Uitverkochte evenementen, een miljoenenpubliek en goede resultaten. Volleybal is momenteel booming. De populariteit van zowel indoor- als beachvolleybal neemt toe. Peter Sprenger, voorzitter van de Nevobo, was te gast in de BV Sport en sprak over de successen en strategische keuzes van de laatste jaren.
De jaren 90 waren de gouden jaren voor het Nederlandse volleybal. De ‘Lange Mannen’ veroverden in Atlanta een gouden medaille en sportminnend Nederland zat aan de buis gekluisterd. Maar de tijden zijn veranderd. Zoals zoveel andere sportbonden kende ook de Nevobo een moeilijke periode. Inmiddels heeft, met dank aan de opkomst van het beachvolleybal, de sport de weg omhoog weer ingeslagen.
"Het succes van onze teams is gratis marketing voor ons", zegt Sprenger tegen Frank van den Wall Bake en Robert Denneman. "Sportief succes helpt ons als bond stappen te zetten. Als we met de volleyballers, zowel indoor als beach, mooie dingen doen draagt dat zeker bij aan de populariteit van de sport."
Nederland organiseerde in de afgelopen jaren zowel een WK (2015) als een EK (2018) beachvolleybal. Beide toernooien waren een groot succes. Volgens Sprenger heeft beachvolleybal het indoorvolleybal veranderd. "De twee vormen zijn complementair aan elkaar. Beachvolleybal laat zien dat de sport voor iedereen is. Het heeft het imago van volleybal een push gegeven. Indoor volleybalwedstrijden zijn nu ook een publieksfeest geworden. Dat maakt het leuk voor de algemene sportfan om te kijken en een wedstrijd te bezoeken."
De Nevobo heeft nog steeds ongeveer 140.000 leden, maar er zijn veel meer mensen die weleens volleyballen. De bond kiest er bewust voor niet iedereen te ‘verplichten’ lid te worden. "We willen mensen die beachvolleyballen niet in een keurslijf van een lidmaatschap drukken. Er zijn wel 120.000 mensen, waarvan een klein deel lid is, die meedoen aan het toernooiencircuit. Zij betalen iedere keer als ze meedoen. Deze groep hoort bij de community, maar is geen lid van de Nevobo."
"Dit soort modellen maakt de sport flexibeler en je ziet dat mensen hierdoor langer blijven sporten. Ik gun iedere sport zoiets. Door een community te creëren trek je ook een jongere doelgroep aan, die geen zin heeft zich aan een activiteit te committeren."
In de BV Sport werd ook nog de Veranderagenda van de Eredivisie besproken. Valentijn Driessen van De Telegraaf gaf zijn mening hierover. En Remco Tervoort van SPORTNEXT blies een nieuw idee weer leven in: de komst van een BeneLeague.
Luister hieronder de uitzending van de BV Sport terug:
Headerfoto: Shutterstock.com