In de week waarin (sportminnend) Nederland in de ban was van de terugkeer van de Formule 1, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Het nieuws sneeuwde onder bij de persconferentie over de terugkeer van de Formule 1 naar Nederland, maar begin deze week was er ook ander interessant autosportnieuws. Eindhoven wordt mogelijk de locatie voor een Formule E-race. De gemeente is benaderd door de organisatie. Eindhoven staat niet onwelwillend tegenover het verzoek, zo laat wethouder Stijn Steenbakkers (CDA, sport) aan het Eindhovens Dagblad weten. De Formule E valt, net als de F1, onder de vlag van de internationale autosportfederatie FIA. In de klasse wordt gereden met elektrisch aangedreven auto’s. De Formule E wint snel aan populariteit en in grote steden als Parijs, New York en en Rome vinden al races plaats.
Volgens wethouder Steenbakkers zou een race met elektrische auto’s passen bij het sportieve, economische en innovatieve karakter dat de stad graag wil uitstralen. "Belangrijk is dat we weten wat de meerwaarde voor de stad is. Er moet ook draagvlak voor zijn", aldus Steenbakkers. Als de plannen doorgaan, zou het evenement in 2021 of 2022 kunnen plaatsvinden.
In navolging van onder meer de Premier League en La Liga heeft ook de Bundesliga zich uitgesproken tegen de voorgenoemde hervormingen van de Champions League. De UEFA zou het miljardenbal willen aanpassen en daarmee tegemoetkomen aan de wens van de Europese topclubs, die graag zeker willen zijn van hun plek. In de nieuwe opzet zouden 23 van de 32 deelnemende clubs al vaststaan, ongeacht hun prestaties in de nationale competities. De DFB, waar 36 professionele Duitse voetbalclubs onder vallen, stelt dat het nieuwe format schade berokkent aan de eigen, nationale competities.
Inmiddels heeft ook de Zwitserse voetbalbond zich aangesloten bij de aanzwellende kritiek van de overige bonden.
De bijna 20.000 fans die afgelopen week de halve finale van de play-offs bijwoonden in de Oracle Arena, werden verrast door thuisclub Golden State Warriors en partner Google Nest. Het is bij thuiswedstrijden van de Warriors gebruikelijk een fan in de rust van halverwege het veld te laten schieten op de basket. Wanneer het schot raak is, wint iedereen een Google Home Mini. Maar hoewel de fan mistte, gingen nog steeds alle fans naar huis met een Google Home Mini. Het was de grootste en duurste winactie van een Google product ooit. Tijdens de wedstrijden werd overigens gedemonstreerd hoe en waarvoor consumenten de Google Home Mini kunnen gebruiken.
Het KNKV zet verenigingsvrijwilligers deze zomer in het zonnetje. In samenwerking met RCN Vakantieparken gaan beide partijen het zomerprogramma Tour de Camping naar een hoger plan tillen. Het eerste resultaat van de samenwerking is de vrijwilligerscampagne, waarin vrijwilligers van korfbalverenigingen worden beloond met een verblijf op een RCN-park. Deze actie maakt deel uit van de ‘Goed voor elkaar’-campagne van RCN, waarin zij ernaar streeft om vakanties mogelijk te maken voor iedereen.
Gert-Jan Kraaijeveld, manager Korfbalparticipatie (KNKV): "Het KNKV ziet in RCN een partner, die qua overtuiging en filosofie dichtbij de korfbalsport staat. De samenwerking met RCN stelt ons in staat de sport te promoten naar een bredere doelgroep en biedt ons een extra mogelijkheid om bij te dragen aan de in onze sport zo sterke vrijwilligerscultuur.”
Het WK vrouwenvoetbal staat voor de deur. Om in eigen land meer aandacht te genereren voor het toernooi en het nationale team, hebben de speelsters van Duitsland een video opgenomen. In de video wordt aandacht gevraagd voor de achtergestelde positie van de (voetbal)vrouwen in Duitsland. Het bericht ging viral op social media en met teksten als ‘We dont’t have balls, but we know how to use them’, is het niet moeilijk te begrijpen waarom.
Headerfoto: Frederic Legrand - COMEO / Shutterstock.com