In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Als het aan de eigenaren van het TT Circuit in Assen ligt, wordt er in de nabije toekomst een tweede Grand Prix in Nederland verreden. Er is nog steeds interesse om, naast de Formule 1-race in Zandvoort, ook op het TT Circuit een GP te organiseren. Dat zei autosportpromotor Lee van Dam vorige week tegen BNR.
De organisatie in Assen mikt op een race in 2023. “Elke Nederlander loopt met een oranje shirtje of een petje van Max. Ik weet zeker dat er plek is voor twee races”, aldus Van Dam.
Een mogelijke Grand Prix in Assen zou in het voorjaar verreden kunnen worden. De race in Zandvoort vindt in het najaar plaats. Als het Formule 1-circus daadwerkelijk naar Assen zou komen, moeten er nog wel de nodige aanpassingen aan het circuit worden gedaan.
Een nieuwe vorm van wielrennen is al jaren in opkomst. Het rijden op gravel – fietsen over onverharde wegen – wint snel aan populariteit. Dit weekend vinden op zaterdag zelfs de eerste nationale kampioenschappen plaats. Diverse Nederlandse (vrouwelijke) profs doen mee aan het evenement.
Ook de UCI volgt de ontwikkeling van de nieuwe discipline. Voor volgend seizoen gaat de internationale wielerbond een reeks wereldbekerwedstrijden en een WK op de agenda zetten. Daarmee lijkt 'gravel' definitief een plek in de internationale wedstrijdsport te hebben veroverd.
Henk van Beusekom, manager sport bij wielerbond KNWU, denkt dat de opkomst van gravel ook te maken heeft met de coronacrisis. "Amateurrenners die normaal meededen aan criteriums, zijn de wielersport op een andere manier gaan beleven omdat die wedstrijden er niet waren. Bij die nieuwe invulling past gravel heel goed", zegt Van Beusekom tegen de NOS.
Rijden op gravel is vooral bekend van de klassieker Strade Bianche, waar de renners vele kilometers over ‘witte grindwegen’ fietsen.
FC Groningen heeft over het seizoen 2020/2021 een winst van 1 miljoen euro behaald. Volgens de club heeft het de zwarte cijfers voor een heel groot deel te danken aan de steun van supporters en sponsors, die afgelopen seizoen hebben afgezien van een tegemoetkoming voor de door coronamaatregelen gemiste wedstrijden in het seizoen 2020/2021.
De campagne ‘Samen naar de Grote Markt’ heeft grote impact gehad op de cijfers. “Zonder de hulp van supporters en sponsors waren onze mogelijkheden beperkter geweest, was ons tekort niet volledig gedekt en was ons eigen vermogen wederom negatief geworden. Van die terugslag zouden we in dat geval flink moeten herstellen. ‘Samen naar De Grote Markt’ heeft een fantastisch resultaat opgeleverd van in totaal zo’n 2,8 miljoen euro. Deze opbrengst heeft een hele belangrijke bijdrage geleverd aan het dekken van de schade van het spelen van wedstrijden zonder publiek”, zegt algemeen directeur Wouter Gudde.
Op commercieel gebied heeft FC Groningen in het seizoen 2020/2021 zonder rekening te houden met een tegemoetkoming voor de gemiste wedstrijden vanwege de Covid-19 pandemie een hogere omzet (€ 6,8 miljoen) behaald dan in het voorafgaande seizoen (€ 6,5 miljoen). De opbrengsten uit de verkoop van exposure, zoals de exploitatie van de LED-wall in het stadion en het TopsportZorgCentrum vielen ruim € 0,3 miljoen hoger uit dan vorig seizoen. De opbrengsten uit de verkoop van overige sponsorfaciliteiten zijn circa € 0,2 miljoen hoger dan voorgaande jaar.
In 2018 opende de KNVB de innovatiehub #11 waar voetbal en innovatie samenkomt. De afgelopen jaren kwamen projecten als de VAR, het toernooi met nieuwe spelregels Future of Football Cup en de eQuality Index die zorgt voor een gelijkwaardigere indeling in de amateurvoetbalcompetities uit de koker van ##11. Omdat er de komende tijd nog meer wordt ingezet op data en digitalisering, heeft de KNVB een tweede pand geopend: #11 data & digital.
In #11 data & digital worden interne en externe sportdata-experts verenigd om zo data-gedreven projecten kracht bij te zetten en de digitale ambities van de KNVB te versnellen. Met het oog op digitale kennisoverdracht huisvest het tweede #11-onderkomen tevens een vaste webinarstudio. Daarnaast vormt #11 data & digital ook de nieuwe thuishaven en het trainingscentrum van E_Oranje: de KPN E_Room.
Headerfoto: Corinna Huter / Shutterstock.com