In de week waarin een online show van Juventus 11 miljoen Chinese kijkers trok, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Sportverenigingen staan onder grote druk door de coronacrisis. Bestuurders van sportverenigingen maken zich grote zorgen over het verlies van leden, vrijwilligers en inkomsten door de maatregelen die de afgelopen maanden zijn genomen tegen het coronavirus. Dat blijkt uit het onderzoek dat Mulier Instituut vandaag publiceerde. Daarin komt ook naar voren dat een kwart van de verenigingen aangeeft deze crisis niet te zullen overleven zonder financiële hulp. Vooral verenigingen met hogere vaste lasten zeggen aanvullende ondersteuning nodig te hebben om overeind te blijven.
Uit de rapportage blijkt dat veertig sportverenigingen zich grote zorgen maken over het voortbestaan van de vereniging. Vooral het verlies van leden en vrijwilligers en de verwachte inkomstenderving worden daarbij expliciet genoemd in de enquête. Ruim vier op de tien verenigingen verwachten minder nieuwe leden en één op de vijf verenigingen verwacht dat meer bestaande leden hun lidmaatschap gaan opzeggen. Verenigingen lopen naar verwachting dertig procent van de begrote inkomsten mis. Vooral grote verenigingen met een eigen accommodatie en kantine hebben het zwaar te verduren.
De Dutch Basketball League (DBL) gaat niet van start zolang er geen publiek aanwezig mag zijn bij de wedstrijden. De ploegen uit de hoogste basketbalcompetitie in Nederland hebben dat onderling afgesproken. “Spelen zonder toeschouwers past niet bij het basketbal. Clubs spelen voor het publiek”, staat in een gezamenlijk statement van de clubs.
Het afgelopen seizoen werd eind maart beëindigd vanwege de coronacrisis. Er werd door het bestuur van de DBL geen kampioen aangewezen. Wanneer de start van het nieuwe seizoen kan worden gepland, is nog afhankelijk van het overheidsbeleid inzake coronamaatregelen. Samen met de Nederlandse Basketball Bond en NOC*NSF wordt door de DBL gelobbyd om zo snel mogelijk een goede start te kunnen maken van de competitie met publiek.
In Duitsland gaat de bal volgende weer rollen. Op 16 mei wordt de Bundesliga hervat. Alle Duitse clubs schaarden zich deze week achter de plannen om in mei weer te beginnen. De Duitse politiek gaf groen licht voor een hervatting van het seizoen in de Bundesliga en in de 2. Bundesliga vanaf 15 mei. Alle 82 nog te spelen wedstrijden worden zonder publiek afgewerkt. Ook gelden er strenge maatregelen op het gebied van testen en hygiëne. De Bundesliga, die op 13 maart werd stilgelegd als gevolg van de wereldwijde uitbraak van het coronavirus, is de eerste grote competitie waarin er weer gevoetbald zal worden.
FC Utrecht is de eerste Nederlandse club die een eigen mondkapje beschikbaar stelt. Supporters kunnen voor 9,99 euro twee mondkapjes aanschaffen. 50 procent van de opbrengst komt ten goede aan de maatschappelijke tak van FC Utrecht. De club benadrukt dat het geen medisch mondmasker en dat het alleen voor privégebruik is.
In het buitenland gaan de mondkapjes van voetbalclubs al als warme broodjes over de toonbank. Veel Duitse clubs bieden ze aan. Club Brugge verkocht op de eerste dag al 37.500 kapjes.
Hoewel het nog hoogst onzeker is of er dit jaar nog professioneel gefietst mag worden, heeft de UCI deze week de nieuwe wielerkalender voor 2020 bekendgemaakt. Het belooft een enorm druk najaar te worden, met veel grote wielerrondes en klassiekers die in een tijdsbestek van vier maanden worden afgewerkt. Het seizoen zou op 8 augustus herstart moeten worden met Milaan-San Remo. Op 29 augustus gaat de Tour de France van start, en in rap tempo volgend daarna de Giro d’Italia (3-25 oktober) en de Vuelta (20 oktober-8 november). Tussendoor staan veel klassiekers ook nog op het programma. De Amstel Gold Race is ingepland op 10 oktober, een week later is de Ronde van Vlaanderen.
Op de kalender van de vrouwen prijkt voor het eerst de klassieker Parijs-Roubaix.
Via een livestream op Twitter en YouTube hebben tienduizenden mensen van over de hele wereld naar de openingswedstrijd van de Zuid-Koreaanse Eredivisie gekeken. De voetbalbond besloot het duel tussen Jeonbuk Hyundai, de club van Lars Veldwijk, en Suwon Samsung gratis beschikbaar te stellen. Omdat Zuid-Korea een van de eerste landen is waar weer gevoetbald mag worden, hoopt de bond zoveel mogelijk aandacht te trekken van voetballiefhebbers. De komende periode zijn meerdere wedstrijden, inclusief Engels commentaar, gratis te volgen via social media.
Eerder kon de Zuid-Koreaanse honkbalcompetitie al op veel aandacht rekenen vanuit de Verenigde Staten, waar honkballiefhebbers al maanden wachten op de start van het seizoen.
Headerfoto: DutchMen / Shutterstock.com