In de week waarin bekend werd dat de Champions League komend seizoen verhuist van Veronica naar SBS6, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Nu met het NK wielrennen en NK atletiek er weer sportevenementen worden aangekondigd, kan de eerste balans opgemaakt worden met betrekking tot een grotendeels verloren sportevenementenjaar. Het Mulier Instituut schat in dat er een derving is van 65 miljoen euro aan sponsorinkomsten voor sportevenementen in 2020 door het coronavirus, zo schrijven onze collega’s van Sponsorreport. Hierbij is zowel sponsoring in geld als de financiële waarde van sponsoring in producten en diensten meegenomen. Met name het schrappen van de Heineken Dutch GP, de Invictus Games, de wedstrijden van het EK voetbal en de start van de Vuelta in 2020 zijn daar debet aan.
Het Mulier Instituut schat de totale schade aan de Nederlandse sportsector tot 1 augustus op een half miljard euro. De totale omzetderving wordt geschat op ruim 1,5 miljard, maar daarvan wordt een groot deel opgevangen door enerzijds de steunmaatregelen van de overheid en anderzijds kostenbesparingen die sportorganisaties en -bedrijven kunnen doorvoeren.
Diverse Europese voetbalorganisaties, waaronder de UEFA, de KNVB, City Football Group, AFC Ajax en de Johan Cruijff ArenA, hebben de handen ineengeslagen om het voetbal aan te passen op de huidige coronapandemie. De organisaties bedrijven op om met slimme innovaties het voetbal opnieuw uit te vinden in de coronatijd.
Onder de vlag van het 'Football Innovation Platform' zullen deze organisaties zich richten op innovaties voor fans, spelers, media, clubs, stadions, competities en bonden. De kennis die wordt opgedaan met dit initiatief wordt gedeeld met alle Nederlandse clubs. Het eerste initiatief dat is gelanceerd, Reimagine Football, omvat een wereldwijde zoektocht naar innovaties die het voetbal kunnen helpen aanpassen aan de impact van COVID-19. Bedrijven kunnen hun oplossingen indienen op een online platform.
Het Football Innovation Platform heeft vier thema's gekozen voor de zoektocht naar slimme innovaties: ‘fans thuis’, stadionoperatie, stadionbezoekers en amateurvoetbal.
Er wordt in juli voor de eerste keer in de geschiedenis een virtuele editie Tour de France georganiseerd. De ASO en Zwift hebben de handen ineengeslagen voor de Virtual Tour de France. 23 mannenploegen en 16 professionele vrouwenteams komen drie weekenden in actie komen tijdens zes etappes. Onder meer bekende namens als Chris Froome, Egan Bernal en Greg Van Avermaet bij de mannen en Marianne Vos, Kirsten Wild en Anna Van der Breggen bij de vrouwen behoren tot de deelnemers. Het nieuwe evenement bestaat uit zes etappes van ongeveer één uur.
Zaterdag 4 juli was de eerste etappe voor zowel de dames als de mannen. De ritten voor beide categorieën worden gehouden op identieke parcoursen en over dezelfde afstand. In Nederland is de Virtual Tour de France te zien bij de NOS en Eurosport.
FC Utrecht heeft een nieuwe hoofdsponsor met T-Mobile. De club uit Utrecht is een meerjarige samenwerking aangegaan met de telecomprovider. Op 1 juli, de dag dat FC Utrecht 50 jaar bestaat en het jubileumjaar is gestart, werden de handtekeningen onder de driejarige samenwerkingsovereenkomst gezet. T-Mobile was afgelopen seizoen reeds als rugsponsor verbonden aan FC Utrecht.
“Het is geweldig voor het Nederlandse voetbal dat dergelijke grote merken instappen, juist in deze onzekere tijden. Dat geeft een boost aan onze organisatie. Het toonaangevend partnership is ook schitterend nieuws voor al onze supporters die de afgelopen tijd hebben laten zien achter ons te staan. We zijn enorm trots dat beide aansprekende merken elkaar verder gaan versterken”, zegt Thijs van Es, Algemeen Directeur van FC Utrecht.
Verschillende sponsors en investeerders willen dat het bestuur van de Washington Redskins de naam van de NFL-club wijzigt. Koeriersdienst FedEx, dat in 1998 $205 miljoen dollar betaalde voor de naamrechten van het stadion, heeft de club donderdag formeel verzocht zijn naam te wijzigen. Kledingsponsor Nike verwijderde alle merchandise van de club uit zijn webshop.
Eerder deed een groep van 87 investeerders en aandeelhouders een oproep aan sponsors van de Redskins (naast FedEx zijn Nike ook en Pepsi bekende partners) om hun contract te verscheuren als de naam niet gewijzigd zou worden. ‘Redskins' ('roodhuiden') wordt gezien als een discriminerende benaming voor inheemse Amerikanen.
Team-eigenaar Dan Snyder heeft nog niet gereageerd op de oproep van FedEx. Hij heeft in het verleden al laten weten de naam van de club niet te willen veranderen.
Headerfoto: Wikimedia (CC 4.0) Abevee