In de week waarin Cristiano Ronaldo de eerste voetballer werd die meer dan 1 miljard dollar heeft verdiend in zijn carrière, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Het lijkt erop dat de Champions League dit seizoen wordt afgerond middels een zogenaamd ‘Final Eight’ format. Hierbij zouden de laatste vier achtstefinalewedstrijden, kwartfinales en halve finales, net als de eindstrijd, beslist worden in één onderlinge confrontatie. Het toernooi zou op 22 augustus afgelopen moeten zijn. De intentie is dat alle duels in anderhalve week worden afgewerkt in lege stadions in één land.
De finale van het miljardenbal zou oorspronkelijk op 30 mei in Istanbul gespeeld zijn, maar de Champions League werd vanwege het coronavirus in maart stilgelegd. De UEFA zou het toernooi nu willen afmaken met louter wedstrijden in Duitsland of Portugal. Onder meer de stadions van Benfica, Sporting Lissabon en Eintracht Frankfurt zijn in de race.
De FOM heeft deze week de voorlopige nieuwe Formule 1-kalender bekendgemaakt. Het seizoen begint op 5 juli met een race in het Oostenrijkse Spielberg. Een week later wordt nogmaals op dat circuit gereden. Daarna trekken de coureurs naar Hongarije, waarna twee races in Groot-Brittannië gepland staan. Verder worden er ook Grands Prix verreden in Spanje, België en Italië. Vooralsnog staan er alleen acht Europese races op de kalender. Binnenkort hoopt de FOM de kalender voor het volledige seizoen bekend te maken met daarbij ook Grands Prix in Azië en Noord- en Zuid-Amerika.
Net als de meeste profsporters zitten ook de professionele tennissers op dit moment werkloos thuis. Nederlands nummer één bij de mannen, Robin Haase, grijpt deze gedwongen pauze aan om in actie te komen voor een gezonder Nederland. Op zijn initiatief zet onder meer de complete Nederlandse tennistop zich de komende weken samen met honderden tennisverenigingen in voor de breedtesport. Met de actie “Balletje slaan?” nodigen ze mensen uit op de tennisbaan en stimuleren ze hen meer te bewegen.
Nu buiten sporten en dus ook tennissen weer mag, heeft Haase een campagne opgezet om Nederlanders in deze tijd, waarin iedereen veel thuis zit of heeft gezeten, letterlijk in beweging te krijgen. Wat drie weken geleden begon als een losse gedachte, is uitgegroeid tot een landelijke actie genaamd ‘Balletje slaan?’. De Nederlandse tennisgemeenschap nodigt hierbij alle niet-tennissers uit om de baan op te gaan. Haase: “Bewegen is van levensbelang voor lichaam en geest. Met deze campagne gaan wij als tennisgemeenschap actief aan de slag om dat te stimuleren.”
Sparta en D&S Groep hebben een nieuw hoofdsponsorcontract getekend. D&S Groep en Sparta hadden een contract tot medio 2021, er is echter vroegtijdig besloten om het contract open te breken en te verlengen tot medio 2022. Namens D&S Groep legt directeur John van Doorn uit waarom: “In de afgelopen twee jaar zijn we als hoofdsponsor met Sparta gepromoveerd naar de Eredivisie en uitgegroeid tot een club die afgelopen seizoen, ondanks een vroegtijdig einde van de competitie, zich redelijk eenvoudig richting handhaving voetbalde in een tweewekelijks uitverkocht stadion. In die twee seizoenen zijn wij niet alleen hoofdsponsor van het eerste elftal, maar ook van de jeugdopleiding, de vrouwen, de RV&AV Sparta en van Stichting ‘De Betrokken Spartaan’ geworden. Met de maatschappelijke stichting ontplooiden we veel activiteiten in de regio en met name in Schiedam zijn en blijven wij nu zeer actief. Dat spreekt ons als Schiedams bedrijf uiteraard enorm aan."
"Ook het uitnodigen van jeugdteams van een amateurclub uit de regio bij de thuiswedstrijden om de sfeer op Het Kasteel te proeven draagt bij aan de sportstimulering van met name kinderen. Zakelijk zien wij onze naamsbekendheid groter worden en de onderlinge betrokkenheid van de businessclubleden is groot bij Sparta. Dit heeft al geleid tot diverse zakelijke kansen.”
Sinds deze week is mCon esports de officiële esports organisatie van Rotterdam. Door het topteam aan zich te binden wil Rotterdam de ambitie onderstrepen om de esports hoofdstad van Nederland te worden. Daardoor is mCon esports de eerste organisatie die zich allieert met een stad. Door de samenwerking met mCon esports is Rotterdam de eerste stad die een team aan zich bindt. Johan van Herpen, beleidsadviseur sport bij gemeente Rotterdam, licht toe: “Rotterdam is een innovatieve en dynamische stad. De ambitie om esportshoofdstad van Nederland te zijn past daarbij. Daarvoor heeft Rotterdam de esports als breedte- én als topsport nodig. De topsport kan bijdragen aan de (nationale) erkenning van esports als sport. Met de inzet van mCon als topsportteam en als influencers wil Rotterdam esports op een positieve manier benutten.”
Headerfoto: viewimage / Shutterstock.com