In de week waarin de Amerikaanse en Europese atletiekfederatie de introductie van een 'Ryder Cup voor atletiek' aankondigden, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Nederland kan weer een sportevenement toevoegen aan de toch al indrukwekkende lijst evenementen die de komende jaren in ons land gaan plaatsvinden. Deze week werd bekendgemaakt dat de Ronde van Spanje in 2020 van start gaat in Utrecht. De eerste drie etappes worden in augustus verreden in Utrecht en Noord-Brabant. Utrecht is nu de eerste stad die alle drie de grote rondes binnen de gemeentegrenzen heeft gehad: de Giro (Utrecht was in 2010 finishplaats), de Tour de France (het Grand Départ in 2015) en nu dus de Vuelta in 2020. En Nederlandse steden hebben de smaak te pakken, want ook Rotterdam (2023, 2024, 2025) én Den Haag (2022) willen de start van een grote ronde organiseren. Beide steden mikken op een Grand Départ van de Tour de France. Sport als middel bij uitstek voor citymarketing.
Nederlands meest besproken sporter heeft een paar weken na afloop van het Formule 1-seizoen een nieuw partnership aangekondigd. Max Verstappen gaat samenwerken met kledingmerk G-Star. in februari wordt een limited edition-kledinglijn gelanceerd, die in samenwerking met Verstappen is samengesteld. Max Verstappen is blij met de deal: "Ik was altijd al fan van het merk, dus het was niet moeilijk om vertrouwd te raken met het merk. Het is bovendien mooi dat we beiden Nederlandse roots hebben, maar op wereldniveau actief willen zijn." De CEO van G-Star, Rob Schilder, reageert eveneens verheugd met de samenwerking. "We zien veel van onze eigen merkwaarden terug in Max Verstappen. Constante focus en ambities zijn daar enkele voorbeelden van. Ik heb alle vertrouwen in deze bijzondere samenwerking."
Atleten zijn tegenwoordig merken. Merken met een grote, en vaak trouwe, achterban. Fans komen steeds dichterbij hun sporters, dankzij onder meer social media. Dorian van Rijsselberghe is een van die sporters die regelmatig een inkijkje in zijn leven geeft en zich uitspreekt over bepaalde zaken. De windsurfer heeft nu de volgende stap gezet door zijn eigen festival te organiseren. De tweevoudig olympisch kampioen start zijn eigen watersport- en muziekfestival op Texel, genaamd WAVES.
Van Rijsselberghe bemoeit zich nadrukkelijk met zowel de sportieve als muzikale invulling van het festival. "We hebben een nieuw evenement ontwikkeld, waarbij we de top watersport combineren met breedtesport, muziek en activiteiten voor de buitenmens. Met WAVES zetten we echt een totaalconcept neer dat me trots maakt."
Van Rijsselberghe volgt onder andere het pad van snowboarder Shaun White, die een aantal jaar geleden begon met zijn eigen festival, dat inmiddels op meerdere plekken in de wereld plaatsvindt.
Team Oranje, de overkoepelende entiteit van de schaats- en wielerploeg van Jac Orie en Richard Plugge, heeft zich vanaf 1 januari voor minimaal vijf jaar verzekerd van Visma als tweede naamsponsor. Het Noorse bedrijf levert bedrijfssoftware, IT-oplossingen voor de detailhandel en IT-gerelateerde ontwikkeling en consultancy. De schaats- en de wielerploeg van Team Oranje zullen als Team Jumbo-Visma acteren.
"Dankzij de vruchtbare samenwerking en de ontwikkeling die we samen hebben doorgemaakt, durfde Jumbo zich voor lange en onbepaalde tijd achter onze visie te scharen. Dat is niet onopgemerkt gebleven. Het heeft gezorgd voor aantrekkingskracht binnen de sportwereld, maar ook uit het bedrijfsleven. De overeenkomst met Visma is daar een bewijs van", verklaart Plugge. "Visma is het eerste Noorse bedrijf dat op deze schaal wielrennen ondersteunt en daar ben ik erg trots op. Bovendien leeft in Noorwegen het schaatsen, net als in Nederland. Het partnerschap met Visma onderstreept daarmee heel mooi de kracht van Team Oranje."
Waar in Nederland de continuïteit van de grote Nederlandse wielerploegen is gewaarborgd, daar zag men in Engeland juist de grootste wielersponsor afhaken. Sky heeft laten weten dat 2019 het laatste jaar is dat het mediabedrijf actief is in het wielrennen. Het besluit betekent het einde van het eigenaarschap en de sponsoring van Team Sky, een van de meest succesvolle wielerploegen van de afgelopen tien jaar. Het team zal na dit jaar onder een andere naam verder gaan, mits er een nieuwe sponsor wordt gevonden. Sky verklaart de beëindiging van de sponsoring van de wielerploeg 'als een nieuwe fase in de ontwikkeling van het bedrijf'.
Het Zweedse Björn Borg bundelt vanaf 1 januari 2019 de krachten met Strong Viking, de grootste Obstacle Run organisator van Europa. De merken gaan vanaf het nieuwe jaar een samenwerking voor een periode van twee jaar aan (2019/2020), welke wordt uitgerold in Nederland, België en Duitsland. Björn Borg is hiermee één van de hoofdsponsors van Strong Viking. Naast het creëren van een gezamenlijke sport fashion collectie kleedt Björn Borg twee obstacles per run aan en rolt het merk verschillende activaties uit tijdens de events. Het is niet toevallig dat Björn Borg en Strong Viking elkaar hebben gevonden. Naast hun gedeelde Scandinavische roots komen de kernwaarden en ambities van beide brands overeen: mensen inspireren om het beste uit zichzelf te halen. Met de samenwerking wil Björn Borg bovendien laten zien dat hun sportcollectie onder alle omstandigheden zijn kwaliteit behoudt.
We sluiten het nieuwsoverzicht af met wat cijfers aangaande esports. Diverse organisaties brachten hun kijkcijfers deze week naar buiten. We zetten de opvallendste op een rij: