In de week waarin de datum voor de Heineken Dutch Grand Prix werd onthuld (3 mei), lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Mede door de toevoeging van Zandvoort kent de Formule 1 volgend jaar meer races dan ooit. In totaal staan er 22 wedstrijden op de voorlopige kalender. Niet eerder stonden er zo veel wedstrijden gepland. Behalve de Heineken Dutch Grand Prix is ook de GP in Vietnam nieuw op de kalender. Het 70e seizoen in de Formule 1 begint op 15 maart met de GP van Australië en eindigt op 29 november in Abu Dhabi. De Duitse Grand Prix op Hockenheim is zoals verwacht van de kalender verdwenen. Met de organisatoren van de GP van Spanje werd alsnog een akkoord bereikt.
De F1-kalender voor volgend jaar moet op 4 oktober tijdens een vergadering van de FIA World Motor Sport Council nog wel worden goedgekeurd.
ING Private Banking heeft tijdens de 100ste editie van het KLM Open een primeur. Samen met topgolfer Joost Luiten lanceert ING Private Banking ‘The Mobile Open’. Tijdens dit allereerste mobiele golftoernooi ter wereld kunnen deelnemers wildcards winnen voor Beat the Pro en mogen zij het op hole 13 op The International opnemen tegen de professionals tijdens de officiële wedstrijden. The Mobile Open start op 26 augustus en loopt tot en met 4 september.
In de game kan de deelnemer afslaan op een digitale hole 13 via de smartphone die fungeert als een golfclub. De gyroscoop in de telefoon registreert nauwkeurig beweging en snelheid, zodat de swing perfect wordt gemeten. Op een ranking board kan de deelnemer de score van de afslag zien en of er kans is op het winnen van een unieke Beat the Pro plek. Joost Luiten, toernooidirecteur van The Mobile Open: “Het is geweldig dat ING Private Banking op deze manier de golfsport toegankelijker maakt en vooruithelpt. En natuurlijk vind ik het ontzettend leuk dat ik mijzelf toernooidirecteur mag noemen van het allereerste mobiele golftoernooi ter wereld.”
Olympique Nice is overgenomen door Ineos, het Britse chemiebedrijf van miljardair Sir Jim Ratcliffe. Ratcliffe, een van de rijkste personen in Groot-Brittannië, zou €100 miljoen hebben betaald voor de club die uitkomt in de Ligue 1. Nice, voormalig club van onder meer Wesley Sneijder, wordt onderdeel van de ‘Ineos Football Group’, waar ook het Zwitserse Lausanne deel van uitmaakt. Ratcliffe nam met zijn bedrijf eerder al wielerploeg Team Sky over en hij investeerde vorig jaar meer dan €100 miljoen in het Britse zeilteam voor de America’s Cup.
adidas heeft voor het eerst een officiële samenwerking afgesloten met een professionele gamer. Tyler Blevins, beter bekend als Ninja, is de eerste esporter die een contract tekent bij het Duitse sportmerk. Details van de meerjarige overeenkomst zijn nog niet bekendgemaakt. Er zouden samenwerkingen op stapel staan in zowel de fysieke als virtuele wereld. Er is wel al een aantal branded items van adidas met Ninja op de markt gebracht. adidas werkte al samen met twee professionele esports-teams: North en Team Vitality. Het merk volgt het voorbeeld van onder meer Nike en K-Swiss die zich inmiddels ook richten op individuele esporters.
Dat Carli Lloyd goed kan voetballen, hebben we het afgelopen WK in Frankrijk nog kunnen zien. Maar de Amerikaanse middenvelder blijkt ook talent te hebben voor American football. Tijdens de voorbereiding op het nieuwe NFL-seizoen bracht Lloyd een bezoek aan de Philadelphia Eagles, waar ze een field goal vanaf 55 yard perfect trapte. De video van dat moment ging viral en diverse NFL-clubs deden de 274-voudig international een aanbieding om tijdens de voorbereiding aan te sluiten bij de ploeg. Lloyd sloeg de toenadering af, maar denkt wel serieus na over een loopbaan als kicker in de NFL.
Headerfoto: cristiano barni / Shutterstock.com