Droomzomer speelt in op ‘Oranjegevoel’ en brengt sportliefhebbers samen

Voor elke sportliefhebber wordt het een zomer om naar uit te kijken. Met het EK voetbal, de Olympische en Paralympische Spelen en de Dutch Grand Prix als blikvangers. Het bezoeken van deze evenementen zal echter niet of nauwelijks mogelijk zijn. Om toch samen de sportzomer te beleven organiseren Helden, Droomparken en TUI de Droomzomer.

Het coronavirus heeft nog steeds een grote invloed op de maatschappij. Veel mensen kiezen voor een vakantie in eigen land en het bezoeken van (sport)evenementen is maar sporadisch mogelijk. Vorig jaar drukte de pandemie ook al een grote stempel op de (sport)zomer. Sporttoernooien, concerten en festivals werden uitgesteld of afgelast. Er ontstonden echter ook nieuwe initiatieven, zoals pop-up campings, waar welzijn en samenzijn centraal stonden. Barbara Barend, medeoprichter van Helden, bezocht een van deze campings en daar werd het zaadje gepland voor wat uiteindelijk de Droomzomer zou worden.

“Als Nederland meedoet aan grote sportevenementen ontstaat er vaak een gevoel van trots, het Oranjegevoel. Deze zomer vinden verschillende grote toernooien tegelijkertijd plaats – iets wat niet vaak gebeurt – en daar wilden we op inspelen. Tevens zien we de toegenomen aandacht voor welzijn en een gezonde levensstijl in de maatschappij. Dat was eveneens een punt waar we aandacht aan wilden schenken. Uit deze twee uitgangspunten is het concept van de Droomzomer uit gekomen, waarbij je samen sport kunt kijken, samen sport kunt beoefenen en samen geïnspireerd kan worden”, aldus Tom Taminiau, Client Service Director bij Helden.

Winwin-situatie voor Droomparken

TUI en Droomparken sloten al snel aan als partners. TUI had een mooi, sportief, alternatief om aan haar klanten aan te bieden en Droomparken stelde een van de parken beschikbaar. De Droomzomer vindt plaats van 11 juni tot en met 6 september op Droompark ‘De Zanding’ in Otterlo. Volgens Marco Budding, marketingdirecteur bij Droomparken, is het een winwin-situatie voor het bedrijf. “We hebben de afgelopen jaren met onze sponsoring van onder meer Feyenoord veel succes geboekt en gezien dat sportmarketing ons helpt de beleving van Droomparken goed neer te zetten. Door te participeren in de Droomzomer spelen we enerzijds in op de trend dat veel mensen vakantie in eigen land vieren en anderzijds zorgt het concept voor een positieve associatie met ons merk.”

Budding is enthousiast over het idee om sportevenementen te combineren met een bezoek aan Droomparken. “Met EuroParcs waren we afgelopen winter tijdens de schaatsbubbel in Thialf een van de partners van de KNSB. Wellicht dat je volgend jaar een weekend op een van onze parken kunt organiseren dat in het teken staat van schaatsen. Met een thema bied je meerwaarde aan de gasten en kun je de gastbeleving verhogen. Bovendien kunnen we dergelijke concepten ook koppelen aan de assets die we sponsoren, zoals Feyenoord. Zo worden er tijdens de Droomzomer regelmatig clinics gegeven door Feyenoord Soccer Schools en zijn bekende (oud-)Feyenoorders betrokken bij de Droomzomer.”

Parkdirecteuren

Twee oud-Feyenoorders – te weten Roy Makaay en Ron Vlaar – gaan in ieder geval fungeren als parkdirecteur. Deze oud-topsporters drukken hun stempel op het programma van de Droomzomer. Ze geven clinics, vertellen inspirerende verhalen en zorgen voor de voor- en nabeschouwingen op de sport van die dag. Naast Makaay en Vlaar gaan ook onder meer Erben Wennemars, Dennis van der Geest, Minke Booij, Michael Boogerd en Leontien van Moorsel aan de slag als parkdirecteuren.

Voor de bezoekers staat dagelijks een breed pallet aan activiteiten op het programma. Er zijn dagelijks gratis sportlessen, van boksen tot (sup)yoga. Er komt een healing garden voor meditatie, yoga en massages. Voor kinderen zijn er speurtochten, toernooitjes, een sportbingo en marshmallow-avonden bij het kampvuur. Daarnaast kunnen er via grote schermen wedstrijden worden gevolgd op coronaproof terrassen.

'De talkshow De Droomzomer geeft het concept een landelijke uitstraling en zorgt voor nog meer bekendheid'

Tom Taminiau

Talkshow De Oranjezomer

Vanaf 12 juli wordt bovendien ‘De Oranjezomer’, een dagelijkse liveshow van het Veronica Inside-trio Wilfred Genee, René van der Gijp en Johan Derksen, vanaf het park uitgezonden. “Hun aanwezigheid geeft het concept een landelijke uitstraling en zorgt voor nog meer bekendheid. Verder is het voor de gasten van het park leuk dat ze in aanmerking komen om de uitzending live bij te wonen”, zegt Taminiau.

De Droomzomer heeft ook de aandacht van diverse merken getrokken. Heineken, Unilever, Vrumona, Daikin en de VriendenLoterij zijn aangesloten als samenwerkingspartners. “We zijn heel blij met het concept en de uitvoering tot dusver. Het format heeft zeker potentie en biedt mogelijkheden om iets dergelijks vaker te organiseren. Maar eerst concentreren we ons op deze editie. We willen hier een groot succes van maken.”