Padel is een van de snelstgroeiende sporten ter wereld en ook in Nederland schieten de nieuwe padelbanen als paddenstoelen uit de grond. Met een zoek- en boekingsplatform, een nieuwe positionering en de fusie met de Nederlandse padelbond NPB bereidt de KNLTB zich voor op de toekomst. “Waarom zou er geen mobiele padelbaan op Lowlands kunnen staan?"
In een paar jaar tijd is padel in Nederland enorm gegroeid. Van 23 locaties in 2015 tot 190 locaties in 2020. Ook het aantal spelers is explosief gestegen. In 2024 verwacht de KNLTB dat er 100.000 padelspelers zijn. De snelle ontwikkeling van de sport was een van de redenen voor de bond om een nieuw zoek- en boekingsplatform te ontwikkelen. Met Padelboeker kunnen spelers zonder lidmaatschap van een vereniging of andere aanbieders een padelbaan zoeken en boeken, of zich inschrijven voor een kennismakingsles of open dag in de buurt. “Onze primaire gedachte voor het platform is: hoe kunnen we verenigingen en andere aanbieders die starten, of zijn gestart met padel helpen hun banen vol te krijgen. We willen clubs helpen nieuwe leden op hun park te krijgen. Het platform is er dus om verenigingen te ondersteunen én te ontzorgen en daarnaast is het ook interessant voor andere padelaanbieders ”, legt Pascal Kamp, Manager Marketing bij de KNLTB, uit.
Padelboeker bevindt zich nog in de testfase en is momenteel alleen beschikbaar in de regio Brabant. Middels geo-targeting wordt het platform gepromoot op Facebook en Instagram. Via deze kanalen wordt in eerste instantie bekendheid gecreëerd voor Padelboeker. Als alles volgens plan verloopt moet het platform over een paar maanden in heel het land beschikbaar zijn. En in de toekomst zou Padelboeker ook voor tennis gebruikt kunnen worden. Kamp: “De padelaanbieders die bij de KNLTB zijn aangesloten kiezen zelf of ze meedoen. Ze bepalen zelf welke capaciteit ze wanneer hebben en tegen welk tarief ze banen beschikbaar stellen of lessen aanbieden. Als het platform eenmaal staat en zijn meerwaarde heeft bewezen, is het logisch ook tennisverenigingen en commerciële tennisaanbieders te laten aanhaken. Hoe meer mensen padellen of tennissen, hoe beter. Clubs hebben niet altijd de capaciteit of de juiste mensen om alles goed uit te voeren. Daar komen wij om de hoek kijken.”
Het nieuwe boekingsplatform biedt de KNLTB ook de mogelijkheid alle tennis- en padelclubs, aanbieders en spelers in één digitaal ecosysteem onder te brengen. “Padelboeker helpt ons daarbij”, zegt Kamp. “Daarnaast is het voor clubs handig, omdat straks alles op één plek samen komt: ledenadministratie, facturering, online een baan reserveren via het afhangbord, het beheren en inzien van wedstrijdgegevens en de ClubApp voor spelers. Verder helpen we padelaanbieders bij hun ledenwerving. Als iemand een aantal keer bij een vereniging is geweest, attenderen we diegene op een lidmaatschap, passend bij zijn of haar situatie. Daarmee helpen we verenigingen en padelcentra een handje om die mensen bij hen aan het spelen te krijgen. We maken ons aanbod meer flexibel, waardoor zowel de gebonden als ongebonden sporter beter worden bediend.”
Een nieuwe stap voor de tennisbond is dat het zich met Padelboeker niet alleen richt op verenigingen, maar dat het ook de commerciële aanbieders van padel bij het platform wil betrekken. Kamp legt uit dat de KNLTB er bewust voor heeft gekozen de sport als geheel te omarmen en op die manier verder te brengen. “Er zijn nu eenmaal veel commerciële aanbieders van padel en dat aantal zal alleen maar groeien. Daarom staan we ervoor open het aanbod van commerciële aanbieders eveneens op Padelboeker te plaatsen. Wanneer spelers erg actief zijn, is de kans aanwezig dat ze uiteindelijk toch ook lid willen worden van een vereniging. We kunnen ze dan wijzen op de voordelen van een lidmaatschap bij een vereniging. Als bond willen wij voor iedereen die bij padel betrokken is, iets betekenen.”
"Padel zien we als een eigen sport, daarom moet het ook een eigen identiteit krijgen"
Die missie is na de fusie met de Nederlandse padelbond NPB een stuk gemakkelijker geworden. De KNLTB liet vlak na de aankondiging al weten dat ‘het bundelen van kennis en krachten en een eenduidige dienstverlening zal bijdragen aan de verdere groei van de padelsport in Nederland’. Kamp geeft aan dat de bond op dit moment nog werkt aan de positionering van padel. “We zien padel echt als een eigen sport; het is geen tennis. Je speelt het ook op een baan met een racket, maar verder is het totaal anders. Daarom moet het ook een eigen identiteit krijgen. Padel is zowel voor mannen als vrouwen. Beide geslachten kunnen de sport goed beoefenen. Hoewel de sport voor iedereen geschikt is, richten we ons in eerste instantie voornamelijk op de leeftijdsgroep van 18 tot 35 jaar. In onze campagnes leggen we de nadruk op de intrinsieke waarden van de sport; verrassend, snel en dynamisch. Daar gaan we mee aan de slag.”
Hoewel padel snel aan populariteit wint in Nederland blijkt dat pas ongeveer een derde van de bevolking boven de 18 jaar de sport kent. Er valt dus nog een wereld te winnen voor de padelaanbieders, weet Kamp. “We gaan daarbij helpen en padel de komende jaren heel zichtbaar maken. En niet alleen in de tenniswereld, zoals bij grote evenementen als het ABN AMRO World Tennis Tournament. We zullen mobiele banen gaan inzetten op verrassende locaties door heel het land en op niet-tennis gerelateerde evenementen om padel buiten de tenniscommunity groot te maken. Waarom zou er geen padelbaan op Lowlands kunnen staan?”