Golf draagt nog altijd het imago met zich mee van een elitaire sport voor oudere mannen. De Nederlandse Golf Federatie (NGF) is er veel aan gelegen dit beeld te veranderen. De bond zet daarbij met name in op jongeren en in het bijzonder vrouwen. De inspanningen beginnen langzaam hun vruchten af te werpen.
Om beter inzicht te krijgen in de demografie van de leden en het imago van golf voerde de NGF de afgelopen jaren diverse onderzoeken uit. Daar kwam het beeld naar voren van een sport die voornamelijk wordt beoefend door oudere mannen, waar de kosten hoog zijn en de ruitjesbroek symbool staat voor het gemiddelde lid. Danielle Wallet werd in oktober 2019 door de NGF aangetrokken als directeur marketing. Haar opdracht: de golfsport populair maken voor een jonger publiek en in het bijzonder ook voor vrouwen.
Het gegeven dat de gemiddelde leeftijd van de golfpopulatie tussen 2010 en 2020 met vijf jaar was gestegen, van 49 naar 54, gaf de noodzaak tot vernieuwing goed weer. “‘Als deze trend de komende tien jaar doorzet, wordt golf een sterfhuis’, zeiden we tegen elkaar. Dan neemt het aandeel 70+ alleen maar verder toe en wordt het aandeel jongeren kleiner en kleiner. Besloten is toen om massief in te zetten op verjonging en ons in de marketing te richten op de leeftijdsgroep van 25-50 jaar. En op vrouwen, want die zie je verhoudingsgewijs ook weinig in de golfsport”, zegt Wallet in een interview in het vakblad Sport & Strategie.
Een betere leeftijdsopbouw en het imago met al zijn negatieve associaties doorbreken en golf cool maken zijn in het strategisch plan van de NGF twee belangrijke speerpunten voor de komende jaren. Wallet: “Het aandeel vrouwen is nu 32 procent. Dat willen we in ieder geval naar veertig procent krijgen. Daarnaast willen we het imago veranderen, voor vrouwen én mannen, door te focussen op de leeftijdsgroep van 25-50 jaar. Ook de mannen van onder de vijftig moeten weten: Dit kan een sport voor mij zijn. Zij moeten niet denken: Dit is alleen voor gepensioneerden en ik moet een ruitjesbroek aan.”
Om meer vrouwen naar de golfsport te krijgen heeft de NGF de campagne ‘Ladies, let’s tee up!’ bedacht. “We hebben een filmpje laten maken met vrouwen van jong tot oud, dat we extern wegzetten om nieuwe vrouwen te bereiken. We kopen bijvoorbeeld advertentieruimte in op Linda.nl van LINDA. magazine, omdat daar de doelgroep 25-50 jaar zit. Ook stonden we in mei met een slagkooi op de Libelle Zomerweek, waar uitsluitend vrouwen komen. Daar boden we een lespakket aan, genaamd Golfstart, dat we in 2019 hebben gelanceerd: zes lessen voor 99 euro.”
“Op die manier ondernemen we allerlei activiteiten om vrouwen te bereiken, ze te laten kennismaken met de sport. Ook produceren we filmpjes die laten zien dat golf echt anders is dan mensen denken. Daarin zie je iemand van tien jaar en iemand van zeventig jaar en alles wat daar tussen zit. De een heeft een spijkerbroek aan, de ander inderdaad een polo. Om de diversiteit van golf te laten zien, zodat iedereen zich kan identificeren, of je nu wel of niet van een kraagje houdt en of je nu wel of niet je benen wilt laten zien. In al onze uitingen benadrukken we dat golf een prachtsport is, voor jong en oud, man en vrouw, gezond en heerlijk in de open natuur.”
'De influencers die aan ons verbonden zijn delen hun ervaringen op social media, om hun vaak jeugdige volgers te inspireren hetzelfde te doen'
Om de gewenste imagoverbetering te bereiken en vrouwen en jongeren te bewegen de drempel van een golfbaan over te stappen, maakt de NGF bij wervingsacties veel gebruik van influencers. “Er zijn nu 36 influencers aan de NGF verbonden. Sommigen van hen golfen al, anderen nemen voor het eerst les en delen hun ervaringen op Instagram of andere socialemediakanalen, om hun vaak jeugdige volgers te inspireren hetzelfde te doen. Dat werkt heel goed.”
Tot die influencers behoren onder anderen Rico Verhoeven, Sanne Hans (zangeres Miss Montreal), dj en presentator Dennis Weening en actrice Moïse Trustfull. “Soms betalen we, anderen krijgen hun lesgeld vergoed en hoeven er verder niks voor te hebben. Omdat het voor hen ook een kans is om met de sport te beginnen. Ze mogen vaak ook iemand meenemen. Omdat we uit ervaring weten: als je samen met iemand gaat, vind je het leuker en ga je vaker golfen.”
De coronapandemie en de inspanningen van de NGF om de sport toegankelijker te maken resulteerden de afgelopen twee jaar al in een stijging van het ledenaantal met bijna 50.000 naar 420.000. “Achteraf kun je zeggen dat corona voor ons een geluk bij een ongeluk is geweest. In het voorjaar moesten alle golfbanen dicht, net als alle andere sportaccommodaties. We hebben intensief gelobbyd om weer snel open te mogen. Dat mocht uiteindelijk, in aangepaste vorm. Mede daardoor zien we nu die stijging in ons ledental. Wat helemaal mooi was: de banen waren in coronatijd niet alleen ongekend druk bezet, maar veel van de nieuwe golfers waren zelfs jonger dan ik! Toen ik met golf begon, was ik een van de jongsten op mijn golfbaan, maar die tijd is hopelijk voorbij!”
Meer lezen over hoe de NGF golf toegankelijker maakt en het imago van de sport weet te verbeteren? Bekijk het artikel 'Golf krijgt boost door corona: 'We maken de sport toegankelijker'.
Wil je het hele interview met Danielle Wallet lezen? Bestel het vakblad via de button hieronder of word abonnee.