De Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix werd kort na afloop door eigenlijk alle betrokkenen al als een succes bestempeld. Onderzoek van de Breda University laat nu zien dat de F1-race ook een flinke economische impact had. De toegevoegde economische waarde voor de gehele regio was 23,2 miljoen euro.
De coronapandemie heeft dus nauwelijks effect gehad op de economische impact van de Dutch GP. De race in Zandvoort zorgde ervoor dat de gehele regio, Zandvoort en de Metropool Regio Amsterdam (MRA), 23,2 miljoen euro hebben verdiend. Deze toegevoegde waarde is volgens de onderzoekers van de Breda University enkel en alleen ontstaan door de Dutch GP. En dat hoewel er 'slechts' twee derde van het totale bezoekersaantal welkom was vanwege de coronamaatregelen.
De economische impact valt miljoenen euro's hoger uit dan de voorspellingen die zijn gemaakt in 2017, toen er een haalbaarheidsonderzoek werd gedaan door Decisio.
Naast de economische impact werden ook de sociale en maatschappelijke invloed van de race onderzocht. De Dutch GP heeft volgens het onderzoek gezorgd voor 244 banen in Zandvoort en bijna 500 banen in de rest van de regio.
De respondenten van het onderzoek zijn ook zeer enthousiast over het evenement. De bewoners van Zandvoort geven de race een gemiddeld rapportcijfer van 8,9 (op een schaal van 1 tot 10). Bezoekers op het circuit waardeerden de sfeer met hetzelfde cijfer.
Het onderzoek noemt drie grote externe factoren die van invloed zijn geweest op de beleving en/of de bestedingen van de bezoekers aan de Dutch GP. Dat zijn het weer, de prestaties van Max Verstappen en de coronamaatregelen. Het weer was goed. Dat gold ook voor de prestaties van Verstappen die van poleposition de race won. Deze zaken kwamen ten goede aan de beleving van het evenement en voor extra aankopen, zoals merchandise en extra (alcoholische) versnaperingen.
Daarnaast heeft de coronapandemie ook invloed gehad op de belevenis. Het mobiliteitsplan werkte vlekkeloos, waardoor de bezoekers zeer tevreden waren over de bereikbaarheid. Dit had anders kunnen uitpakken als er ruim 30.000 extra bezoekers waren geweest.
In de Telegraaf reageert Robert van Overdijk, de circuitdirecteur van Zandvoort, verheugd op de cijfers. “Wat mij betreft zijn dit rapportcijfers waarmee je vroeger naar je oma liep om een extra zakcentje op te halen. Iedereen kan trots zijn op deze economische impact, ondanks het feit dat we een derde van de bezoekers niet konden toelaten en allerlei andere evenementen in het dorp ook niet konden doorgaan vanwege de coronamaatregelen.”
Headerfoto: motorsports Photographer / Shutterstock.com