Golazo blijft in de toekomst virtuele events aanbieden: 'Levert legio voordelen op'

De sportevenementenbranche ligt vanwege het coronavirus op zijn gat. Talloze events zijn dit jaar al afgelast. Dat heeft sportevenementenorganisator Golazo als marktleider in Nederland en België ook gemerkt. Het bedrijf van Bob Verbeeck is druk bezig geweest alternatieven te bedenken. Daar zijn al twee nieuwe producten uit voortgekomen.

Golazo viert dit jaar het 30-jarig jubileum en had dat graag feestelijk gevierd. 2020 moest behalve een feestelijk jubileum ook een jaar van bezinning worden, zo zegt Verbeeck in gesprek met Frans Oosterwijk voor het vakblad Sport & Strategie. “Er is nu volop tijd om te bedenken: Wat gaan we de volgende dertig jaar doen, wat voor bedrijf willen we zijn? Al hadden we natuurlijk niet bedacht dat het gepaard zou gaan met een terugval van activiteiten van zeventig procent. Verleden jaar hadden we een omzet van ongeveer 110 miljoen euro, voor 2020 was 120 miljoen gebudgetteerd. Maar we gaan terug naar ongeveer 30 miljoen, ongeveer het niveau van 2014.”

Als corona is verdreven, zal Golazo snel weer op niveau zijn, verwacht Verbeeck. “Onze assets zijn onze evenementen. De omzet die we daaruit halen, zal redelijk snel terugkomen, zo gauw ze weer georganiseerd mogen worden. De AG Memorial Van Damme, de NN Marathon Rotterdam, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix voor wielertoeristen, de marathon van Düsseldorf – die evenementen bestaan al en hoeven we niet meer op te bouwen.”

Nieuwe producten

Hoewel er geen (grootschalige) evenementen kunnen plaatsvinden, betekent dit niet dat men bij Golazo stilzit. De digitale expertise die binnen alle onderdelen van Golazo is ontwikkeld, heeft geresulteerd in twee nieuwe producten: Keep Moving en MyTrace. “Keep Moving is een platform waar mensen zich kunnen inschrijven om individueel of collectief een bepaalde activiteit te ondernemen of een uitdaging aan te gaan. Je kunt bijvoorbeeld als groep zeggen: ‘Laten we met z’n allen naar de maan lopen.’ Dan log je, iedere keer als je gaat hardlopen, in met je mobiele telefoon of een andere wearable, en worden de kilometers die je aflegt automatisch toegevoegd aan de kilometers van de anderen. Tot je op een gegeven moment op de maan arriveert”, legt Verbeeck uit.

MyTrace is een app waarmee de gebruiker virtueel kan deelnemen aan een hardloopevenement, bijvoorbeeld de marathon van Rotterdam. “Je schrijft je in en vervolgens kun je hem op elk gewenst moment lopen, op de plek waar je wil, op straat, in het bos. Via de app beland je in Rotterdam: je hoort Lee Towers zingen, dan volgt het startschot en je begint. Via gps-tracking word je op de hoogte gehouden van waar je in Rotterdam zou lopen en krijg je allerhande verhalen te horen. Ben je bij de Erasmusbrug, dan krijg je een verhaal te horen over de Erasmusbrug.”

Verbeeck is lyrisch over de mogelijkheden van MyTrace. “In de toekomst zullen we naast de echte NN Marathon Rotterdam ook altijd de virtuele marathon gaan aanbieden. Overal ter wereld kan de liefhebber hem dan lopen, terwijl we in Rotterdam zelf beperkt zijn tot 50.000 deelnemers. Voor de organisator zijn de voordelen van een virtuele versie legio: je hoeft geen straten af te zetten, geen data te plannen, geen topatleten aan te trekken. En je kunt er nog allerlei leuke dingen omheen verzinnen. Bijvoorbeeld dat mensen die de virtuele hebben gelopen, als eerste een startbewijs krijgen voor de echte.”

"Als de crisis te lang duurt dreigt een braindrain bij evenementen"

Bob Verbeeck (Golazo)

Frustrerend

De coronacrisis heeft dus ook voor nieuwe verdienmodellen gezorgd, maar Verbeeck maakt zich zorgen over de toekomst van de evenementenbranche. Veel van onze kennis en expertise, en dat geldt ook voor andere organisatoren, zit bij mensen en bedrijven die we inhuren als leveranciers. Als de crisis te lang duurt, dreigt een braindrain te ontstaan van mensen die zeggen: ‘Er zijn geen evenementen meer, wij gaan elders werk zoeken.’ Hoe houd je die braindrain tegen, hoe zorg je ervoor dat hun kennis niet verloren gaat – dat is een van de grootste uitdagingen voor de evenementensector. En dan is het natuurlijk heel frustrerend om als organisatoren allerlei protocollen te schrijven, maar niet de kans te krijgen om op basis van die protocollen COVID-proof evenementen te organiseren en mensen het entertainment te geven wat ze willen.”

Lees het hele interview in vakblad Sport&Strategie (editie 5-2020). Bestel deze editie nu direct als los nummer via onderstaande button.

Headerfoto: Eva Verbeeck - Golazo