Het betaald voetbal speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse maatschappij. Uit onderzoek van PwC in opdracht van de KNVB blijkt dat het betaald voetbal de Nederlandse economie 2,03 miljard euro oplevert. De sector heeft ook op sociaal-maatschappelijk vlak een grote impact.
Om te onderzoeken hoeveel impact het betaald voetbal heeft op de maatschappij is een onderzoek uitgevoerd door PwC. Op vrijdag 9 april werd het onderzoek ‘De maatschappelijke impact van het betaald voetbal in Nederland’ gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de directe bijdrage aan het Bruto Binnenlands Product (BBP) van Nederland op iets meer dan 2 miljard euro uitkomt. In 2015 lag dit bedrag nog 60% lager dan nu.
Nederlanders besteden dus meer geld dan voorheen aan betaald voetbal. Variërend van het kiezen van een abonnement op ESPN voor live-wedstrijden tot en met het bestellen van een hapje en drankje in het café als men daar voetbal kijkt. Ook zorgt het betaald voetbal voor steeds meer werkgelegenheid. De BVO’s en de overkoepelende organisaties zijn goed voor 3.254 FTE’s. Indirect ligt dit aantal nog vele malen hoger, wanneer gekeken wordt naar alle bij het voetbal betrokken cameramensen, verkeerregelaars, horecapersoneel etc..
De onderzoekers berekenden eveneens dat Nederland 8,2 miljoen liefhebbers van betaald voetbal telt. Van de mensen die af en toe een wedstrijd op televisie kijken tot en met seizoenkaarthouders die wekelijks in het stadion zitten. Per speelronde volgen miljoenen mensen de wedstrijden voor de buis en zijn er gemiddeld 205.574 mensen in het stadion.
De ruim 8 miljoen voetballiefhebbers zijn gemiddeld 11 uur per week bezig met betaald voetbal, dat is 26% van hun vrije tijd. Vooral met tv-kijken (gemiddeld 3,4 uren), het stadion bezoeken (1,7 uur), erover praten (1,5 uur), social media (1,3 uur) en lezen (1,1 uur). De meest fanatieke groep haalt zelfs de 20 uur per week. Meer dan 65% van hen geeft aan dat dat positief bijdraagt aan het hebben van een sociaal netwerk. Het is voor velen een belangrijk onderdeel van hun sociale leven, ‘ergens bij horen’.
Profclubs zijn ook een platform voor lokale en regionale partijen om te verbinden en van betekenis te kunnen zijn. In totaal zijn er 12.557 zakelijke en maatschappelijke bedrijven en organisaties actief in het betaald voetbal. Via dit netwerk leren mensen elkaar kennen, doen ze zaken met elkaar, maar helpen ze elkaar ook verder.
Tot slot onderstreept het onderzoek de belangrijke rol van voetbal op het sociaal-maatschappelijke vlak. BVO’s helpen mensen vooruit in het leven via verschillende maatschappelijke projecten op gebied van participatie, educatie, gezondheid en re-integratie op de arbeidsmarkt. Elk jaar doen in totaal 283.299 deelnemers hieraan mee, een verdubbeling ten opzichte van 2015.
Headerfoto: kivnl / Shutterstock.com