De Amstel Gold Race, die verreden werd op zaterdag 14 en zondag 15 april 2018, heeft Limburg een economische spin-off bezorgd van 20,7 miljoen euro. Daarmee is de Amstel Gold Race economisch gezien het belangrijkste sportevenement van Limburg en scoort de Amstel Gold Race ook landelijk zeer hoog. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Zuyd Hogeschool.
In totaal trok de Amstel Gold Race 250.000 bezoekers, waarvan circa 20% niet uit Nederland kwamen. De Amstel Gold Race is de laatste jaren uitgegroeid tot een grootschalig meerdaags evenement met de Toerversie Amstel Gold Race op zaterdag en de Amstel Gold Race voor heren én sinds 2017 voor dames op zondag.
De circa 250.000 bezoeken van ploegen, deelnemers, toeschouwers en media zorgden voor €20,7 miljoen aan uitgaven in de directe regio.
Uit het onderzoek blijkt verder dat Twitter het belangrijkste mediaplatform is. Maar liefst 53% van het bereik komt via het sociale medium. Daarna volgen online nieuws (20%) en blogs (11%).
"We zijn als organisatie zeer blij dat het onderzoek onze verwachtingen bevestigt. Inmiddels is de Amstel Gold Race diepgeworteld in Limburg, zeker economisch gezien. En daarbij is nog geen rekening gehouden met de miljoenen volgers van de Amstel Gold Race via de diverse media en de spin-off van mensen die het hele jaar de regio bezoeken voor bijvoorbeeld permanente Amstel Gold Race routes", aldus directeur Leo van Vliet.
De Amstel Gold Race wordt in 2019 verreden op zaterdag 20 en zondag 21 april.
Headerfoto: Flickr (cc) Ed Webster