In de week waarin Red Bull overweegt de rechten voor de Grand Prix van Oostenrijk te kopen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Het Coronavirus grijpt inmiddels om zich heen in de sportwereld. Door verschillende evenementen is een streep gezet, voetbalwedstrijden worden wedstrijden zonder publiek gespeeld en zelfs het doorgaan van de Olympische Spelen staat ter discussie. Met name evenementen die plaatsvinden in China en Italië zijn uitgesteld of afgelast. Maar ook op andere plekken in de wereld is de vrees voor het Coronavirus groot. Zo werden deze week onder meer het WK shorttrack in Seoul, de laatste twee ritten Ronde van de Verenigde Arabische Emiraten en het Six Nations-duel Ierland-Italië afgelast.
Omdat in Japan de scholen gesloten zijn en honkbalwedstrijden in lege stadions worden afgewerkt vanwege het Coronavirus, zijn er ook zorgen over de Olympische Spelen die in augustus in Tokio worden georganiseerd. Volgens IOC-bestuurder Dick Pound moet er voor eind mei een beslissing worden genomen over het al dan niet doorgaan van de Spelen. Als de wereldgezondheid in gevaar is, dan zou het mega-evenement verplaatst kunnen worden naar volgend jaar. Mochten de Spelen in het slechtste geval niet doorgaan, dan heeft het IOC een noodfonds van 1 miljard dollar voor de sportbonden, die voor een groot deel afhankelijk zijn van de inkomsten uit de Spelen.
De esports-markt doorbreekt in 2020 voor het eerst de grens van 1 miljard dollar. Dat voorspelt onderzoeksbureau Newzoo. De omzet stijgt met 15,7% naar 1,1 miljard dollar. Van de omzet is maar liefst 822 miljoen dollar afkomstig van mediarechten en sponsoring, een toename van 17,% ten opzichte van 2019. De hoogste omzet wordt behaald in China (385 miljoen dollar), gevolgd door de Verenigde Staten met 252,8 miljoen dollar. Ook het aantal mensen dat naar esports kijkt stijgt dit jaar naar 495 miljoen. Newzoo spreekt de verwachting uit dat de inkomsten en het aantal kijkers ook na 2020 blijft groeien.
Nederland mag in 2025 samen met Duitsland het wereldkampioenschap handbal organiseren. De internationale handbalfederatie IHF heeft vrijdag het WK toegewezen aan de twee landen. Het wordt de derde keer in de geschiedenis dat Nederland het evenement organiseert. De voorrondes, de hoofdronde en het finaleweekend worden allemaal in Nederland afgewerkt. Het is nog niet bekend welke steden wedstrijden mogen organiseren. Op dit moment lijken Rotterdam en Eindhoven de belangrijkste kandidaten.
"Wij zijn ontzettend trots dat we in 2025 samen met Duitsland het WK gaan organiseren. We kunnen straks drie weken lang de handbalsport aan heel Nederland presenteren en gaan nu samen verder met het realiseren van dit handbalfeest", zegt voorzitter Tjark de Lange van het Nederlands Handbal Verbond (NHV).
Deliveroo en de Eredivisie gaan per 1 maart 2020 samenwerken. Het maaltijdplatform is de ‘Official Food Delivery Partner’ van de Eredivisie voor het huidige en volgende competitieseizoen. "De voetbaluitzendingen in het weekend zijn de uitgelezen momenten om te genieten van een bezorgmaaltijd", zegt Deliveroo in een persbericht. "Een logische stap dus voor Deliveroo". Deliveroo sloot al eerder partnerovereenkomsten met organisaties van buitenlandse voetbalcompetities en -clubs als de FA Cup (UK), La Liga (Spanje), FIGC (Italië) en Paris Saint-Germain (Frankrijk).
De samenwerking met de Eredivisie en de clubs past bij de ambitie van Deliveroo om naar steeds meer steden in Nederland uit te breiden. Deliveroo wordt, naast onder andere hoofdsponsor KPN en de maatschappelijke partner Vriendenloterij, de zevende officiële partner van de Eredivisie. Als onderdeel van de samenwerking gaat Deliveroo met haar restaurantpartners een speciale selectie aan ‘voetbalgerechten’ samenstellen. Bovendien zijn er voor zowel klanten als bezorgers tickets te winnen voor Eredivisie-wedstrijden. De samenwerking zal daarnaast zichtbaar worden op de kleding en tassen van de bezorgers en in de reclamecampagnes van Deliveroo.
We sluiten de rubriek deze week af met een van meest indrukwekkende video’s die we de laatste jaren hebben gezien. Nike zette op de dag dat Kobe Bryant werd herdacht in Los Angeles een video online ter nagedachtenis aan de basketballer. Puur en simpel en daardoor oh, zo mooi.
Headerfoto: Shutterstock.com