De wielersport lijkt langzaam op te krabbelen uit een diep dal. Na jarenlange dopingverhalen gaat het nu weer over de prestaties van de renners en de schoonheid van de sport. Tegelijkertijd verdwijnen er elk jaar ploegen van het toneel en maken nieuwe, onbekende formaties hun entree. Afhankelijk van de grillen van een geldschieter is het maar de vraag hoe lang zij in het peloton blijven. BEAT Cycling Club wil het anders gaan doen en heeft de ambitie het clubmodel in het wielrennen te implementeren. Oprichters Geert Broekhuizen en Edwin Gulickx leggen in gesprek met SPORTNEXT uit wat zij willen beogen met het nieuwe initiatief.
Waar het in het voetbal of hockey heel normaal is dat de clubkleuren nooit veranderen, het logo herkenbaar is, je ergens lid van kunt worden en de club niet omvalt als de hoofdsponsor ermee stopt, daar bestaat dit model in het professionele wielrennen eigenlijk nog niet. Broekhuizen en Gulickx denken dat de tijd rijp is voor een radicale verandering in 'hun' sport.
"BEAT Cycling Club is een community-driven organisatie. We zijn een authentieke club voor de liefhebber van de sport" - Edwin Gulickx
"Vanuit mijn achtergrond bij onder meer Omega Pharma-QuickStep en Giant-Alpecin heb ik altijd wel de beperkingen gezien van het huidige sponsor gedreven model en gedacht dat het anders kan", zegt Broekhuizen. "Je merkt dat wielerploegen daardoor logischerwijs heel erg gefocust zijn op sportieve successen op de korte termijn omdat de sponsor dat vraagt. Teams zijn op dit moment niet echt bezig met een model te bouwen vanuit de kracht en kansen van de organisatie zodat er een langetermijnproject neergezet kan worden, waarbij een fanbasis wordt opgebouwd."
Community-driven organisatie
BEAT Cycling Club draait het model in het wielrennen eigenlijk om. Broekhuizen: "Wat ons geïnspireerd heeft, is dat een voetbal- of hockeyclub gewoon kan overleven als er een grote sponsor wegvalt. De identiteit blijft hetzelfde. Dat is typisch voor een club. Er zijn voldoende andere inkomstenbronnen zoals lidmaatschappen, merchandising en eigen evenementen. Vanaf het begin hebben we gedacht dat het clubmodel ook een goed model zou zijn voor de wielersport. Wat mij heeft verbaasd is dat er een miljoen mensen fietsen in Nederland, maar vanuit de topsport maken we geen connectie met die groep en dat is waar wij graag op in willen spelen met een nieuw aanbod."
Broekhuizen besloot zijn plan verder uit te werken. Onder meer met behulp van Gulickx (directeur en mede-eigenaar van adviesbureau Rebel) werd BEAT Cycling Club in het leven geroepen. Diverse partners helpen de nieuwe wielerclub onbezoldigd in de opstartfase. "Het past in deze tijdgeest dat mensen zelf verantwoordelijkheid pakken. BEAT Cycling Club is een community-driven organisatie. Vanuit die community gaan we het met model verder ontwikkelen. We zijn een authentieke club voor de liefhebber van de sport. Een club waar je lid van kunt worden en over onderwerpen mee kunt stemmen", legt Gulickx uit.
Broekhuizen en Gulickx deden onderzoek naar wat het clubmodel dan precies is en kwamen er al snel achter dat een club vaak ontstaat binnen een gemeenschap. Zo gingen mensen uit de wijk Feijenoord in Rotterdam aan het begin van de twintigste eeuw samen voetballen en dat groeide in de loop der jaren uit tot een club met een stadion waarmee Feyenoord tegenwoordig tienduizenden mensen in beweging krijgt. Die community is ook weer interessant voor bedrijven, die zich daarbij willen aansluiten. In de wielersport worden de meeste ploegen opgericht door bedrijven of landen die vooral naamsbekendheid willen genereren.
Waardemodel verandert
BEAT Cycling Club wil de afstand tussen de profploeg en de fans, bedrijven en community verkleinen. Het model van de nieuwe wielerclub is het best te vatten in een piramide. Aan de bovenkant staat het profteam. Daaronder komen de fans die de sport mooi vinden en het wielrennen intensief volgen. Zij moeten de basis vormen van de club. Daarnaast is er ook een groep fietsers die het beste uit zichzelf willen halen en tot slot zijn er de bedrijven. Al deze groepen kunnen aan elkaar gekoppeld worden en kunnen elkaar versterken. "We veranderen het waardemodel voor sponsors. Aan de ene kant verminderen we de waarde omdat sponsors bij ons niet het shirt en de teamnaam vrij mogen invullen, aan de andere kant vermeerderen we de waarde omdat wij vanuit een gekende community werken", zegt Gulickx.
"In de toekomst willen we 33 procent van onze inkomsten uit sponsoring halen, 33 procent uit contributie en 33 procent uit overige activiteiten" - Geert Broekhuizen
"Wij kennen onze leden en gaan op een authentieke manier op zoek naar win wins. Stel bijvoorbeeld dat we een toprenner hebben en die rijdt op een fiets van een bepaald merk. Als partner kun je dan aan onze fans vragen of ze een keer willen langskomen en dan kun je uitleggen hoe die fiets is gemaakt. Als je de fiets zelf wil hebben, kun je die met korting kopen. We kunnen nieuwe proposities neerzetten. Sponsors kunnen van alles organiseren waar fans enthousiast van worden en dat kan uitmonden in waar bedrijven naar op zoek zijn."
Andere inkomstenbronnen
In het huidige wielrennen zijn veel ploegen afhankelijk van een grote sponsor of geldschieter. Zo trok Oleg Tinkov de stekker uit de formatie Tinkoff en houdt de ploeg daardoor op te bestaan. Elk seizoen verdwijnt er een aantal ploegen en komen er weer nieuwe teams bij, dankzij een land of bedrijf dat voornamelijk naamsbekendheid nastreeft.
Bij BEAT Cycling Club moet de ploeg niet omvallen als een hoofdsponsor onverhoopt afhaakt. "In 2025 moeten de inkomensstromen verspreid zijn. De funding moet niet volledig uit sponsoring meer komen", stelt Broekhuizen. "In de toekomst willen we 33 procent van onze inkomsten uit sponsoring halen, 33 procent uit contributie en 33 procent uit overige activiteiten, zoals hospitailty, merchandising, stadion/wedstrijdbezoek of events. De vraag is hoe we andere inkomstenbronnen kunnen aanboren in de wielersport."
Sporthelden
"Als clubs en team hebben we een grote verantwoordelijkheid. Er moet iets gebeuren" - Geert Broekhuizen
Bij BEAT Cycling Club geloven ze erin dat het vertellen van hun verhaal voor veel aandacht zal zorgen. Niet alleen van fans, maar ook van bedrijven en wedstrijdorganisatoren. "Er ligt een enorme kans om fans meer te betrekken bij het wielrennen. Met BEAT willen we aan een nieuw concept bouwen waarbij we niet afhankelijk zijn van de UCI (Internationale Wielrenunie red.) of de ASO (organisator van onder andere veel grote wielerwedstrijden red.). Wat kunnen we zelf doen en bouwen?"
"Er is heel veel behoefte bij fans van de sport om meer te beleven dan alleen naar de Tour de France te kijken en te zien dat Team Sky drie weken lang de koers domineert", vervolgt Broekhuizen. "Men is op zoek naar verhalen. Als er een clubje komt met een ander verhaal, is dat ook voor bijvoorbeeld de ASO interessant. Als clubs en team hebben we een grote verantwoordelijkheid. Er moet iets gebeuren."
Opmars
Op het eerste oog lijkt de wielersport weer bezig aan een opmars. De Tour de France blijft onverminderd populair in Nederland. De Tourstart in 2015 en de start van de Giro vorig jaar in ons land werden massaal bezocht (en bekeken op tv) en een aantal branchevreemde bedrijven is de afgelopen tijd in het wielrennen gestapt. Maar wie verder kijkt, ziet ook dat de sport nog steeds erg afhankelijk is van de dollars en roebels die mecenassen en oligarchen in het wielrennen stoppen, dat er maar mondjesmaat geïnnoveerd wordt en dat het dopingverleden nog als een sluier over de sport hangt.
Toch besloot eender ook al Daan Luijkx, voormalig teammanager van Vacansoleil-DCM, een nieuw project te lanceren. Hij wil met Team Earth de meest duurzame wielerploeg ooit worden. En ook al bestaande ploegen zijn op zoek naar nieuwe businessmodellen. Broekhuizen en Luijckx zien dat er beweging is in de wielerwereld. "Het is tijd om op te staan en wij vinden dit het juiste moment", zegt Broekhuizen.
Gulickx sluit zich daarbij aan. "Het wielrennen is rijp voor iets nieuws. Er vindt nu vooral veel evolutie in plaats van revolutie plaats. Grote veranderingen komen vaak van onderop. Alle grote spelers van nu – in welke bedrijfstak dan ook - zijn onderaf begonnen. De UCI heeft veel te veel belangen om het roer om te gooien. Zij zijn helemaal geïnstitutionaliseerd. Losse spelers als wij is wat gaat aanslaan bij het publiek en hopelijk een verandering teweeg gaat brengen."
ZIE OOK: Duurzaamheid staat centraal in nieuw verdienmodel Team Earth
Opleidingsstructuur
De tijd zal leren of het model van BEAT Cycling Club navolging zal gaan vinden en of het project van Broekhuizen en Gulickx kans van slagen heeft. De twee mannen zijn in ieder geval erg ambitieus. "Uiteindelijk willen we een opleidingsstructuur samen met lokale wielerclubs in onze club krijgen, waarbij jeugdleden kunnen toegroeien naar het topsportniveau. Het gaat niet per se om zoveel mogelijk winnen, maar om zoveel mogelijk profsport beleven. Het avontuur van jongens die vanuit je club komen en bijna winnen, is net zo mooi als wél winnen. Het gaat echt om het verhaal. Dat willen wij vertellen", aldus Gulickx.
BEAT wil aan het eind van 2017 5000 leden hebben en in 2018 op profniveau rijden. De Nederlander Piotr Havik is dit jaar de eerste fietsend ambassadeur van de club. Uiteindelijk moet de groei van de nieuwe wielerformatie leiden tot deelname aan de Tour de France. "De Tour spreekt aan, dus daar hebben we onze vlag neergezet. Maar we willen bijvoorbeeld in de toekomst ook een vrouwenploeg bij BEAT Cycling Club. Ook andere takken van sport, zoals baanwielrennen passen binnen de club. We willen echt een fietsclub neerzetten waarmee we mensen verenigen die allemaal iets hebben met fietsen", besluit Gulickx.
Eerder verschenen op SPORTNEXT: