In de week waarin Veronica met het duel Ajax-Juventus in de Champions League weer een kijkcijferrecord noteerde, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Feyenoord start vanaf volgend seizoen met een Vrouwen Beloftenteam. De Rotterdamse club behoort tot de acht teams die komend seizoen deelnemen aan de Vrouwen Beloftencompetitie. Feyenoord was de afgelopen jaren al actief met twee jeugdteams en voegt daar nu dus een extra ploeg aan toe.
Kirsten van de Ven, manager vrouwenvoetbal bij de KNVB, is blij met de stap van Feyenoord. "Een club met de status en grootte van Feyenoord kan een grote impuls geven aan het vrouwenvoetbal. Feyenoord heeft een meerjarenplan opgesteld om op termijn te kunnen toetreden tot de Eredivisie Vrouwen en dit Beloftenteam is daartoe een fantastische eerste aanzet. We zijn dan ook erg blij met deze ontwikkeling."
We blijven nog even bij het vrouwenvoetbal. De Oranjevrouwen spelen hun laatste wedstrijd ter voorbereiding op het WK van komende zomer tegen Australië. Het duel met de nummer zes van de wereldranglijst vindt plaats in het Philips Stadion te Eindhoven. Een jaar geleden was het stadion van PSV al het decor van de WK-kwalificatiewedstrijd tussen de Oranjevrouwen en Noord-Ierland (7-0-winst). Met een toeschouwersaantal van ruim 30.000 werd toen een record neergezet in het Nederlandse vrouwenvoetbal.
Sanquin gaat samen met gamers voor het wereldrecord bloedgroep-bepalen tijdens het Europese kampioenschap van de game League of Legends, dat dit weekend plaatsvindt in Ahoy, Rotterdam. In navolging van de #myfirstblood-campagne van vorige zomer is Sanquin ook dit jaar aanwezig bij grootschalige game-events waar voornamelijk bezoekers tussen de 16 en 35 jaar op afkomen. Het doel van Sanquin is om een nieuwe generatie potentiële donors bekend te laten worden met bloed geven én het belang hiervan.
Veel jongeren hebben geen idee waar gedoneerd bloed voor gebruikt wordt. Ook weten ze vaak niet wat hun eigen bloedgroep is. Om in contact te komen met de mogelijke donors van morgen, gaat Sanquin een challenge aan met de gamers die dit weekend bij het finaleweekend van League of Legends aanwezig zijn. Sanquin bepaalt gratis de bloedgroep van de gamers en wil daarmee een wereldrecord ‘bloedgroep bepalen’ vestigen. Doel is om voor 500 gamers de bloedgroep te bepalen.
De omvang van de Europese sportsponsormarkt is in 2018 naar een record van €20,07 miljard gegroeid. Dat blijkt uit een rapport van de European Sponsorship Association (ESA). Volgens ESA is de markt door de inbreng van een aantal grote landen en verschillende wereldwijde evenementen, waaronder de Olympische Winterspelen in PyeongChang en het WK voetbal in Rusland, met 8,7% gestegen. Een andere belangrijke factor is de groei in rechtenfees voor kledingsuppliercontracten en shirtsponsorships bij de grote Europese voetbalclubs.
Het is het derde opeenvolgende jaar dat de waarde van de sportsponsormarkt in Europa is gegroeid. In 2016 bedroeg de markt € 18,17 miljard en in 2017 €18,46 miljard. In het bedrag zijn zowel de waarde van sponsordeals die alleen voor de Europese markt zijn afgesloten als de deals voor pan-Europese evenementen als het Europese deel van sponsorcontracten voor wereldwijde events opgenomen.
Willem van Hanegem nam deze week in het Rijksmuseum de eerste officiële Eredivisiebal voor het seizoen 2019/2020 in ontvangst. Het ontwerp van de bal is vanwege 'Het Jaar van Rembrandt' opgebouwd uit etsen van de Hollandse meester. KPN, sponsor van zowel het Rijksmuseum als de Eredivisie, heeft de partijen bij elkaar gebracht. De Eredivisie laat ieder seizoen in samenwerking met partner Derbystar een nieuwe officiële wedstrijdbal ontwerpen. Tijdens de voorlaatste speelronde in de Eredivisie, op zondag 28 april, rolt de bal voor het eerst over de velden. Vervolgens wordt de bal gebruikt in het Eredivisieseizoen 2019/2020.
Dat de winst van River Plate op Boca Juniors in de finale van de Copa Libertadores veel teweegbracht wisten we. Maar een Argentijnse fan gaat wel heel ver in zijn liefde voor River (en haat voor Boca). Hij heeft namelijk een QR-code laten tatoeëren, die je na het scannen een video laat zien van de eindstrijd van het Zuid-Amerikaanse toernooi die werd gewonnen door River.
Headerfoto: Alexandre Rotenberg / Shutterstock.com