Redactie

SPORTNEXT, de sportmarketingcommunity van Nederland!

Volg SPORTNEXT via:

LinkedIn
Twitter

Facebook

Instagram

Door Redactie

Elke seconde telt: Philips en PSV maken Philips Stadion ‘hartveiliger’ 

Omdat een hartstilstand op en naast het veld helaas geen onbekend fenomeen is in een voetbalstadion, hebben Philips en PSV het Philips Stadion en de PSV Campus De Herdgang ‘hartveiliger’ gemaakt voor supporters, spelers, staf en medewerkers. Met de installatie van 38 AED’s, uitgebreide trainingen en een instructievideo die vast onderdeel wordt van de 'pre-match show' bij thuiswedstrijden, zetten de partijen concrete stappen om zo goed mogelijk eerste hulp te kunnen verlenen bij een hartstilstand. Het initiatief is een eerste in zijn soort in Nederland en benadrukt het belang van hartveiligheid op drukbezochte locaties.

ABN AMRO ook komende drie jaar hoofdsponsor van ABN AMRO Open

ABN AMRO verlengt het hoofdsponsorschap van het ABN AMRO Open voor de edities van 2026, 2027 en 2028. Dit gaat zowel om het ATP-tennistoernooi als het ITF-rolstoeltennistoernooi voor mannen en vrouwen. Ook Richard Krajicek en Esther Vergeer blijven als toernooidirectie verbonden aan het ABN AMRO Open.

Eerste namen bekend van SponsorReport Jaarcongres

Het SponsorReport Jaarcongres wordt op 18 maart gehouden op Circuit Zandvoort, met als thema 'The Future of Partnerships'. Inmiddels zijn de namen van de eerste sprekers bekendgemaakt. Onder meer Victor Goossens (Founder en Co-CEO van Team Liquid), Birger de Geyter (Head of Business Development van Shikenso), Robert van Overdijk (CEO Circuit Zandvoort and Executive managing director Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix), Marieke Visser (Founder & CEO van HERA United), Michael Petit (Marketing Manager & Client Consultant van Markteffect) en Pieter Kuijpers (Strategy Director van More2Win) zijn bevestigd. De kaartverkoop is inmiddels ook gestart.

HYROX in Thialf: schaatstempel wordt omgetoverd tot fitness-arena

Na achtereenvolgens RAI Amsterdam, MECC Maastricht, Rotterdam Ahoy en de Nekkerhal in België verplaatst de HYROX-fitnessrace zich begin mei naar Thialf. Zo’n 7.500 deelnemers mogen van 9 tot en met 11 mei ervaren hoe het is om te fitnessen in de schaatstempel. Het unieke evenement heeft daarnaast de primeur met een bedrijvencompetitie: de Business Cup.

Grand Prix België blijft tot 2031 bestaan, maar gaat wel rouleren

De Formule 1-race op het circuit van Spa-Francorchamps in de Ardennen blijft tot en met 2031 op de racekalender staan, maar zal niet meer elk jaar worden verreden. Dit betekent dat de Nederlandse Formule 1-liefhebbers na het verdwijnen van de Grand Prix van Zandvoort, na 2026, de komende jaren wel verzekerd blijven van een grand prix in de buurt.

Eredivisie vanaf volgend seizoen door het leven als Vriendenloterij Eredivisie

Het is voor het eerst in twintig jaar tijd dat het hoogste niveau in Nederland weer een sponsornaam draagt. Destijds heette het 'Holland Casino Eredivisie', daarna werd alleen 'Eredivisie' gebruikt. De nieuwe samenwerking loopt tot en met 30 juni 2029. Vriendenloterij was al partner van de Eredivisie.

Vacature: Sponsorship/Sales – Golazo Events en Golazo Media

Ter uitbreiding van de afdeling Sponsorhip/Sales van Golazo Events en Golazo Media in Nederland zijn we op zoek naar een enthousiaste collega. In deze gevarieerde commerciële rol ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen van 'new business'

Feyenoord en Heineken gaan tot tenminste 2030 met elkaar door

Feyenoord en Heineken verlengen hun al dertig jaar durende partnership tot tenminste 2030. Heineken blijft niet alleen Official Partner van Feyenoord 1, maar wordt dat ook van Feyenoord Vrouwen 1. De samenwerking gaat verder dan het schenken van bier met of zonder alcohol. Ook gaat Heineken er samen met Feyenoord voor zorgen dat supporters in het stadion voor, tijdens en na de wedstrijd nog meer kunnen genieten van het voetbal.

AZ en AFAS lanceren campagne Hartbewakers

Deze campagne sluit aan bij een initiatief van de Hartstichting en de KNVB, in samenwerking met de Nederlandse Reanimatie Raad, om bewustwording te creëren voor een hartveilig leef- en sportklimaat. Samen met lokale partners, zoals het Noordwest Ziekenhuis en Medivice, krijgen spelers, supporters en trainers een educatief programma aangeboden.

De Sportpeiling: leiden fantasy sports games tot meer binding met een sport?

Marktonderzoeksbureau Markteffect duikt voor SPORTNEXT en Sport & Strategie regelmatig de sportmarkt in voor een peiling. In de rubriek De Sportpeiling presenteren we de resultaten van dit mini-onderzoek. Voor deze aflevering peilde Markteffect bij een panel in hoeverre fantasy sports games de binding met bepaalde sporten of teams verhogen.

Sponsor Stories: IJshockeyvereniging Heerenveen zit er door Feenstra Verwarming warmpjes bij

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: IJshockeyvereniging Heerenveen en Feenstra Verwarming.

Vacature: Onderwijsmanager Sport College

Ben jij een strategische denker en doener die vol ideeën zit om samen met het enthousiaste en bevlogen sportteam het college nog meer op de kaart te zetten in de regio Amersfoort? Dan zoekt ROC Midden Nederland jou!

Sponsor Stories: het KLM Open blijkt voor luchtvaartmaatschappij én toernooi een hole-in-one

Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: KLM en golf.

Het laatste sportmarketingnieuws: kwart Nederlanders volgt sportzomer 2024 via media

In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: een kwart van de Nederlanders volgt de sportzomer van 2024 via media, de KNWU en AGU ontwikkelen innovatieve kleding voor olympische wielerselectie en Decathlon lanceert Decathlon Pulse.

Samsung ShotControl: nieuwe AI-trainingstool voor Nederlandse 3x3-basketballteams

Vandaag introduceren Samsung en de Nederlandse Basketball Bond (NBB) een technologische innovatie, gebaseerd op AI: Samsung ShotControl. Met deze AI-trainingstool kunnen basketballers hun prestaties nog beter analyseren.