In de week waarin de atleten van TeamNL hoorden dat ze in Tokio over een e-bike van Gazellen kunnen beschikken, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten
De grote clubs van Nederland en België zijn in hoofdlijnen akkoord over de komst van een BeNeLiga. De zes grootste clubs uit Nederland (Ajax, PSV, Feyenoord, AZ, Vitesse en FC Utrecht) en vijf uit België (Anderlecht, Club Brugge, Standard Luik, KAA Gent en KRC Genk) kwamen deze week bijeen voor een overleg. In een gezamenlijk persbericht melden zij dat er op de belangrijkste punten overeenkomsten zijn.
Consultancybedrijf Deloitte deed uitvoering onderzoek en bracht een positief advies uit over de samenvoeging van de Nederlandse en Belgische competitie. Volgens Deloitte is er sprake van significant grotere financiële en sportieve mogelijkheden. Ook als de landelijke competities verder moeten zonder de topclubs profiteren zij van de voordelen van een samenvoeging. In de plannen wordt uitgegaan van een competitie met tien Nederlandse en acht Belgische clubs. De BeneLiga kan er op z’n vroegst in 2025 komen. In dat jaar loopt het tv-contract van de Eredivisie met FOX Sports af.
Verzekeraar Aegon stopt met de hoofdsponsoring van de Nederlandse Roeibond. Op 12 september zal Aegon de 10-jarige samenwerking met de KNRB afsluiten met een evenement voor alle roeifans. Daarna gaat Aegon zich meer richten op haar maatschappelijke projecten.
Maarten Edixhoven, CEO van Aegon Nederland: "Roeien heeft ons veel gebracht. Met pijn in ons sporthart nemen we straks dan ook afscheid, maar we hebben nu een bewuste keuze gemaakt om ons na dit jaar nog meer te richten op maatschappelijke projecten, zoals ons Van Schulden naar Kansen-programma. Eerst gaan we met elkaar zorgen dat Olympisch en Paralympisch jaar 2020 fantastisch wordt voor alle betrokkenen. Met als sluitstuk een fantastisch roei-evenement waarover we binnenkort meer zullen vertellen. Het belooft echt een groot roeifeest te worden, waarbij we hopelijk ook veel medailles te vieren hebben."
Waar voetbalclubs normaal gesproken graag een lang partnerschip aangaan met merken, draait het Chelsea het om. De Londenaren zijn de eerste club in de Premier League die een proef aangaat met het afsluiten van korte sponsordeals. Hiermee hoopt Chelsea een deel te krijgen van het budget dat bedrijven nu aan influencer- en content-partnerships besteden. Sponsors kunnen de spelers inzetten en gebruikmaken van de social media-kanalen van Chelsea, zonder meteen hoge bedragen te hoeven betalen.
Duracell was het eerste merk dat gebruikmaakte van het nieuwe aanbod. Het deed in december een test met onder meer een korte video waarin spelers van Chelsea met een oplader van Duracell video’s op een telefoon bekeken. Duracell sprak van een ‘significante stijging’ in sales na de campagne die een week duurde.
Vitesse heeft met Waterontharder.com en The Badge Company twee nieuwe sponsors aan zich gebonden. Waterontharder.com komt bij het eerste elftal op de achterzijde van het wedstrijdshirt te staan in plaats van de spelersnaam. De inkomsten dragen substantieel bij aan het financieel beter in balans komen van Vitesse.
De samenwerking met The Badge Company is door Vitesse uitgebreid, onder andere naar Vitesse eSports. Badge is het moederbedrijf achter onder meer Voetbalshop.nl, met meer dan een miljoen geregistreerde klanten de grootste voetbal webshop in de Benelux. Voetbalshop.nl wordt voor de rest van dit seizoen partner van Vitesse. Daarnaast worden zij ook shirtsponsor van Vitesse en tevens hoofdsponsor van Vitesse eSports.
Om aandacht te vestigen op het belang van psychische gezondheid bij kinderen, werd de opstelling van Everton tegen Newcastle United gepresenteerd met tekeningen gemaakt door basisschoolleerlingen van Linacre Primary school. Het resultaat (inclusief GIF'jes) mocht er wezen.
Het Nederlands amateurvoetbal bestaat dit seizoen 130 jaar en dat viert de KNVB met een bijzonder initiatief. De voetbalbond wil de schoonheid van het Nederlands amateurvoetbal laten zien via een eerbetoon aan alle voetbalshirts van Nederland. Met een shirtruil-actie verzamelde de bond in de eerste seizoenshelft de grootste verzameling amateur voetbalshirts ter wereld, 1.959 shirts. Vanwege de start van de tweede seizoenshelft, lanceerde de voetbalbond een film waarin de verzameling voor het eerst te zien is.
Headerfoto: kivnl / Shutterstock.com