In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Rotterdam en Den Haag trekken samen op om de Grand Départ van de Tour de France in 2024 of 2025 naar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag te halen. De ambitie is om de proloog van de Tour in Rotterdam te laten verrijden, gevolgd door een etappe met start in Rotterdam en aankomst in Den Haag.
Voor Rotterdam zou het de tweede Grand Départ worden na de geslaagde Tourstart van 2010. De beelden van de stad gingen destijds de wereld over en bereikten 17 miljoen tv-kijkers. De economische impact van het evenement bedroeg 30 miljoen euro. Rotterdam ontving tijdens het Tourweekend ongeveer 1 miljoen bezoekers en de Rotterdammers waardeerden de start in hun eigen stad met het cijfer 8. Ook Den Haag heeft ervaring met de Grand Départ: in 1973 startte de Ronde van Frankrijk op de boulevard van Scheveningen en won Joop Zoetemelk de proloog. Een dag later was de start op Scheveningen en de finish in Rotterdam.
Rotterdam en Den Haag willen een nieuwe Grand Départ gebruiken om inwoners en ondernemers te inspireren en perspectief te bieden in deze moeilijke tijd en een impuls te geven aan de economie en het toerisme. Het moet een Tour worden voor álle Rotterdammers en Hagenaars.
Tour Feminin
Verder wil Rotterdam ook als eerste Nederlandse stad de Tour Feminin binnenhalen. Met de organisatie, die ook achter de Tour de France zit, wil de gemeente in gesprek over de finish in 2023 van deze ronde voor topwielrensters in Rotterdam.
Bijna alle clubs in de Eredivisie hebben afgelopen seizoen hun vermogenspositie weten te verbeteren, ondanks de coronacrisis. Deze verbetering kwam voornamelijk door de verkoop van spelers en de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Desondanks blijft de financiële situatie voor veel clubs wankel: het eigen vermogen is klein en de afhankelijkheid van transferopbrengsten groot. Dat blijkt uit de SERC Financiële Ranglijst Eredivisie 2021, een initiatief van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat hoewel het seizoen 2019/’20 slechts voor 75% is uitgespeeld, de reguliere omzet (zonder Europese inkomsten en NOW) het afgelopen seizoen nagenoeg gelijk was aan de omzet in 2018/’19.
Toch zijn er wel degelijk zorgen over de toekomst van de Eredivisie. Voor het seizoen 2020/’21 wordt voor de Eredivisie als geheel een scenario voorspeld waarbij een negatief resultaat voor transfers (± € 100 miljoen negatief) deels wordt opgevangen door te ontvangen NOW (± € 50 miljoen). De resterende tekorten zullen in grote mate moeten worden aangevuld door de verkoop van spelers. Deze afhankelijkheid van transferopbrengsten is niet anders dan in voorgaande jaren, maar door de coronacrisis is de situatie wel precairder dan voorheen. De verwachting is namelijk dat de transferbedragen gaan dalen. Dit zou nadelig kunnen uitpakken voor Eredivisieclubs, die jaarlijks miljoenen binnenkrijgen via de verkoop van spelers.
Bekijk hier meer informatie over het onderzoek.
Bij de wedstrijden in Amsterdam kunnen tijdens EURO 2020 tenminste 12.000 toeschouwers aanwezig zijn op de tribunes van de Johan Cruijff ArenA. Afhankelijk van de ontwikkelingen van het coronavirus in juni bestaat de kans dat het er uiteindelijk meer zullen worden. Deze ambitie hebben de KNVB, het kabinet en de gemeente Amsterdam gezamenlijk uitgesproken.
Uiterlijk woensdag 7 april moesten de twaalf gaststeden van het toernooi bij de UEFA de scenario’s indienen over hoe de organisaties denken te komen tot publiek in het stadion tijdens het EK voetbal. In de Johan Cruijff ArenA staan in juni vier EK-wedstrijden op het programma. In het scenario dat bij de UEFA is ingediend, wordt uitgegaan van op zijn minst 25 procent van de netto capaciteit van het stadion. Alle bezoekers die straks aanwezig willen zijn, moeten voldoen aan de dan geldende veiligheidsprotocollen en krijgen pas toegang op vertoon van een negatief testresultaat.
De Nederlandse Sportraad wil dat er meer aandacht voor sport en bewegen komt in de politiek. Het orgaan adviseert een nieuw kabinet om fors meer, de komende regeerperiode al 600 miljoen euro, in sport te investeren om zo in 2030 75% van de bevolking voldoende te laten bewegen.
Omdat sport en bewegen ‘een noodzaak is voor een vitale en veerkrachtige bevolking’, moet volgens de NLsportraad daarom in een sportwet vastgelegd worden dat de overheid een verantwoordelijkheid heeft om te zorgen dat iedereen toegang tot sport heeft. "Het gaat daarbij om een zorgplicht, maar dat betekent niet dat de overheid de sportactiviteiten ook moet gaan organiseren", benadrukt Bernard Wientjes, raadslid en voorzitter van de Commissie organisatie en financiering van de sport.
Een sportwet is volgens hem noodzakelijk om dat de bestaande instrumenten, zoals subsidieregelingen en sportakkoorden, onvoldoende zijn gebleken om te zorgen dat een groter deel van de bevolking gaat sporten of bewegen. "We hebben niets tegen de huidige sportakkoorden, maar daarmee komen we niet verder dan we de afgelopen tien jaar zijn gekomen", zegt Wientjes. De extra impuls die nodig is voor een vitalere samenleving kan volgens de raad alleen bereikt worden met een sportwet. "We moeten af van de vrijblijvendheid en toevalligheid in het sportbeleid", vult Van Praag hem aan.
Lees meer over het advies van de NLsportraad op Sport & Strategie.
Het korfbalseizoen nadert zijn ontknoping. Om fans mee te nemen en op de hoogte te houden van de Korfbal Leagueweek is het KNKV een studioprogramma gestart. Het is de eerste keer dat de bond dit doet. In ‘Korfbal League door de week’ ontvangt presentatrice Tessa Hielkema (TOP/LITTA) gast(en) en wordt er geschakeld naar de clubs, die nog in de race zijn voor het landskampioenschap. De presentatie vindt plaats vanuit de Eyecons-studio in Amsterdam. De eerste uitzending was op donderdag 8 april. Op 15 april is de tweede show.
Feyenoord en Droomparken bieden drie supporters de kans om de Klassieker Feyenoord - Ajax op zondag 9 mei te bekijken op een bijzondere plek. De winnaars maken namelijk kans om de wedstrijd te volgen vanuit ‘’t Kuipie’. Dat ‘Kuipie’ staat niet in Rotterdam, maar op Droompark De Zanding. Daar worden meerdere hottubs omgetoverd tot ‘Kuipies’, van waaruit de supporters de wedstrijd op een groot scherm kunnen aanschouwen. De fans mogen tevens overnachten in een luxe vakantiewoning van Droomparken.
Evenals bij eerdere campagnes van Feyenoord en Droomparken volgt de aankondiging van de actie door middel van een ludieke video met ras-Feyenoorder Jan Boskamp in de hoofdrol.
De provincie Gelderland gaat aan de slag met de ontwikkeling van Esportshub Gelderland: een ambitieus esportsprogramma waarin getalenteerde gamers professioneel worden ondersteund en kunnen trainen om uiteindelijk de absolute wereldtop van gaming in competitieverband te bereiken. Nederland draait incidenteel al mee in de top van esports, maar de provincie Gelderland heeft het doel om dat structureel te maken.
Daarom heeft Frederik Peters, fractievoorzitter van de VVD in Gelderland, esports geagendeerd en het initiatief genomen voor de ontwikkeling van Esportshub Gelderland, zodat game-talenten de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben om de absolute top te bereiken. De provincie reserveert 500.000 euro om de hub te ontwikkelen en het streven is om de Esportshub eind 2021 te openen.
Gelderland slaat de handen ineen met 14 partijen die het initiatief vanaf dag één ondersteunen. Van onderzoeksinstellingen zoals de Radboud Universiteit en OnePlanet tot het bedrijfsleven.
Headerfoto: jan kranendonk / Shutterstock.com