In de week waarin Paris Saint-Germain meldde dat de inkomsten uit merchandise met 53% zijn gestegen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
De plannen van de FIFA om het huidige WK voor clubteams te vervangen voor een nieuw toernooi, worden allerminst juichend ontvangen in Europa. De topclubs, verenigd in de ECA, hebben een protestbrief naar de UEFA en FIFA-president Gianni Infantino gestuurd. Infantino kondigde het nieuwe toernooi vrijdag aan bij een FIFA-vergadering in Miami. Het nieuwe WK voor clubteams moet gaan bestaan uit 24 teams, waarvan minimaal 8 uit Europa. De eerste editie staat al gepland voor de zomer van 2021. De ECA, waar Ajax een plek in het bestuur heeft, vinden het onacceptabel dat de FIFA wil tornen aan een speelkalender die tot minimaal 2024 vaststaat.
Op hetzelfde FIFA-congres werd ook gesproken over uitbreiding van het aantal landen dat deelneemt aan het WK van 2022 in Qatar. Infantino zou willen uitbreiden van 32 naar 48 landen. Het idee zorgt voor de nodige logistieke problemen, aangezien Qatar niet voldoende stadions heeft en het land in conflict is met zeven naburige landen. Men zou wel kunnen uitwijken naar Koeweit en Oman. Belangrijkste reden voor de uitbreiding: meer inkomsten voor de FIFA. Volgens een studie kan de wereldvoetbalbond op $400 miljoen extra rekenen. Ook tegen dit plan is veel weerstand.
Nike heeft zijn aanwezigheid in het vrouwenvoetbal verder uitgebreid. Tegelijk met de presentatie van de tenues van 14 deelnemende landen aan het komende WK voetbal in Frankrijk, wordt Nike de komende drie jaar presenting partner van UEFA voor de vrouwentoernooien. Ook het tenue van de Oranje Leeuwinnen werd deze week gepresenteerd. Het is de eerste keer dat Nike een eigen tenue voor het Nederlandse vrouwenteam ontwerpt en op de markt brengt. Naast Nederland is Nike ook kledingsponsor van onder andere de Verenigde Staten, Canada, Engeland en Australië.
"We zien een ongelooflijk momentum op het gebied van vrouwensport”, zei Nike woordvoerder Amy Montagne. “Het is het volgende hoofdstuk in het ondersteunen en verheffen van vrouwelijke atleten."
Internationale Vrouwendag werd vorige week vrijdag aangegrepen door verschillende partijen in het voetbal om een eerbetoon te brengen aan vrouwen. Het Zweedse vrouwenteam maakte bekend op het WK in shirts te spelen met rugnummers die bestaan uit foto’s van vrouwelijke idolen. In totaal zijn 48 foto’s van Zweedse vrouwen gebruikt. De Zweedse voetbalbond maakte het speciale shirt in samenwerking met sponsor adidas.
En in Denemarken gebeurde afgelopen weekend iets soortgelijks. De spelers van FC Nordsjælland verschenen in de wedstrijd tegen FC Kopenhagen aan de aftrap met op hun rug namen als J.K. Rowling, Ellen DeGeneres, Serena Williams en Beyoncé. Elke voetballer van Nordsjælland droeg in het duel de naam van een bekende vrouw die hen inspireert.
Het Amerikaanse vrouwenteam deed in een oefenduel met Groot-Brittannië eerder al exact hetzelfde. Toen sonden onder meer Cardi B, Moeder Teresa en Carrie Underwood aan de aftrap.
Nike is de komende vier jaar de nieuwe kledingsponsor van Vitesse. Vanaf seizoen 2019/2020 gaat Vitesse spelen in wedstrijdtenues van Nike. Naast de officiële wedstrijdkleding wordt er ook een Vitesse-specifieke trainings- en casuallijn ontworpen. Nike volgt Macron op als kledingsponsor. Olivier Smit, commercieel directeur van Vitesse: "We hebben elkaar onder andere gevonden op het gebied van innovatie en creativiteit. Dit zie je terug in de manier waarop we met elkaar gaan samenwerken, maar ook in het design en de kwaliteit van de artikelen. Het thuisshirt wordt exclusief voor Vitesse ontwikkeld en geproduceerd waarbij de verbinding tussen de club en Arnhem nadrukkelijk terugkomt. Het uitshirt gaat geïnspireerd worden op 75-jaar Airborne en heeft enkele unieke kenmerken. We zijn daarnaast vereerd dat Nike Vitesse als een uithangbord ziet om de achterban en breedtesport in Nederland te bereiken."
Drone racing is het nieuwste fenomeen in de sportwereld. Wereldwijd ontstaan er nieuwe organisaties, het aantal droneracers neemt snel toe en bedrijven beginnen te investeren in de sport. De Drone Racing League (DRL) is de populairste competitie en onderstreepte dat deze week met twee nieuwe deals. Het gaat in de VS samenwerken met NBC en Twitter. Beide broadcasters gaan het gehele seizoen in 2019 uitzenden. Dankzij de samenwerking met Twitter kan DRL potentieel miljoenen nieuwe fans bereiken.
Een bijzondere gebeurtenis voor Lieke Martens deze zondag. De sterspeelster van FC Barcelona treedt met haar ploeg in een uitverkocht Wanda Metropolitano aan tegen de vrouwen van Atletico Madrid. Maar liefst 68.000 fans hebben een kaartje gekocht voor het topduel in Spanje; een record voor een wedstrijd in clubverband voor het vrouwenvoetbal Het gaat goed met de sport in Spanje, want onlangs werd het toeschouwersrecord nog verbroken bij Athletic Bilbao.
Headerfoto: Alizada Studios / Shutterstock.com