Het laatste sportmarketingnieuws: Drie bonden organiseren gezamenlijk NK

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

P&G official supplier van Eredivisie met Gillette

Procter & Gamble is met ingang van komend seizoen (2021/22) voor minimaal 2 jaar supplier geworden van de Eredivisie. De samenwerking stelt P&G in staat om zich te verbinden aan de Eredivisie en haar 18 clubs. Gillette zal als belangrijkste merk gekoppeld worden aan de Eredivisie. Daarnaast wordt het partnership gebruikt voor unieke promoties op verschillende merken in samenwerking met retailpartner Kruidvat.

“Met dit partnership kunnen we de Kruidvat-consument nog aantrekkelijkere content en activaties bieden”, zegt Eva de Vries, Customer team marketing director bij Procter & Gamble.

Het partnership met Gillette wordt op 13 augustus, voor aanvang van de eerste speelronde, afgetrapt met de campagne ‘One to Watch’. Fans kunnen hun ‘One to Watch’-speler selecteren. Dat is een speler waarvan zij denken dat we die dit jaar in de gaten moeten gaan houden. Ook zullen diverse experts van ESPN hun stem uitbrengen.

MLB slaat homerun met speciale 'Field Of Dreams' wedstrijd

Ter ere van de film 'Field Of Dreams' organiseerde de MLB op 12 augustus een speciale wedstrijd tussen de New York Yankees en Boston Red Sox. Beide ploegen troffen elkaar in Iowa, op de plek waar de film is gefilmd. Kevin Costner, hoofdpersoon uit de film, gooide de eerste worp in het stadionnetje waar duizenden toeschouwers aanwezig waren. Het initiatief van de MLB kreeg lovende kritieken.

Drie bonden bundelen krachten en organiseren gezamenlijk NK

In Rotterdam wordt volgend jaar zomer de eerste editie van het ‘NKnl’ gehouden. Het NKnl is een uniek concept in Nederland waarbij Nederlandse kampioenschappen van meerdere sporten in dezelfde stad en hetzelfde weekend plaatsvinden. Van 24 t/m 26 juni 2022 wordt onder die vlag de NK's van het zwemmen, gymnastiek en boksen gecombineerd. Inspiratie werd gehaald uit de European Championships van 2018 in Glasgow en Berlijn waar de EK’s van zeven verschillende sporten werden gebundeld.

Door de NK’s van drie, en mogelijk meer sporten, te combineren hopen de sportbonden KNGU, KNZB en NBB net als bij de Europese inspiratiebron meer bezoekers te trekken en meer media-aandacht voor de kampioenschappen te behalen. Al in september 2019 werd een haalbaarheidsonderzoek opgeleverd met een positieve uitkomst wat betreft financiële en organisatorische haalbaarheid van het gecombineerde NK.

Schaatsteam IKO presenteert Psyned als nieuwe sponsor

Psyned (Psychologen Nederland) is komend jaar nieuwe sponsor van Schaatsteam IKO. Daarmee zal de nationale zorgaanbieder van geestelijke gezondheidszorg het team mentaal ondersteunen op weg naar de Olympische Spelen in 2022.

Het is de eerste keer dat de zorginstelling zich voor het grote publiek verbindt aan een sportploeg. Met het nieuwe sponsorschap willen ze niet alleen Team IKO op mentaal vlak begeleiden, maar ook aandacht vragen voor mentale gezondheid.

“We voelen ons vereerd dat we het team onze ondersteuning mogen bieden in aanloop naar Beijing. We zullen de ploeg, maar óók de begeleiding, de handvaten bieden die ze nodig hebben om als team mentaal fit aan de start te verschijnen.“, aldus Patrick Callahan, directeur Psyned.

Sonos gaat eerste samenwerking in sport aan met Liverpool

Liverpool is een samenwerking aangegaan met Sonos om de geluidsbeleving bij de fans te verbeteren. Onder meer op Anfield en het trainingscentrum gaat Sonos advies geven over de rol die muziek kan spelen om supporters meer te betrekken bij wedstrijden en spelers zich beter te laten focussen. Het partnership met Liverpool is voor Sonos de eerste samenwerking met een sportploeg.

Matt Scammell, commercieel directeur bij Liverpool kijkt uit naar de samenwerking. “Geluid is wat Anfield een speciale plek maakt. Wanneer de supporters zich achter onze ploeg scharen zijn zij echt de twaalfde man die het verschil maakt. We willen fans van over de hele wereld in verbinding brengen met dat unieke geluid.”

Headerfoto: NOC*NSF