T-Mobile is voor de komende vier jaar partner van de sport van NOC*NSF en TeamNL. Beide partijen kondigden op woensdag 8 februari het partnerschap aan in het Olympische stadion van Amsterdam. Daarmee werd er weer een stukje sportgeschiedenis geschreven op heilige grond, met Nederlanders en de sport in Nederland als grote winnaar. Een van de doelen is om de sportdeelname in de breedte te bevorderen en zo bij te dragen aan de ambitie van NOC*NSF om het sportiefste land ter wereld te worden.
Een ander belangrijk onderdeel van het partnerschap is samenwerking op weg naar de Olympische en Paralympische Zomer- en Winterspelen in Parijs en Milaan. De samenwerking is van start gegaan met zichtbaarheid van T-Mobile in de shorttrack, het basketbal en de hippische sport. Vanaf september geldt dat voor alle 28 sportbonden die onderdeel zijn van TeamNL. Shortrackster Suzanne Schulting is enthousiast over het partnerschap. “We zijn blij en trots dat we met zo’n mooi bedrijf op ons been mogen rijden. Hopelijk gaan we daar als team veel medailles mee winnen.” Schulting was vanuit haar hotel via een live-verbinding aanwezig in een holobox in het Olympisch stadion. Het was net alsof je haar kon aanraken. Heel bijzonder. Ook Esther Vergeer en Pieter van den Hoogenband spraken via de holobox tot de aanwezigen. Voor zover bekend is het de eerste keer in Nederland dat hologrammen een persconferentie bijwonen. Heel gaaf!
Een van de sprekers op de persconferentie was vanzelfsprekend Søren Abildgaard, de CEO van T-Mobile Nederland. Met groot enthousiasme vertelde hij waarom T-Mobile de sport in Nederland iets te bieden heeft. “Telecommunicatie en sport gaan hand in hand. Sporters maken gebruik van data en apps die inzicht geven in hun eigen prestaties, hen helpen fitter te worden en die ze in staat stellen grenzen te verleggen. Maar vergeet ook niet de support om de sporters heen; het team áchter het team. Vrijwilligers, familieleden, vrienden en fans zijn van groot belang, want ambities verwezenlijken doe je niet alleen. Via telecommunicatie maken en houden we contact met elkaar. Het is de manier waarop de wereld vandaag de dag werkt.”
Tegelijkertijd is het een manier om mensen in beweging te krijgen. Dat is een belangrijk punt voor Marc van den Tweel, de algemeen directeur van NOC*NSF die ook aan het woord kwam en zichtbaar in zijn nopjes was met de samenwerking. “Als je kijkt naar de groep van 12 tot 18 jaar, dan zie je dat veel jongeren tijdens de coronapandemie zijn gestopt met sporten en moeite hebben om de draad weer op te pakken. Het is belangrijk om ze weer aan de gang te krijgen. De investeringen van T-Mobile en van onze andere partners zoals Nederlandse Loterij, zijn daarbij uiterst belangrijk. Het zijn investeringen in de infrastructuur van de sport en daarmee investeringen in de sportbonden, die de ruggengraat van onze sportgemeenschap vormen. Via de kanalen van T-Mobile kunnen we die jonge doelgroep bereiken en stimuleren. We willen ze in beweging krijgen, of ze nu gaan voetballen, fietsen, zwemmen of skaten. Dat geldt natuurlijk ook voor andere groepen. Het gaat een bijdrage leveren aan het welzijn van de Nederlander.”
Vanaf het begin van de onderhandelingen zaten beide partijen op dezelfde golflengte. Abildgaard: “Net als NOC*NSF vinden we een gezond en vitaal Nederland belangrijk. Sport en bewegen draagt daaraan bij. Of je nu jong of oud bent, het is belangrijk dat je sport. Get off your ass! Get moving! Wij denken dat communicatietechnologie daarbij kan helpen. Dat maakt het een perfect fit. En wij zijn nu 100% een Nederlands bedrijf, ook al spreek ik zelf nog geen Nederlands. We supporten Nederland. We willen Nederland fitter zien worden. En we willen natuurlijk dat de Nederlandse sporters en teams uitstekend presteren. Dat maakt ons trots.” Van den Tweel vult aan: “Het is de combinatie van ambitie, grenzen verleggen en inclusie die ons verbindt. Dat sluit aan bij de kernwaarden van NOC*NSF en de bonden en zit in het dna van T-Mobile.”
NOC*NSF heeft als ambitie om in 2032 het sportiefste land ter wereld te zijn. De gedachte daarachter is dat we als Nederland en Nederlanders veel winnen met sport. Het draagt bijvoorbeeld bij aan onze fysieke, mentale en sociale gezondheid. Van den Tweel: “Het partnerschap met T-Mobile past goed bij die ambitie. De doelgroep waar we het eerder over hadden, jongeren van 12 tot 18 jaar, spelen een cruciale rol bij het realiseren daarvan. Uit onderzoek weten we dat als je in die leeftijdscategorie sport, je dan een sporter voor het leven bent. Het kan zijn dat je tijdelijk stopt met sporten door een life event, bijvoorbeeld als je zwanger raakt, maar in de regel pakken ze de draad dan weer op. Dus voor ons is het extreem belangrijk om juist deze doelgroep (weer) aan het sporten te krijgen. T-Mobile helpt ons daarbij.”