De berichtgeving over tennis is de laatste jaren niet altijd positief geweest. Het ging vaak over dalende ledenaantallen bij de KNLTB of het gebrek aan toptennissers in Nederland. De tennisbond hoopt met een nieuwe merkpositionering de beeldvorming rondom de sport in ons land te veranderen. Met ‘Nederland Tennisland. Iedereen doet mee’ wil de KNLTB tennis beter op de kaart zetten zodat meer mensen meer gaan tennissen.
Net zoals veel andere sportbonden kampte de KNLTB het afgelopen decennium met een forse terugloop van het aantal leden. Van 700.000 in 2009 naar ongeveer 560.000 in 2019. Met dat ledenaantal is tennis de tweede georganiseerde sport van ons land, na voetbal. En in totaal slaan meer dan 1 miljoen mensen zelf regelmatig een balletje. Toch is de tendens in de media en bij de achterban vaak dat het niet goed gaat met de sport. Daar wil de KNLTB nu verandering in brengen. "We gaan meer voor het voetlicht brengen dat er nog steeds enorm veel mensen genieten van tennis. In onze campagnes gaan we laten zien dat tennis geschikt is voor iedereen en dat de sport mensen verbindt”, zegt Ellen Julius, manager pr & communicatie bij de tennisbond.
Ambassadeurs Kiki Bertens en Robin Haase gaven begin september het officiële startsein voor de nieuwe merkpositionering van de KNLTB voor tennis, 'Nederland Tennisland. Iedereen doet mee.' De twee Nederlandse toptennissers lieten op het Segbroek College in Den Haag met een symbolische actie met tenniskrijt en een muur zien hoe makkelijk en snel je overal kan tennissen. "De krijtcampagne gaat de komende tijd nog een aantal keer terugkomen. En we zullen onze toppers als Kiki en Robin ook af en toe nog vragen ons te helpen”, aldus Julius.
Het speerpunt van de nieuwe merkpositionering zijn de verhalen van 'gewone' mensen die tennissen of betrokken zijn bij de tennissport. Zij worden geportretteerd en binnenkort verschijnt de eerste video. “We zijn gestart met zes verschillende tennissers - van een jongetje, een vrouw die net begint met wedstrijden spelen, een voetballer die is gaan tennissen, tot een man van 50-plus en iemand met handicap - en hebben hun verhaal in beeld gebracht. Met de video’s laten we zien dat tennis echt een sport voor iedereen is. Jong of oud, man of vrouw; iedereen kan beginnen met tennissen. Via onze kanalen én via de tennisverenigingen rollen we deze campagne uit", licht marketing manager Pascal Kamp toe.
De ruim 1.650 clubs die ons land kent, worden nauw betrokken bij de nieuwe merkpositionering. “Samen met verenigingen zullen we initiatieven opzetten om tennissen nog laagdrempeliger te maken, waardoor meer mensen gaan en blijven tennissen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan nieuwe competitie- en toernooiformats, lidmaatschapsvormen, apps en ICT-toepassingen. We gaan tennis ‘makkelijker’ maken, zodat echt iedereen mee kan doen”, zegt Kamp. “Daarmee werken we ook nog mee aan een maatschappelijke ambitie; als iedereen tennist, wordt Nederland weer een stukje gezonder en fitter", vult Julius aan.
Tennisverenigingen ontvangen ook materialen om het verhaal te verspreiden en mensen te motiveren te gaan tennissen en te blijven tennissen. Julius: “Tijdens de workshops Communicatie die dit najaar plaatsvinden zal de communicatieboodschap en hoe verenigingen dit kunnen toepassen ook besproken worden.”
Aan het begin van dit jaar lanceerde de KNLTB al een nieuwe strategie gericht op toptennis. Met de campagne ‘Beleef het beste’ zet de tennisbond in op meer fanbeleving, meer publiek en meer aandacht voor tennis. Gecombineerd met de nieuwe merkpositionering moeten alle inspanningen de komende jaren resulteren in nog meer tennissers in Nederland. “We willen verschillende doelgroepen aanspreken”, zegt Julius. “Met een betere positionering van tennis en toptennis willen we de beleving en aandacht voor tennis vergroten.”
“Met al deze acties zetten we tennis weer in een positief daglicht, waar uiteindelijk de verenigingen van gaan profiteren. Ons ultieme doel is dat er bij elke Nederlander thuis een racket in de gang staat.”