Het laatste sportmarketingnieuws: Competities denken na over alternatieven

In de week waarin duidelijk werd dat de Olympische Spelen in 2021 op 23 juli van start gaan, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Competities denken na over alternatieven voor restant seizoen

De grootste competities ter wereld zitten met de handen in het haar over hoe het (restant van het) seizoen (uit)gespeeld gaat worden. Waar in België de knoop al bijna is doorgehakt en een streep wordt gezet onder 2019/’20, denken vele andere voetbalcompetities nog na over wat te doen met de resterende wedstrijden. In de Eredivisie hebben onder meer Ajax, AZ en PSV zich uitgesproken tegen het uitspelen van de competitie, maar de Eredivisie CV en de KNVB onderzoeken – onder druk van de UEFA – nog de opties om tot een goed einde te komen. De Premier League denkt er zelfs over een toernooi te organiseren waar alle clubs aan meedoen en in een maand tijd de resterende 92 duels te spelen.

En ook buiten het voetbal worstelt men met uitgestelde en afgelaste competities. Wielerklassiekers in het najaar? De Giro in augustus? Roland Garros tijdens de herfst? Veel is nog onzeker. In de VS denkt de NBA erover de play-offs volledig af te werken in Las Vegas. Vanwege de grote problemen rondom corona in de VS is het vrijwel ondenkbaar dat over een paar maanden alle play-offwedstrijden gewoon kunnen plaatsvinden. Maar een verkorte play-offs, op één plek zodat niemand besmet kan raken, zou tot de mogelijkheden behoren.

PSV introduceert Google Assistant-applicatie

PSV is vanaf heden ook op te roepen via Google Home of Google Assistant. De club presenteerde deze week een Google Assistant-applicatie, waarmee je onder meer de stadionbeleving in huis brengt in deze tijd waarin wordt opgeroepen zoveel mogelijk thuis te blijven. PSV is daarmee de eerste club in Nederland en zelfs één van de eersten in Europa.

Door PSV op te roepen via het apparaat thuis (een Google Home) of via de smartphone App Google Assistant halen supporters de beleving van het Philips Stadion in huis. De service is ontwikkeld door Froteu.

Door tegen je Google Home of Google Assistant te zeggen: ‘Ok Google, praat met PSV’, kun je het clublied, stadiongeluiden met zingende fans of het laatste PSV-nieuws horen. Daarnaast is het mogelijk om een PSV-quiz te spelen. Geluidsfragmenten van memorabele momenten uit de historie van PSV worden gekoppeld aan een quizvraag die je samen met je huisgenoten of familieleden kunt beantwoorden.

Rechten van Wit-Russische competitie verkocht in tien landen

Het is zo’n beetje de enige plek ter wereld waar nog wordt gesport: Wit-Rusland. De voetbalcompetitie bevindt zich in de beginfase en als het aan president Aleksandr Loekasjenk – sinds 1994 aan de macht – ligt, blijft de bal ook gewoon rollen. Ondanks protesten van spelers en FIFpro wordt er dus gewoon gevoetbald. En omdat er momenteel nergens anders gespeeld wordt, stijgt de interesse voor de Vysjejsjaja Liga explosief. Inmiddels zijn de rechten voor de competitie al aan tien landen, waaronder India en Israël, verkocht.

Wimbledon voor het eerst sinds Tweede Wereldoorlog uitgesteld

Het tennistoernooi van Wimbledon vindt in 2020 geen doorgang. Vanwege de coronacrisis is de meest prestigieuze Grand Slam van het jaar afgelast. Het is voor het eerst sinds 1945 – tijdens de Tweede Wereldoorlog werd er niet gespeeld - dat het evenement niet plaatsvindt. Het was volgens de organisatie geen optie om Wimbledon naar een ander moment op de kalender te verschuiven.

Overigens is de financiële klap voor de All England Lawn Tennis and Croquet Club – de organisatie achter Wimbledon – minder groot dan bij bijvoorbeeld Roland Garros. Er is namelijk een zogenaamde virusverzekering afgesloten in 2003 naar aanleiding van de SARS-epidemie destijds. Wimbledon telde sindsdien jaarlijks 1,7 miljoen euro neer, in totaal een kleine 30 miljoen euro, maar hierdoor maakt het nu wel aanspraak op een compensatiebedrag van ongeveer 110 miljoen euro.

Nederlandse Loterij ook in 2021 belangrijke partner in de sport

Nederlandse Loterij was als partner van de Nederlandse sport dit jaar bij een groot aantal afgelaste sportevenementen betrokken: van Invictus Games tot Olympische Spelen en EURO2020. Alle campagnes staan inmiddels on-hold, maar ook in de toekomst blijft Nederlandse Loterij nauw verbonden met sport. Nederlandse Loterij verlengde in 2019 zijn samenwerking met TeamNL met twee jaar tot en met 2020. Met het uitstel van de Spelen naar 2021 moet er dus overlegd worden met de sportkoepel of en op welke manier het partnership doorloopt. Behalve partner van TeamNL is Nederlandse Loterij ook shirtsponsor bij de nationale handbaldames en –herenteams en is de loterij zichtbaar bij wielrennen, atletiek en zwemmen.

“Door onze afdracht aan NOC*NSF en de achterliggende bonden blijven we ook in de toekomst belangrijke partners”, laat Joost Zuure, Hoofd Sponsoring & Beneficianten bij Nederlandse Loterij, weten aan Sponsorreport. “Dus in 2021 en verder blijven we ieder geval aan elkaar verbonden. We zijn als betrokken partner ook in gesprek met NOC*NSF over onze partnershiptoekomst rondom TeamNL. Juist in deze tijd moeten we constructief meedenken en met elkaar een oplossing vinden. Daar doen wij ieder geval alles aan.”

Headerfoto: kivnl / Shutterstock.com