KNZB speelt met eigen trainingsplatform in op flexibilisering in de sport

In een tijd van toenemend individualisme in de sport probeert de KNZB met een eigen trainingsplatform de ongebonden zwemmer aan zich te binden. Via Mijnzwemcoach.nl wil de zwembond haar eigen markt verbreden. In de toekomst ziet Ben Mansvelder, manager marketing, communicatie & partnerships bij de KNZB, ook commerciële kansen voor de bond.

Commerciële partijen als Strava en FitChannel weten met succes de ongebonden sporter te bereiken én te binden. De kracht van de platformen is dat zij, naast het sociale aspect, niet plaats- en tijdsgebonden zijn. Je kunt sporten waar en wanneer je maar wilt. De KNZB volgt met het vernieuwde platform Mijnzwemcoach.nl eenzelfde strategie. "Zwemmen wordt door een grote groep mensen beoefend als tweede sport, naast bijvoorbeeld voetbal, tennis, korfbal etc. Deze groep zwemmers hecht over het algemeen veel waarde aan keuzevrijheid, oftewel: ze wil zelf bepalen waar en wanneer ze hun baantjes trekken. Het platform stelt ons in staat in contact te komen met mensen die we voorheen niet binnen onze klantgroep hadden", zegt Ben Mansvelder, manager marketing, communicatie & partnerships bij de KNZB.

Een voordeel van zwemmen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld wielrennen of hardlopen, is dat je de sport niet overal kunt beoefenen. Om baantjes te trekken moet je naar een zwembad toe. Dankzij dit gegeven kan de KNZB enorm veel toegevoegde waarde bieden aan verenigingen en zwembaden. Mansvelder: "We koppelen een online platform aan een fysieke locatie. Zwembaden weten straks precies wie er bij hun zwemmen. We zijn in overleg met de drie grootste exploitanten in Nederland om samen te werken."

"Maar ook voor gemeentezwembaden is het enorm interessant in beeld te hebben wie er komen. Met die gegevens kun je daarna een gericht vervolgaanbod doen, waarin je ook de lokale verenigingen betrekt. Via Mijnzwemcoach kun je het aanbod gericht onder de aandacht brengen van de gebruikers. Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde belang; dat zoveel mogelijk mensen gaan zwemmen."

'Mijnzwemcoach.nl is niet een product van alleen de KNZB, maar een product voor heel zwemmend Nederland'

Ben Mansvelder (KNZB)

Online strategie

Steeds meer sportbonden proberen de ongebonden sporter aan zich te binden. Zo lanceerde de KNSB eind vorig jaar de SprintApp, probeert de KNVB met vv Kicks in te spelen op de veranderingen in de maatschappij en gaat de KNMV via esports op zoek naar nieuwe leden.

Net zoals voor andere bonden, is het ook voor de KNZB een uitdaging om de gebruikers betrokken te houden, na het eerste contact. Via een online strategie denkt Mansvelder gebruikers te kunnen interesseren voor het platform en hen te binden. "We hebben verschillende profielen gemaakt van de potentiële achterban en aan de hand van de profielen is een benaderingsstrategie ontwikkeld."

"Een groep kan bijvoorbeeld bestaan uit grensverleggers, zwemmers die doelgericht een hoger niveau willen bereiken. Maar er zijn ook groepen met heel andere motieven om te zwemmen. Denk bijvoorbeeld aan vrouwen en mannen die zwemmen vooral als sociale aangelegenheid zien, maar tegelijkertijd wel aan hun zwemtechniek willen werken. Zij voelen zich veel minder door een topsporter aangesproken dan de grensverlegger. Bij deze groep communiceren we dus op een andere manier, bijvoorbeeld via video’s en foto’s waar bij wijze van spreken je buurvrouw de hoofdrol in speelt. Via online platformen, zoals social media, gaan we deze groepen gericht benaderen."

E-commerce

In de toekomst ziet Mansvelder ook kansen om via het platform direct extra inkomsten te genereren voor de KNZB. "Het platform biedt veel mogelijkheden voor e-commerce. Een simpel voorbeeld is een advertentie voor een duikbril tonen aan iemand die gaat beginnen aan een cursus of schema. Maar we kunnen dankzij het platform ook een nieuwe database van personen opbouwen, wat weer interessant is voor huidige en nieuwe sponsors. Het platform biedt daarnaast ook kansen voor branded content. Ik zie enorm veel mogelijkheden voor de toekomst."

Mijnzwemcoach biedt de zwembranche een goede kans om de - nu nog - ongebonden zwemmer te binden aan de zwemsport. "Als wij van de groep van 1,2 miljoen zwemmers het eerste jaar 1% aan ons weten te binden, doen we het al fantastisch. Het doel voor ons is de gebruikers van het platform structureel aan ons te binden. Voor mij is het echt geslaagd als we meerdere partijen – zwembaden, verenigingen, sponsors – de toegevoegde waarde van het platform kunnen laten zien. Want dit is niet een product van alleen de KNZB, maar een product voor heel zwemmend Nederland."