Als een van de eerste landen ter wereld heeft Badminton Nederland de nieuwe sport AirBadminton geïntroduceerd. De bond wil met de sport een nieuwe doelgroep binden en badminton toegankelijker maken. Middels een digitale strategie zijn verschillende verdienmodellen uitgerold en moet (Air)Badminton qua imago een boost krijgen. Matthijs Deken, Manager Marketing Badminton Nederland, en Damian François, namens SportsCloud nauw betrokken bij de ontwikkeling van de digitale strategie, over de plannen van Badminton Nederland met AirBadminton.
Waar komt het idee voor AirBadminton vandaan?
Matthijs Deken: “De Badminton World Federatie (BWF) heeft de afgelopen jaren volop geïnvesteerd in AirBadminton, omdat ook zij zagen dat de sport toegankelijker moest worden. Er is een nieuwe shuttle ontwikkeld die het mogelijk maakt om buiten te spelen. Het weer heeft veel minder invloed op de shuttle. Wij geloven in AirBadminton als sport van de toekomst. Er is door ons een plan voor de lange termijn gemaakt, waarin we de visie van de BWF hebben verweven in onze speciaal ontwikkelde propositie: ‘Always & Everywhere’. We hebben met beachvolleybal en 3x3 basketball gezien wat er met een binnensport kan gebeuren als je het met ‘een twist’ naar buiten brengt. Deze sporten hebben zelfs een olympische status gekregen en worden nu over de hele wereld beoefend. Wij denken dat door de sport naar buiten te brengen, we kunnen laten zien hoe leuk de sport is, we meer zichtbaarheid kunnen creëren en uiteindelijk meer mensen kunnen aanspreken."
Een nieuwe sport in de markt zetten, en dan ook nog eens tijdens de coronacrisis. Hoe pak je dat aan?
Deken: “We hebben vanwege de pandemie wel moeten improviseren. Vorig jaar introduceerden we AirBadminton tijdens de Badmintonfestivals al bij onze leden. Daar werd toen heel positief op gereageerd. Dit voorjaar wilden we opnieuw festivals organiseren, clinics houden en daarnaast ook een nationaal toernooicircuit en een Open Nederlands kampioenschap organiseren. Dat is nu voor een groot deel niet mogelijk. Maar aan de andere kant is het zo dat het belang van sporten en bewegen voor een goede gezondheid meer dan ooit onder de aandacht komt. Er zijn ruim 450.000 Nederlanders die minimaal een keer per jaar badmintonnen. Met name in de zomermaanden, en ook tijdens de afgelopen maanden gedurende de pandemie, wordt de sport veel beoefend. Daar liggen dus ook kansen voor ons.”
Damian François: “De focus in de positionering van AirBadminton ligt vooral op jongeren. In onze marketing proberen we met name online de millennials te bereiken. Badminton Nederland heeft al een netwerk met clubs, scholen en gemeenten. Deze doelgroep bevindt zicht online, en dat is dus waar wij ons moeten begeven. Daarom hebben we een eigen platform opgericht, waar de interactie en informatie rondom de sport samenkomt. Content speelt een cruciale rol in de digitale strategie. Met YouTuber Milo van Reegen hebben we een ambassadeur gevonden die online een enorm bereik heeft en past bij de sport. De komende maanden gaan we via content, challenges en quizzes op verschillende kanalen de sport promoten. Zo gaan we de jonge generatie digitaal activeren.”
"Dankzij de e-commerce omgeving heeft de bond zelf de controle over de marketing en promotie van de sport"
Naast een content- en informatieplatform heeft Badminton Nederland ook een e-commerce omgeving ontwikkeld, waarop de relevante producten voor AirBadminton worden verkocht. Waarom is besloten e-commerce een belangrijk onderdeel van de digitale strategie te maken?
François: “Voor ons was het meteen duidelijk dat we ook een e-commerce omgeving wilden hebben. Mensen die de sport willen proberen of beoefenen kunnen via het officiële orgaan direct de producten bestellen die nodig zijn om de sport te spelen. Daarmee is Badminton Nederland niet afhankelijk van retailers die de sport adopteren, maar heeft de bond de regie zelf in handen. Samen Badmintonplanet, de grootste badmintonspecialist van Europa, is een speciale AirBadmintonshop ontwikkeld met relevante producten voor de AirBadmintonner. Het mes snijdt aan twee kanten: de bond genereert extra directe inkomsten en ze hebben zelf de controle over de marketing en promotie van de sport.”
In adidas hebben jullie al een grote partner gevonden die AirBadminton in Nederland gaat omarmen. Waarom hebben zij ervoor gekozen sponsor te worden?
Deken: “adidas ziet ook de potentie die de sport heeft. Het is fantastisch dat zij meedoen, want adidas is bekend bij alle Nederlanders. Het is een hip en cool merk en dat gaat ons zeker helpen in de promotie van de sport. De volgende stap is dat we content gaan maken, zodat we kunnen laten wat de sport behelst en op zoek kunnen gaan naar meer sponsors. We gaan als het ware stap voor stap ‘bewijzen’ wat voor potentie de sport heeft om voor de langere termijn op zoek te gaan naar partners.”
"We gaan eerst bestaansrecht creëren en daarna moet AirBadminton zich als een olievlek over het land verspreiden"
Wat zijn de ambities van Badminton Nederland met betrekking tot AirBadminton voor de komende jaren?
Deken: “De ambitie is dat over drie jaar heel Nederland de sport AirBadminton kent. Of het realistisch is weet ik niet, maar je moet groot durven dromen. We willen in ieder geval de komende jaren een structureel toernooiaanbod opbouwen, met NK’s van een goed niveau. Wellicht dat we ook een Europees toernooi kunnen gaan opzetten, want je hebt natuurlijk andere landen nodig om de sport wereldwijd groot te maken. Op de lange termijn, hoop ik dat we ons kunnen spiegelen aan beachvolleybal en 3x3 basketball. Die sporten zijn in Nederland vroeg geadopteerd en daarom hebben we nu een voorsprong op veel andere landen en zijn er zelfs medaillekansen op de Olympische Spelen. Maar eerst gaan we er lokaal voor zorgen dat de sport meer bekendheid krijgt. We geloven als bond enorm in AirBadminton. We willen minder afhankelijk worden van lidmaatschappen, subsidies of overheidsgelden en we denken dat deze sport ons daarbij kan helpen. De komende periode gaan we bestaansrecht creëren en daarna moet het zich als een olievlek over het land verspreiden.”