Remco Tervoort

Van mei 2016 tot medio 2022 Communitymanager bij Arko Sports Media van SPORTNEXT. Verder ook betrokken geweest bij onder andere Livescope en voorheen NU.nl. Inmiddels werkzaam als PR- en communicatieadviseur bij Koolhoven & Partners.

Volg Remco via:

LinkedIn
Twitter

Door Remco Tervoort

De ambities van TrueKinetix: Met behulp van sportsponsoring uitgroeien tot een wereldmerk

Het Nederlandse TrueKinetix wil mensen helpen fit en gezond te worden en te blijven met hun eigen gerobotiseerde indoor racefiets. Via gerichte sportsponsoring, de inzet van ambassadeurs als Anna van der Breggen en innovatie hoopt oprichter Bas van Rens een wereldmerk te maken van TrueKinetix en de gouden standaard in de indoor fietswereld neer te zetten.

EK Petanque in Den Bosch unieke kans om imago van de sport te verbeteren

In het kader van het 50-jarig jubileum haalde de Nederlandse Jeu de Boules Bond samen met Team TOC, de gemeente 's-Hertogenbosch en BrabantSport de Europese kampioenschappen petanque naar Nederland. Het centrum van Den Bosch is met 26 overdekte banen en een stadion omgetoverd tot dé plek waar zowel top- als breedtesporters deze week hun hart kunnen ophalen. Met de EK wil de organisatie laten zien dat petanque een sport is voor iedereen en daarmee de sport beter positioneren en het imago verbeteren.

Nederlandse wielerwereld zet zich in voor duurzamere sport

Hoewel fietsen een belangrijke rol kan spelen tegen klimaatverandering, heeft de (professionele) wielersport nog steeds een behoorlijke milieu-impact. De Nederlandse wielerwereld wil daar verandering in brengen en gaat zich inzetten voor een duurzamere sport. BEAT Cycling doet dit via het project BEAT The Waste. La Vuelta Holanda presenteert tijdens de Nederlandse etappes van de Ronde van Spanje de Groene Karavaan, een duurzaam alternatief voor de traditionele karavaan.

Saoedische dollars zorgen voor tweespalt in golfwereld

Een aantal van de beste golfers ter wereld is vandaag in de buurt van Londen begonnen aan het meest controversiële toernooi in de geschiedenis van het golf. De nieuwe LIV Golf Invitational Series zorgt twee tweespalt in de golfwereld. Hoe Saoedi-Arabië met een prijzenpot van in totaal 225 miljoen dollar voor opschudding in de sport zorgt.

Waar moet een moderne contentmaker aan voldoen?

Content is king. Deze gevleugelde uitspraak in sportmarketing staat nog als een paal boven water, want sportfans willen steeds meer weten van hun favoriete clubs of atleten. De groeiende social media-afdelingen bij sportorganisaties staan symbool voor deze ontwikkeling. Met huidig SPECO-student Robbin Smits, alumnus Dries Govers en SPECO-docent René Foolen bespreken we de trends op het gebied van content.

Is HADO dé sport van de toekomst?

Hybride sporten of virtuele sporten zijn bezig aan een stevige opmars. Gaming en sport worden steeds vaker gecombineerd om mensen in beweging te brengen. Pokémon Go ontketende een aantal jaar geleden al een enorme hype. Nu is er ook de eerste augmented reality sport ter wereld: HADO. Deze nieuwe sport heeft ook zijn weg gevonden naar Nederland, waar het snel aan populariteit wint.

ASICS gaat atleten op mentaal vlak ondersteunen: 'Welzijn sporter betekent meer dan een medaille'

Atleten komen steeds meer onder druk te staan en kampen vaker met depressies en een burn-out. ASICS EMEA gaat sporters ondersteunen door mentale gezondheid prioriteit en onderdeel te maken van alle nieuwe en bestaande contracten. Het merk introduceert nieuwe hulpmiddelen om de mentale gezondheid van topsporters beter te beschermen en om hen te ondersteunen.

Hoe COVID-19 en duurzaamheid hun stempel drukken op merkactivaties

Na twee door COVID-19 geteisterde jaren kan ATPI Sports Events weer doen waar het goed in is: hospitality programma’s en guest experiences organiseren en faciliteren tijdens grote sportevenementen. Met onder meer de Champions League-finale in Parijs en het EK vrouwenvoetbal in Engeland staan er de komende periode meteen twee grote sportevents voor de deur. We spraken met Helen van Berkel (Managing Director Benelux & Canada Global Head of Events) en Niels Grevenstuk (Commercial Head of Global Sports Business) over de uitdagingen, kansen en toekomstplannen van ATPI Sports Events.

Dit zijn de bestbetaalde sporters van 2022; Messi terug aan de top

Lionel Messi verkaste afgelopen zomer van FC Barcelona naar Paris Saint-Germain en ging er in salaris op achteruit. Dankzij extra commerciële inkomsten is de Argentijn toch de bestbetaalde sporter ter wereld. De aanvaller verdiende tussen 1 mei 2021 en 1 mei 2022 maar liefst 130 miljoen dollar (125 miljoen euro). De tien bestbetaalde atleten verdienden de laatste twaalf maanden wel iets minder dan vorig jaar.

Buurtsportcoach Kompas: Met technologie bijdragen aan een vitaler Nederland

Buurtsportcoaches spelen een belangrijke rol bij het in beweging krijgen van mensen. Ze leggen verbinding tussen aanbieders van sport en bijvoorbeeld welzijn, gezondheidszorg, jeugdzorg, kinderopvang en onderwijs en organiseren veel activiteiten. Lange tijd konden zij het effect van die activiteiten echter nauwelijks meten. Dat is dankzij het Buurtsportcoach Kompas verleden tijd. Buurtsportcoaches hebben nu een online tool, die inzicht geeft in of de werkzaamheden het gewenste effect hebben.

Fashion en sport: om door een ringetje te halen

Paris Saint-Germain kondigde op 14 april een samenwerking aan met het online kledingplatform GOAT. De reseller van onder meer sneakers wordt mouwsponsor van de Franse topclub en het platform gaat PSG-kleding verkopen. Het partnership markeert de verdere ontwikkeling van PSG: van voetbalclub naar lifestylemerk. En daarmee staat de club symbool voor de groeiende liefde tussen sport en fashion.

Kan Netflix voor golf, tennis en wielrennen doen wat het voor F1 deed?

Netflix als dé redding voor sporten met een verouderde fanbase. Wie had dat een paar jaar geleden kunnen bedenken? Maar na het succes van de Formule 1 met de serie Drive to Survive kloppen er steeds meer sportorganisaties aan bij de streamingdienst. Kan Netflix hetzelfde betekenen voor golf, tennis en wielrennen als wat het deed voor F1?

FC88 redt oude sporttenues en maakt er nieuwe producten van

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker onderwerp in de sportwereld. Sporters spreken zich uit, organisaties denken na over hun voetafdruk en er ontstaan non-profits die zich bezighouden met de klimaatproblematiek. Het Nederlandse FC88 wil een verandering teweegbrengen op het gebied van recyclen van sportkleding. Het nog jonge bedrijf maakt van oude tenues nieuwe producten voor voetbalclubs, sportfederaties en hun sponsors.

Dit zijn de 30 rijkste voetbalclubs ter wereld in 2021

De gezamenlijke omzet van de 20 rijkste clubs in Europa is in het seizoen 2020/’21 met minder dan 1% gestegen naar € 8,2 miljard. Het coronavirus en het daaropvolgend (tijdelijk) spelen zonder publiek hadden wederom een grote impact op de financiën van de Europese topclubs. Manchester City voert met een omzet van € 644,9 miljoen voor het eerst de Deloitte Football Money League aan. Ajax ontbreekt na twee opeenvolgende deelnames in de lijst en komt niet voor in de top 30.

WPT Amsterdam Open wil uitgroeien tot de Parade van de sportwereld

Padel is al een paar jaar de snelst groeiende sport van Nederland. Inmiddels kent de sport naar schatting zo’n 80.000 beoefenaars en zijn er meer dan 850 padelbanen ins ons land. Met de stijgende populariteit van padel was het wachten op een groot topsportevenement in Nederland. In september is het zover als het grootste padeltoernooi van de wereld, World Padel Tour, in Amsterdam plaatsvindt. “Met een evenement in festivalsfeer hopen we dat de cultuur van padel breder omarmt wordt in Nederland.”