In de week waarin de NFL besloot een seizoenkaart voor een eeuw weg te geven, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Een nieuw hoofdstuk in de soap over een Dutch Grand Prix in Zandvoort. De gemeente liet deze week weten dat het bereid is te investeren in een Formule 1-race. Het heeft maximaal 4,1 miljoen euro over voor de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort over de periode 2019-2022. Van dat bedrag wordt maximaal 2.250.000 euro gestoken in bereikbaarheid, side-events en infrastructuur rond de race in Zandvoort in 2020, 2021 en 2022. 1,4 miljoen euro is bedoeld voor het creëren van een zo groot mogelijke spin-off voor Zandvoort. De aanleg van een extra toegangsweg naar het circuit kost 500.000 euro.
Volgens het college biedt een Formule 1 evenement enorme sportieve en economische kansen voor Zandvoort en de regio. "Een Dutch Grand Prix in Zandvoort staat garant voor wereldwijde mediaexposure. In de slipstream trekt het bezoekers en investeerders uit binnen- en buitenland. Die hebben we nodig om ervoor te zorgen dat Zandvoort ook op poleposition blijft als badplaats van de Metropoolregio Amsterdam”, aldus de gemeente bij de bekendmaking van de steun.
Van 18 tot en met 23 juni vinden in Amsterdam de Urban Sports Week Amsterdam 2019 (USWA) en de WK 3x3 Basketball (FIBA 3x3 World Cup 2019) plaats. Rabobank is presenting partner van beide evenementen.
Tijdens een mediapresentatie op 21 maart gaf Barbara Baarsma, directievoorzitter van Rabobank Amsterdam, aan zeer verheugd te zijn met de samenwerking. "De Urban Sports Week brengt mensen bij elkaar en laat zien hoe leuk sporten in de stad is. De week onderstreept het belang van een gezonde, sportieve leefstijl. En daarmee past het goed bij Rabobank's ambitie om een bijdrage te leveren aan het welzijn en de welvaart in Nederland.”
Sunweb Sports & Events gaat zich als Supplier van TeamNL richten op het aanbieden van reizen voor sportwedstrijden om zo meer TeamNL fans op de sporttribunes te krijgen. Sunweb Sports & Events is ook reispartner van de KNVB en organiseert diverse arrangementen naar de wedstrijden van het Nederlands elftal en de OranjeLeeuwinnen. De samenwerking is opvallend omdat NOC*NSF al jarenlang een samenwerking heeft met ATPI Sports Events.
Het Britse chemiebedrijf Ineos is de nieuwe eigenaar van Team Sky. De succesvolle wielerploeg zal per 1 mei verder gaan als Team INEOS. Ineos wordt volledig eigenaar van het bedrijf achter Team Sky en zal alle contracten overnemen en respecteren. Jim Ratcliffe, de rijkste man van Groot-Brittannië met een geschat vermogen van 24 miljard euro, is oprichter en directeur van het chemiebedrijf. Ratcliffe is al eigenaar van de Zwitserse voetbalclub FC Laussane en de medeoprichter van het Britse zeilteam Ineos Team.
Team INEOS zal debuteren in de Ronde van Yorkshire, die van 2 tot en met 5 mei wordt verreden. Ook in de Giro d'Italia (11 mei-2 juni) en de Tour de France (6 juli-28 juli) zal de ploeg van onder meer Chris Froome onder de nieuwe naam koersen.
In Nederland zal zijn naam bij weinig mensen een belletje doen rinkelen, maar in de Verenigde Staten kent elke sportfan Mike Trout. De honkballer van de Anaheim Angels tekende deze week het duurste contract ooit in de MLB. De 27-jarige Amerikaan gaat de komende 12 jaar ruim 430 miljoen dollar verdienen. Trout is al de vierde honkballer deze winter die een nieuw lucratief contract tekent. Bryce Harper ($330 miljoen), Manny Machado ($300 miljoen) en Nolan Arenando ($260 miljoen) gingen hem voor. De verbintenis van Trout is overigens niet het duurste spelerscontract ooit. Die eer blijft voorbehouden aan Floyd Mayweather, die in 2013 volgens Forbes voor zes bokspartijen in totaal 450 miljoen dollar kreeg.
Veel sporten experimenteren met nieuwe vormen om meer spektakel te bieden aan toeschouwers en fans. Ook in atletiek zijn er de laatste jaren evenementen ontstaan waar de traditionele nummers worden vervangen door nieuwe afstanden en formats. Die experimenten zijn de internationale atletiekfederatie IAAF blijkbaar goed bevallen, want het nam deze week een ingrijpende beslissing. Vanaf 2020 telt de Diamond League minder wedstrijden en, belangrijker, minder atletiekonderdelen. De lange afstanden worden van het programma geschrapt. In de nieuwe opzet is de 3000 meter de langste loopafstand. De IAAF wil ook meer onderdelen uit het stadion halen en in stadscentra laten plaatsvinden. Doel is de sport dichter bij het publiek te brengen. De beslissing is de IAAF op veel kritiek komen te staan, met name vanuit Afrika.
De Women’s Super League (WSL), het Engelse equivalent van de Eredivisie Vrouwen, krijgt voor het eerst in de geschiedenis een titelsponsor. Barclays heeft een driejarig contract getekend met de Engelse voetbalbond FA, ter waarde van 10 miljoen dollar. De competitie gaat vanaf het seizoen 2019/2020 Barclays FA Women’s Super League heten. De bank en de voetbalbond gaan zich samen inzetten om de sport te promoten en deelname aan vrouwenvoetbal te vergroten.
Headerfoto: Marcel van Hoorn / Red Bull Content Pool / Foto in tekst: Merijn Soeters