het voor de editie van 2023 - net als in 2017-2018 – de rol van Official Hospitality Partner toegewezen. Dit houdt in dat ATPI de guest experiences en hospitality-programma’s mocht verzorgen voor de partners van de race. Zowel bij The Ocean Race zelf als in de programma’s van ATPI stond duurzaamheid centraal.

Spektakelmusical De Tocht wekt Elfstedentocht tot leven, Beewan ontwerpt foyerbeleving

In 1997 werd de Elfstedentocht voor het laatst verreden. Inmiddels groeien generaties op die het oer-Hollandse sportevenement nooit hebben meegemaakt. Om ervoor te zorgen dat het ijskoude spektakel niet in de vergetelheid raakt, laat Musical De Tocht de magie van de Elfstedentocht weer tot leven komen. Beewan Sports Experience ontwerpt de hospitalitybeleving van het Friso Theater in Leeuwarden en draagt daarmee bij aan de ultieme Elfstedentocht-ervaring.

"De sportindustrie zit nog teveel vast aan traditionele inkomstenstromen"

Sinds dit jaar mag ondernemer Danny Cortenraede zich medeoprichter noemen van Venturerock Sports Tech, een bedrijf waarmee hij investeert in beloftevolle startups die zich richten op onder meer sporttechnologie en fan engagement. Gevestigd in Los Angeles zit hij middenin de ontwikkelingen op het gebied van technische innovaties in de sport en manieren waarop clubs hun fans nog beter kunnen binden. “Er gebeurt al heel veel, maar we staan nog altijd maar aan het begin.”