Voor het eerst in de geschiedenis van het ABN Amro World Tennis Tournament wordt het evenement zonder publiek gespeeld. Een grote aderlating, zeker ook omdat het tennistoernooi hét netwerkevenement is voor ABN AMRO. De bank heeft echter een alternatief online programma opgetuigd en zet dit jaar met de Renewaball nog meer in op verduurzaming van de tennissport.
Het ABN AMRO WTT geldt als het vlaggenschip in de sponsorportefeuille van ABN AMRO. Jaarlijks komen er 15.000 klanten en tussen de 115.000 en 120.000 bezoekers op het toernooi af. Waar de editie van vorig jaar nog net met publiek doorgang kon vinden, blijven de tribunes dit jaar ook in Rotterdam Ahoy leeg. “We hadden een jaar geleden nooit gedacht dat de impact van het coronavirus zo groot zou zijn. Het tennistoernooi was het laatste grote sponsorevenement dat we hebben kunnen organiseren. In augustus en september hebben er nog wel kleinschalige klantactiviteiten plaatsgevonden in de buitenlucht, zoals kamperen in de Johan Cruijff ArenA, maar verder was er de afgelopen twaalf maanden op evenementengebied vrijwel niets mogelijk”, blikt Ernst Boekhorst, hoofd sponsoring van ABN AMRO, terug op het afgelopen jaar.
Voor zowel ABN AMRO als de toernooiorganisatie stond wel al snel vast dat het evenement dit jaar ‘gewoon’ door moest gaan, ondanks alle coronamaatregelen. Binnen Ahoy zijn er verschillende ‘bubbels’. Enerzijds de spelers en begeleiders van beide toernooien die helemaal afgescheiden zijn van de buitenwereld. Anderzijds de organisatie, ballenkinderen, media, die dagelijks getest worden, maar wel tussendoor naar huis mogen. Voor de klanten van de bank is een alternatief online programma opgezet. Boekhorst: “Het toernooi is hét netwerkevenement voor de bank. Daar moesten we een oplossing voor bedenken. Dat hebben we gedaan door onder meer tien online seminars te organiseren, waar ook een aantal spelers aan meedoet. De belangstelling voor deze seminars is heel groot. Daarnaast leggen we bij gebrek aan hospitality automatisch meer de focus op onze campagne en digitale activaties.”
'Met de lancering van de Renewaball heeft onze sponsoring van het tennistoernooi ook impact op de sport als geheel'
De campagne van ABN AMRO staat dit jaar helemaal in het teken van verduurzaming van de tennissport. De bank is samen met Ahoy sinds 2019 aan het kijken hoe men het toernooi kan verduurzamen. Dat gebeurt op de thema’s hospitality, mobiliteit en circulariteit. Vorig jaar werd al de Sustainaball geïntroduceerd, die deels uit gerecyclede tennisballen bestond. Dit jaar heeft samenwerkingspartner Agricon de bal doorontwikkeld naar een echte professionele circulaire wedstrijdbal: de Renewaball. “De lancering van de Renewaball sluit aan op onze focus op circulariteit als onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van ABN AMRO”, zegt Boekhorst. Volgens de bank worden er in Nederland elk jaar bijna 5,5 miljoen tennisballen gebruikt. 97 procent hiervan zou in de prullenbak, in de verbrandingsoven of via een omweg in de natuur belanden.
ABN AMRO faciliteert de inzameling van zoveel mogelijk gebruikte tennisballen voor de productie van de Renewaball. Vorig jaar werkte ABN AMRO samen met 28 verenigingen. Dit jaar is dat uitgebreid naar 100 verenigingen. “Ik verwacht dat dit aantal nog gaat stijgen, ook vanwege de aandacht die de Renewaball krijgt in aanloop naar en tijdens het toernooi. De ITF (internationale tennisfederatie, red.) is ook enthousiast en gaat de bal waarschijnlijk later dit jaar goedkeuren. Dan kunnen er dus ook wedstrijden met de Renewaball gespeeld worden. Dat zou fantastisch zijn. Daarmee heeft onze sponsoring van het tennistoernooi ook impact op de sport als geheel.”
Voor de tennisfans, die het toernooi noodgedwongen vanuit huis moeten volgen, zijn er ook activiteiten bedacht om hen toch te betrekken bij het ABN AMRO WTT. Er is naast het centrecourt een studio ingericht met uitzicht op de baan, waar dagelijks uitzendingen worden gemaakt. Ook is het centrecourt aangepakt, waardoor de lege tribunes niet te zien zijn. “Verder organiseren we quizzen waarbij mooie prijzen zijn te winnen, zoals de kans om spelers aan te moedigen via de LED-boarding langs de baan. Daarnaast filmen we spelers die een trucje voordoen, welke je na kunt doen en dan kunt insturen. Onder alle inzenders worden ook weer prijzen verloot. Tot slot worden ook onze medewerkers via verschillende acties betrokken bij het toernooi”, aldus Boekhorst.
Tevens is het ABN AMRO WTT voor vrijwel iedereen gratis te volgen via het nieuwe kanaal Ziggo Sport Tennis. Op dit kanaal wordt ook de finale van het Weelchar Tournament live uitgezonden.
Doordat lang onduidelijk was in welke vorm het tennistoernooi zou plaatsvinden, is ABN AMRO de komende jaren goed voorbereid op elk scenario. Boekhorst denkt dat er ook uit deze bijzondere editie genoeg zaken te leren zijn voor de toekomst. “Alles is anders dit jaar. Voor spelers, fans, media, sponsors en klanten. Het wrange is dat we een heel sterk deelnemersveld hebben, ook bij het Weelchair Tennis Tournament. Het pleit ook voor de tennissers dat er geen enkele discussie is geweest over het prijzengeld dat dit jaar logischerwijs lager ligt dan voorgaande jaren. Dat geeft wel aan dat spelers graag naar Rotterdam komen. Hopelijk kunnen de fans hen volgend jaar weer live in actie zien. Maar ik ben blij dat er ondanks de maatregelen dit jaar nog steeds heel veel wél kan. In de toekomst blijven we wellicht online seminars organiseren of doorgaan met de studio-uitzendingen. We kunnen zeker goede dingen halen uit deze editie, die ons helpen in de toekomst een nog beter evenement te organiseren.”
Foto's: ABN AMRO WTT - Pim Waslander