In de week waarin de bal in Nederland weer is gaan rollen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Na het zeer succesvolle WK vrouwenvoetbal van deze zomer heeft de FIFA besloten het deelnemersveld voor de komende editie uit te breiden. In 2023 zullen er 32 teams meedoen aan het toernooi. Dat werd deze week unaniem besloten door het FIFA Council, het belangrijkste bestuursorgaan van de wereldvoetbalbond. "We moeten na dit ongekende succes het momentum behouden”, zei FIFA-voorzitter Gianni Infantino. “Dat dit voorstel is aangenomen betekent erg veel. Het gaat niet alleen om die acht extra teams. Nu gaan tientallen landen het vrouwenvoetbal beter organiseren omdat er een realistische kans is op WK-plaatsing." Waar het WK 2023 wordt gehouden is nog niet bekend, maar er zijn veel landen met interesse.
De Tour de France verliep zeer succesvol voor Nederland met meerdere etappezeges en een podiumplek van Steven Kruijswijk. De zilvervloot is echter niet binnengevaren voor de renners. Met zijn derde plek verdiende Kruijswijk €107.020 aan prijzengeld. Alleen Egan Bernal (€553.800), Geraint Thomas (€211.150) en Julian Alaphillippe (€111.150) verdienden meer, zo berekende The Telegraph. Overigens konden ritwinnaars Dylan Groenewegen en Mike Teunissen op een stuk minder prijzengeld rekenen, respectievelijk €26.630 en €14.720
In het ploegenklassement eindigde Jumbo-Visma als tweede met €206.200 aan prijzengeld. Team Ineos was ongenaakbaar en verdiende maar liefst €802.200. De prijzenpot van de Tour de France is alles bij elkaar bescheiden in vergelijking met andere sportevenementen: iets minder dan €2,3 miljoen. Een troost voor de renners is dat zij in de weken na de Tour veel geld kunnen incasseren met hun deelname aan criteriums.
Team Jumbo-Visma is tijdens de Tour de France op de voet gevolgd door een cameraploeg. Achter deuren die normaal gesproken gesloten blijven zijn alle hoogte- en dieptepunten vastgelegd. Intense beelden en verhalen vanuit onder andere de teambus, de ploegleidersauto, het hotel, de slaapkamers en uiteraard de vele etappes. Alles is samengebracht tot een documentaire die vanaf 31 augustus te zien is bij Videoland. Het uitbrengen van de documentaire past bij een internationale trend, waarbij sportploegen steeds vaker gevolgd worden door camerateams en het resultaat via een extern contentplatform wordt uitgezonden.
Beelden van het WK handboogschieten in Den Bosch hebben wereldwijd in totaal 77 miljoen mensen bereikt. Dat is een stijging van 375%, zo maakte de internationale bond World Archery bekend. Vooral dankzij nieuwe uitzenddeals in landen als China, Korea en Rusland werden er veel meer mensen bereikt. Ook online genereerde het WK veel aandacht, mede doordat het toernooi in een aantal gebieden gratis was te bekijken via social media. Officiële social media-accounts van het WK genereerde in totaal 11,2 miljoen impressies en 4,5 miljoen videoweergaven. Het aantal unieke bezoekers aan de website van het WK en de engagement op social media-kanalen was bijna viermaal zo groot als tijdens het vorige WK in 2017.
Topsporters zijn uitgegroeid tot merken. Een onderzoek van Hopper HQ bevestigt dit. Zij berekenden dat de verwachte waarde van een Instagram-post van Cristiano Ronaldo bijna een miljoen dollar bedraagt. Theoretisch gezien zou een bericht van de Portugees op Instagram merken dus $975.000 kunnen kosten. In de praktijk blijken de kosten een stuk lager te liggen, maar interessant is het wel. Dit is de rest van de top 6:
2. Neymar - $722,000
3. Lionel Messi - $648,000
4. David Beckham - $357,000
5. LeBron James - $272,000
6. Ronaldinho - $256,000
Basketbal is een enorm populaire sport in China. En de NBA is al decennia bezig om de competitie in het land te promoten. Dat werpt zijn vruchten af, want afgelopen seizoen hebben maar liefst een half miljard mensen naar de competitie gekeken. Dat is ongeveer een derde van de totale populatie van China. Tencent is de rechtenhouder in China en de tech-gigant heeft het contract met de NBA verlengd tot en met 2025. Naar verwachting heeft de deal een waarde van $1,5 miljard.
Mizuno en het Rijksmuseum hebben samen een hardloopschoen ontwikkeld. De officiële schoen van de TSC Amsterdam Marathon 2019 is geïnspireerd op De Nachtwacht van Rembrandt. De Wave Ultima 11 Amsterdam van Mizuno is letterlijk en figuurlijk uit de kunst. Zo vindt men aan de buitenzijde het spel van licht en donker, terwijl op de binnenzool fragmenten van het beroemde schilderij terugkomen. De Pantone kleuren van het werk zijn doorgevoerd in de Pantone kleuren van de schoen.
Mizuno is dit jaar voor de 20ste keer hoofdsponsor van een van de grootste hardloopevenementen van Europa. De TCS Amsterdam Marathon vindt plaats op 20 oktober 2019. De Mizuno Wave Ultima 11 Amsterdam is een stijlvol eerbetoon aan ’s lands beroemdste kunstwerk, maar ook een eerbetoon aan alle voeten die het beste hardloopschoeisel verdienen. Dat maakt de Ultima 11 bij uitstek geschikt voor de Amsterdam Marathon.
Headerfoto: Romain Biard / Shutterstock.com