Het is een compleet nieuw evenement: tijdens de European Para Championships (EPC) strijden 1.500 atleten om Europees kampioen te worden in verschillende sporten. "Dit is uniek", begint Roy van Damme. Hij is verantwoordelijk voor de online marketing van het evenement. "We willen met deze allereerste editie de nieuwe standaard voor paralympische sport creëren." Om dat voor elkaar te krijgen, wil de organisatie in de complete customer journey de bezoekerservaring zo passend mogelijk maken. Simone Voogd van CM.com helpt hen daarbij: "Elke organisator wil natuurlijk een uniek en goed georganiseerd event neerzetten. Bij CM.com willen we samen met de organisatie hierin net een stapje verder gaan. We combineren ticketing, beschikbare data en persoonlijke marketing om de bezoeker écht te ontzorgen tijdens een bezoek."
"In feite bestaat de European Para Championships uit 10 EK’s op 1 locatie, want het evenement geeft ruimte voor 10 verschillende sporten", legt Roy uit. De atleten komen uit maar liefst 45 verschillende Europese landen en er worden duizenden bezoekers verwacht. De eerste editie vindt plaats tussen dinsdag 8 en zondag 20 augustus in Rotterdam op verschillende locaties in het centrum en in Ahoy. Het zijn voor veel sporten ook de kwalificaties voor de Paralympics in Parijs van 2024. Roy: “Door verschillende sporten te bundelen in 1 evenement, bieden we een groot en mooi podium voor para-atleten. En geven we de parasport de aandacht die het in onze ogen verdient."
De European Para Championships draait om topsport, benadrukt Roy. Hij wil elke Nederlandse sportliefhebber uitdagen om Oranje te komen steunen om die gouden plak te pakken en Europees kampioen te worden. "Wij streven ernaar om de complete customer journey, van het bestellen van tickets tot het evenement zelf, zo innovatief en optimaal mogelijk in te steken. We beginnen met bij de verschillende doelgroepen die we bedienen de voorkeur uit te vragen. De ene bezoeker geeft de voorkeur aan een audiobericht en de ander ontvangt liever een e-mail bijvoorbeeld." Roy gebruikt de Mobile Marketing Cloud van CM.com waarin je alles aan je bezoekers kunt uitvragen wat je wilt. Zo kan hij via elk gewenst kanaal het juiste bericht naar de juiste doelgroep sturen.
Ook tijdens andere evenementen zoals de Invictus Games werkten Roy en CM.com al samen. Daar was de complete bezoekersbeleving ook een prioriteit. De EPC is een heel nieuw evenement en beide partijen slaan nu de handen ineen om een nog betere bezoekerservaring neer te zetten met unieke en innovatieve oplossingen. Roy: "Ik heb de volste vertrouwen in de ervaring van CM.com om ook hiervan een succes te maken"
Hoewel het evenement bedoeld is voor elke sportliefhebber, verwacht de organisatie veel mensen met extra behoeften. Maar alle bezoekers worden hetzelfde behandeld. Roy: "Veel evenementen hebben wel rolstoelplaatsen en de mogelijkheid om een begeleider mee te nemen, maar dan moet je maar even een mailtje sturen. Wij draaien het om. Simone licht dat toe: "Bij de ticketaankoop vragen we uit of iemand met een rolstoel komt ja of nee. Direct bij de bestelling delen bezoekers dus hun behoefte." Roy vult aan: "Die faciliteiten regelen we dan gewoon. Onze website, ticketing, app, signing, de complete customer journey moet toegankelijk zijn voor iedereen."
De European Para Championships wil parasporten bekender maken bij het grote publiek. Informeren is daarbij belangrijk. Roy: "We leggen bezoekers uit hoe een sport werkt en wat de spelregels zijn. In rolstoelbasketbal zijn bijvoorbeeld punten gekoppeld aan een speler en je mag x aantal punten in het veld hebben staan. Die spelregels leggen we uit aan bezoekers." Dat informeren doet de EPC samen met CM.com heel gericht door van tevoren uit te vragen in welke sporten bezoekers interesse hebben en via welke weg ze geïnformeerd willen worden. Simone: "Via e-mail, sms en WhatsApp bijvoorbeeld. Maar we hebben ook een white label eventapp waarin de EPC alle informatie plaatst. Daarmee kunnen we zelfs pushmeldingen sturen als een bezoeker op de tribune zit. Volledig aansluitend op de persoonlijke wensen en behoeften."
Rolstoelbasketbal en rolstoeltennis zijn wat bekendere parasporten, maar ook de andere 8 sporten wil de European Para Championships belichten en naar een hoger niveau tillen. Roy hoopt dan ook op kruisbestuiving tijdens het evenement. Ook daarvoor zet hij de location based eventapp in. "We willen pushmeldingen sturen naar het publiek op locatie. Als iemand bijvoorbeeld bij basketbal zit, sturen we een melding met dat zometeen boccia begint en waar dat dan is." Simone vult aan: "Of misschien sturen we straks wel een bericht naar mensen die nog niet op locatie zijn maar wel een ticket hebben, want via ticketscans kunnen we dat uitlezen. Dan sturen we via pushmeldingen of WhatsApp: 'Waar blijf je, jouw favoriete sport begint zo!'. We kunnen zelfs een livestream aanbieden voor wie er niet bij kan zijn. Zo versterken we de full experience en de engagement van sportliefhebbers."
Een uitdaging van een nieuw evenement als de European Para Championships, is dat de complete customer journey nog opgezet moet worden. Voor Roy is het zeker een USP dat bij CM.com alles op dezelfde plek te vinden is. Simone: "Roy hoeft nu niet een losse provider te vinden voor marketing, ticketing, data en customer service. Niet 6 verschillende partners die allemaal met elkaar moeten praten en dus ook geen excellijstjes. Eén database waarin de totale customer journey met elkaar praat: ticketing, marketing, app, WhatsApp. Alles wat de EPC nodig heeft om een complete customer journey neer te zetten, geïntegreerd in één platform van CM.com."
2023 is de eerste keer dat de European Para Championships plaatsvindt, maar het evenement wordt een vast onderdeel van de parasportkalender en keert elke vier jaar terug in een grote Europese stad. Duitsland en Engeland hebben al aangegeven geïnteresseerd te zijn in het organiseren van een EPC. Roy: "We starten nu vanaf 0 maar willen doorontwikkelen en een community opbouwen. Daarom willen we nu voornamelijk vanuit structuur opbouwen en veel data verzamelen. Op kwantiteit, maar ook op kwaliteit. Ik weet vanuit de vorige samenwerkingen met CM.com dat alle data in 1 platform heel goed werkt." Een voorbeeld hiervan is de finale tennis die op het Schouwburgplein in Rotterdam helemaal gratis toegankelijk is. Het enige wat een bezoeker hoeft te doen, is een QR-code scannen. "We hopen op een mooie zomerse dag en veel bezoekers die voorbij lopen. Als we meer mensen enthousiast kunnen maken over parasport, dan is het voor ons geslaagd."