Colin Kaepernick nieuw gezicht Nike: politiek statement en/of zakelijke beslissing?

Vlak voor de start van het nieuwe American Football-seizoen in de Verenigde Staten heeft Nike voor nog wat extra vuurwerk gezorgd. Het wereldberoemde kledingmerk maakte maandag bekend dat Colin Kaepernick een van de gezichten is van de nieuwe Just Do It-campagne van Nike. Moet dit worden gezien als een politiek statement, of is het gewoon een slimme zakelijke beslissing?

De 30-jarige Kaepernick twitterde maandagavond een zwart-witfoto van zichzelf met de slogan: 'Believe in something. Even if it means sacrificing everything’. Daarmee maakte de voormalige quarterback van de San Francisco 49ers zijn samenwerking met Nike bekend.

Kaepernick protesteerde in 2016 tegen discriminatie en buitensporig politiegeweld in de VS door tijdens het volkslied voorafgaand aan een NFL-duel te knielen. Vele andere sporters volgden de afgelopen jaren zijn voorbeeld. Kaepernick werd door zijn actie een hoofdpersoon in de discussies over discriminatie en politiegeweld. Een deel van de Amerikanen prees de speler, terwijl een ander deel - onder wie president Donald Trump - zijn acties veroordeeld.

'Eén van de meest inspirerende sporters'

Nike sponsort Kaepernick al sinds 2011. Nu heeft hij een belangrijke rol gekregen in de nieuwe campagne van het kledingmerk. Het zou om een zogenaamde star deal gaan, gelijk aan contracten die bekende NFL-spelers hebben met Nike. Kaepernick krijgt een eigen lijn, bestaande uit schoenen en shirts. "We geloven dat Colin één van de meest inspirerende sporters van zijn generatie is, die zijn positie heeft gebruikt om de wereld vooruit te helpen", aldus Nike-directeur Gino Fisanotti tegen sportzender ESPN.

De beslissing van Nike om Kaepernick zo’n prominente rol te geven is pikant, omdat het sportmerk de officiële leverancier is van de tenues in de NFL. Kaepernick heeft de organisatie zelfs aangeklaagd, omdat hij vermoedt dat de 32 clubs onderling hebben afgesproken de quarterback geen contract aan te bieden.

Nike heeft naast veel positieve, ook veel negatieve reacties gekregen. Op social media hebben NFL-fans video’s geplaatst waarin ze schoenen en kleding van Nike verbranden. Het merk heeft zeker een gewaagde beslissing genomen door Kaepernick publiekelijk te steunen en hem zelfs naar voren te schuiven. Maar aan de andere kant, kan het ook gewoon een zakelijke beslissing zijn geweest. Want ondanks zijn afwezigheid gedurende het vorige seizoen was het tenue van Kaepernick in het tweede kwart van 2017 nog wel populair. Het stond op plek 39 van de bestverkochte shirts; hij was de enige in de top 50 die niet onder contract stond bij een club.

Merken spreken zich steeds vaker uit over sociale kwesties en creëren zo extra bekendheid en betrokkenheid bij campagnes. Nike heeft in ieder geval een opvallende en gewaagde beslissing genomen door Kaepernick een belangrijke rol te geven in haar nieuwe campagne.


Headerfoto: Twitter@Kaepernick7