Waar de clubs in de Eredivisie Vrouwen hun wedstrijden in grote anonimiteit afwerken, vaak slechts gadegeslagen door familie, vrienden en een verdwaalde supporter, staan de wedstrijden van de OranjeLeeuwinnen vol in de schijnwerpers. Stadions worden binnen enkele uren uitverkocht en de roep om de uitzwaaiwedstrijd richting het WK in Frankrijk in 2019 af te werken in De Kuip of De Arena wordt steeds groter. De internationals zijn toe aan een nog groter stadion!
De kijkcijfers op Veronica spreken ook boekdelen. Zelfs als het tijdstip van de wedstrijd niet ideaal is stemmen ruim 1,5 miljoen Nederlanders af op Veronica om de Leeuwinnen live te volgen. En dit gaat gepaard met enorme media-aandacht online, op de bekende social mediakanalen en in de gedrukte media.
De euforie is groot en terecht. In enkele jaren zijn de Oranjevrouwen in alles volwassen geworden. Speelsters waaierden door het succes uit naar alle uithoeken van Europa, spelen bij grote clubs en boegbeeld Lieke Martens is te zien in commercials, speelt een prominente rol in promotiecampagnes bij haar club FC Barcelona en is genomineerd voor de Ballon d’Or die op 3 december a.s. in Parijs wordt uitgereikt.
En gezien de leeftijd van de verschillende speelsters kunnen ze nog jaren mee en het is dan ook niet verwonderlijk dat nu al wordt geopperd het WK Vrouwen van 2027 in Nederland te organiseren. Vooral doen! Het zal nog meer meisjes aanzetten om te gaan voetballen!
Maar hoe moet het nu met de Eredivisie Vrouwen? Daar is nauwelijks aandacht voor in de landelijke gedrukte media, de tv-zenders laten het links liggen en online is het ook amper te volgen.
Ondanks alle initiatieven is de Eredivisie Vrouwen niet tot wasdom gekomen. Waar eerst FC Twente het voortouw had, is die rol nu overgenomen door Ajax en PSV. Zij geven serieus een boost aan hun vrouwenafdeling, de overige clubs proberen het wel, maar komen met name door een gebrek aan financiën niet verder.
Grote vraag is nu: hoe kunnen we de Eredivisie Vrouwen laten groeien?
Het antwoord is simpel: door allereerst alle clubs in de Eredivisie verplicht te stellen te starten met een volwaardige vrouwenafdeling. Geen geld? Dat mag nooit een excuus zijn. Veel inkomstenstromen staan vast, bijvoorbeeld vanuit sponsoring, en geld beschikbaar stellen voor een vrouwenteam is een kwestie van het herverdelen van het beschikbare geld. Niet de vraag stellen: kost het geld? Maar: wat levert het op?
Maar met geld alleen ben je er niet. Je moet de Eredivisie Vrouwen herkenbaar, aantrekkelijk en toegankelijk maken voor supporters en het grote publiek.
Hoe doe je dat dan? Het is echt niet zo dat de speelsters die voor Arsenal, Everton, Lyon of Bayern München uitkomen wereldbedragen verdienen. Dat valt nog reuze mee.
Een competitie kan alleen groeien als je je ermee kun identificeren. Een sport heeft helden nodig! Zie Dafne Schippers, zie Max Verstappen, zie Frenkie de Jong, zie Lieke Martens.
Nu zien 1,5 miljoen mensen speelsters uitblinken zonder de mogelijkheid te hebben om ze een week later bij hun club aan het werk te zien. In de huidige Eredivisie Vrouwen zijn geen helden of role models te bewonderen, die spelen (vrijwel) allemaal in het buitenland.
'Clubs moeten zich niet de vraag stellen: kost het geld? Maar: wat levert het op?'
Ik denk dat de speelsters meer dan bereid zijn om terug te keren naar hun eigen land als daar voldoende geld en andere middelen en faciliteiten tegenover staan. Maar dan moet er wel een plan zijn.
En een echt plan is er niet. Een plan dat vanuit de KNVB gefaciliteerd moet worden met een duidelijke visie en ambitie richting de toekomst. En waar ook vanuit de bond geld beschikbaar voor gesteld moet worden.
KNVB zou vanuit haar visie op de toekomst een deel van het geld dat binnenkomt vanuit bijvoorbeeld sponsors moeten oormerken voor het vrouwenvoetbal. Daar ligt ook een taak van de sponsors, want deze kunnen dat in hun onderhandelingen gewoon afdwingen. Want Nike heeft er ook baat bij dat nog meer meiden trots een oranjeshirt kopen en aantrekken.
Die bijdrage zou ten goede moeten komen aan een basisbeurs voor de clubs in de Eredivisie van het vrouwenvoetbal. En clubs zouden dan verplicht moeten worden om als de KNVB 1 euro inlegt, zij dit bedrag verdubbelen.
'Als het mogelijk is een businessmodel te bouwen rond de Tweede Divisie, dan moet dat toch ook mogelijk zijn voor de Eredivisie Vrouwen?'
En de actie moet dan zijn: ‘Bring them back’. De speelsters die nu nog in het buitenland spelen halen we gezamenlijk terug naar Nederland. Dat zorgt voor een betere Eredivisie Vrouwen, voor meer aandacht in de media en meer identificatie; wat je op tv ziet kun je nu ook ervaren bij clubs die deel uitmaken van de Eredivisie Vrouwen. Verdeel de speelsters over de verschillende clubs en laat de Eredivisie Vrouwen hiermee groeien.
En gebruik nieuwe technieken. Maak de Eredivisie Vrouwen onderdeel van VoetbalTV en plaats zelfwerkende camera’s bij de clubs en ontsluit de beelden. Dat scheelt bijvoorbeeld al enorm in de productiekosten. Als het mogelijk is een businessmodel te bouwen rond de Tweede Divisie, dan moet dat toch ook mogelijk zijn voor de Eredivisie Vrouwen?
En de kwaliteit dan, die is toch te laag in de Eredivisie Vrouwen? Dat is een terecht punt.
Omdat de internationals in Nederland spelen hebben ze ook meer tijd en gelegenheid om centraal te trainen in Zeist. De bondscoach kan dan vast 2 tot 3 keer per week beschikken over de internationals en ze centraal laten trainen, waardoor je een nog beter ingespeeld team krijg richting kwalificatiewedstrijden en grote eindrondes. Een Bankrasmodel 2.0.
Daarnaast is er ook veel ruimte en tijd om activatieprogramma’s met sponsors op te zetten. Wat zou het mooi zijn als de internationals en de clubs op tournee gaan voor het geven van clinics, meet en greets etc. Want de vrouwelijke internationals vinden het nog leuk en prettig om 'onder de fans’ te zijn'.
Als de sterren bereikbaar en aanraakbaar zijn dan heeft dit ook invloed op belangstelling van televisiestations als FOX, Ziggo, maar zeker ook NOS, Veronica en RTL.
Supporters hebben helden nodig, helden die ze kunnen zien, aanraken en voelen. De gunfactor van de Leeuwinnen is enorm. Families zitten op de tribunes, vaders, moeders, dochters en ook hun zonen en vaak ook nog met opa en oma. Het ideale familie-uitje zonder gezeur. Dat gevoel moet overgebracht worden naar de Eredivisie Vrouwen.
Alle ingrediënten zijn aanwezig om ook de Eredivisie Vrouwen op een succesvolle manier te vermarkten, zoals dat in marketingtermen zo netjes heet. Maar dan is er wel visie, daadkracht en leiderschap nodig en ja, natuurlijk ook geld, maar het begint met de wil tot veranderen.
En als dan ook nog Feyenoord met een volwaardig vrouwenteam gaat starten, dan is de cirkel helemaal rond.
Headerfoto: Flickr (cc 2.0) Ruben Lamers / Foto in tekst: Federico Guerra Moran / Shutterstock.com