Als een van de weinige sporten die nog veilig beoefend kunnen worden, heeft golf het afgelopen jaar een enorme impuls gekregen. Waar veel verenigingen en sportscholen hun deuren moesten sluiten vanwege de coronamaatregelen, zag de Nederlandse Golf Federatie sinds de heropening van de golfbanen in mei 2020 juist een toeloop van nieuwe, met name jonge, golfers. Hoe de golfbond met nieuwe producten en diensten golf toegankelijker maakt en het imago van de sport weet te verbeteren.
De winter is normaal gesproken een rustige periode op de ongeveer 200 golfbanen die Nederland rijk is. De meeste golfers wachten tot het voorjaar voordat ze hun ijzers weer tevoorschijn halen. Hoe anders is dat dit jaar. De banen zijn al maanden overvol en steeds meer mensen volgen het nieuwe landelijk lesprogramma van de NGF: Golfstart. Er ontstaan inmiddels zelfs wachtrijen bij de verenigingen, zoals tijdens de hoogtijdagen in de jaren 90.
Jaco Schippers, Teammanager Marketing & Communicatie bij de NGF, is de eerste om toe te geven dat het coronavirus en de bijbehorende maatregelen een grote rol spelen in de sterk toenemende populariteit van golf in ons land. “In de eerste lockdown zijn ook wij hard geraakt. Alle golfbanen gingen dicht, de horeca op golfbanen moet nog steeds gesloten blijven en ook de competitie kan nog niet worden gespeeld. Maar gelukkig mochten we in mei weer golfen en kan dat nu nog steeds. De sportscholen hebben al meerdere keren hun deuren moeten sluiten, populaire teamsporten als voetbal en hockey kunnen al een jaar lang nauwelijks worden beoefend; hoe wreed misschien ook, daar profiteren wij van. Maar dat is maar een deel van de verklaring. De afgelopen jaren zijn ook allerlei stappen gezet om golf toegankelijk te maken en het imago van de sport te veranderen.”
'Met Golfstart is het een stuk makkelijker geworden om te beginnen met golfen'
Het meest tastbare bewijs van hoe de sport laagdrempeliger is geworden, is Golfstart. Dit is een online boekingsplatform voor beginnende golfers. Via het platform kunnen eenvoudig golflespakketten van verschillende golfclubs en -banen in heel Nederland voor een vaste prijs geboekt worden. Uit cijfers van de NGF blijkt dat het afgelopen jaar 10% van de nieuwe leden gebruik maakte van Golfstart. Netto kwamen er in 2020 14.000 nieuwe golfers bij, een groei van 3,7%. Met name in de leeftijdscategorie tussen de 18 en 35 jaar was de aanwas groot. “Dat heeft deels te maken met de pandemie, maar is ook deels toe te schrijven aan de introductie van Golfstart. We hebben het een stuk makkelijker gemaakt om te beginnen met golfen. Verenigingen kunnen hun aanbod op het platform plaatsen en zijn zelf in controle. Inmiddels doen ruim honderd clubs mee, waardoor we een goede landelijke dekking hebben. Daarmee is golf een stuk toegankelijk geworden. Bovendien zorgen we na de zes lessen die in het starterspakket zitten, voor een passend vervolg bij een club of baan in de buurt. Deze eenvoudige manier van beginnen met golf trekt met name millennials aan. Wij geloven dat dergelijke online boekingsplatforms de toekomst zijn”, zegt Schippers.
Een andere manier waarop de NGF de drempel om golf uit te proberen wil verlagen, is via de Open Golfdagen. Gedurende het jaar worden er op verschillende locaties in het land activiteiten georganiseerd om nieuwkomers kennis te laten maken met de sport en/of de vereniging. Ook hier werd, ondanks de coronamaatregelen, veel gebruik van gemaakt het afgelopen jaar.
De Open Golfdagen en Golfstart worden via verschillende campagnes onder de aandacht gebracht van de consumenten. Zo is een online campagne opgezet, waarbij via AdWords en gepersonaliseerde advertenties op social media Golfstart aan mogelijk geïnteresseerden werd getoond. Dit leverde al 1600 nieuwe leden op. Daarnaast werd via partner Deloitte aan 150 medewerkers van de financiële en zakelijke dienstverlener een Golfstart-pakket aangeboden. Beide promoties wil de NGF in de toekomst vaker gaan inzetten.
De NGF is ook gaan samenwerken met influencers. Zij kunnen volledig ontzorgd via Golfstart de sport uitproberen. Schippers is erg blij met de resultaten tot nu toe. “We zijn de campagne in 2020 met zeven influencers gestart. Zij bepalen zelf wat voor content ze plaatsen. Het is geen puur commerciële deal, we willen dat de influencers vanuit hun eigen enthousiasme laten zien hoe leuk ze golf vinden. Het mooie is dat sommigen al veel vaker iets hebben geplaatst dan vooraf was besproken, juist omdat ze het oprecht leuk vinden om te golfen. Daarom willen we zeker doorgaan met de influencer campagne.”
De nieuwe producten en diensten van de NGF zorgden in combinatie met de pandemie dus voor een boost in het aantal nieuwe golfers. Minstens zo belangrijk voor de bond is dat de bestaande golfer het afgelopen jaar veel meer rondjes heeft gespeeld. Via de reserverinsgtool GOLFGO zijn sinds mei 72.000 starttijden geboekt op verschillende banen. Ook in de app GOLF.NL ziet de NGF dat er veel meer gegolfd is in 2020. Het aantal accounts van de app is bovendien met 41% gegroeid en de site kende een stijging van 12% in het maandelijkse aantal bezoekers.
'Samen met verenigingen en golfbanen zetten we vooral in op productdifferentiatie, een one size fits all benadering past niet meer'
Met het stijgende ledenaantal, de extra tijdsbesteding op golfbanen en de interesse van jongeren en jongvolwassenen in golf, is de vraag hoe de NGF ervoor gaat zorgen dat de sport ook post-corona blijft floreren. Schippers legt uit dat de golfbond hierbij een tweesporenbeleid volgt. “Uit onze cijfers blijkt dat bijna twee derde van de nieuwe leden binnen twee jaar alweer stopt met de sport. Dat percentage willen we omlaag brengen. Samen met verenigingen en golfbanen zetten we vooral in op productdifferentiatie. Dat betekent bijvoorbeeld meerdere, flexibele lidmaatschappen aanbieden. Golf is heel erg versplinterd, daarom past een one size fits all benadering niet. Jongeren willen vaak iets heel anders dan ouderen. Daar kunnen clubs en banen op inspelen door de sport nog toegankelijker te maken. Denk daarbij aan het openstellen en promoten van de driving range op een golfbaan. Je betaalt een klein bedrag voor een bepaald aantal ballen en kunt daarna aan de slag. Dan verlaag je de drempel om te golfen.”
“Verder gaan we nog meer inzetten op de Open Golfdagen en Golfstart”, vervolgt Schippers. “Om deze diensten te promoten zoeken we meer de samenwerking met externe partners, zoals onze sponsors. Zij kunnen onze diensten aanbieden aan hun medewerkers. Door een betere begeleiding van beginnende golfers denken we deze groep langer te kunnen behouden voor de sport. Gekscherend zeg ik weleens dat het in de toekomst mogelijk moet zijn een golfcursus te boeken via Bol.com, waarna je de benodigde spullen bij de Albert Heijn kunt ophalen. Onze inzet blijft om de sport laagdrempeliger te maken en het imago te verbeteren. Corona heeft de golfsport een duwtje in de rug gegeven, het is nu aan ons om dit momentum te behouden.”