Het laatste sportmarketingnieuws met Kramer denkt aan eigen commercieel WK allround

In de week waarin Romario naar Eindhoven trok voor carnaval, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Kramer denkt aan eigen commercieel WK allround

In Calgary vindt dit weekend het WK allround plaats. Sven Kramer gaat op voor zijn tiende titel, maar mogelijk ook zijn laatste. De ISU heeft namelijk het voornemen om na dit seizoen geen apart WK allround meer te organiseren. Volgend jaar wordt het toernooi samengevoegd met de WK sprint. Vanaf 2021 wil de ISU nog maar één WK per jaar organiseren. De WK afstanden worden dan in de oneven jaren gereden en de WK allround en WK sprint in de even jaren.

Kramer, voorstander van het allrounden, gaat nu kijken of hij mogelijk zelf een commercieel WK allround kan organiseren. "De gedachten spelen al met de allerbeste schaatsers van de wereld. Die vinden het fantastisch. Iedereen komt dan op uitnodiging, dan krijg je ook een vol Thialf. Daar wil ik me wel hard voor maken”, zei Kramer tegen de NOS. "Allrounden is in bepaalde landen nog wel heel populair, dus misschien moet er wel een commercieel WK komen. Wellicht in samenwerking met de ISU, maar niet onder hun vlag."

Duitse atleten mogen individuele sponsors promoten tijdens Spelen

In Duitsland heeft de mededingingsautoriteit een belangrijke uitspraak gedaan rondom sponsoring bij Olympische Spelen. Duitse atleten krijgen meer rechten om hun sponsors te promoten tijdens de Spelen. Sporters en hun sponsors hebben al jarenlang te maken met de befaamde regel 40. Hierin staat precies beschreven welke uitingen, woorden en verwijzingen verboden zijn tijdens de Spelen. De regel is in het leven geroepen om officiële partners van het IOC te beschermen, maar volgens de Duitse mededingingsautoriteit gingen deze regels te ver. Duitse sporters mogen nu enkele olympische termen en beelden van wedstrijden gebruiken. Ook werd het gebruik van social media versoepelt, onder meer om persoonlijke sponsors te bedanken. Wil de situatie in andere landen, zoals Nederland, veranderen, dan zullen de sporters zelf een klacht of zaak moeten indienen bij de ACM.

Anneke van Zanen voorgedragen als nieuwe voorzitter NOC*NSF

Anneke van Zanen-Nieberg wordt de nieuwe voorzitter van NOC*NSF. Ze is deze week officieel voorgedragen door de sportkoepel als opvolgster van André Bolhuis. Het bestuur van NOC*NSF zal op 15 april 2019 een extra Algemene Vergadering organiseren ter verkiezing van de nieuwe voorzitter. De nieuwe voorzitter volgt Bolhuis per 20 mei op. Van Zanen (1963) is een bestuurder met ervaring in zowel de sport, de overheid en het bedrijfsleven. Ze was tussen 2010 en 2016 al bestuurslid en penningmeester van NOC*NSF. Van Zanen werkt op dit moment als bestuursvoorzitter van accountantskantoor Baker-Tilly Berk.

Nieuwe kledingsponsor PUMA levert Manchester City jaarlijks 76 miljoen euro op

Manchester City sloot deze week een megacontract af met PUMA. Het Duitse sportmerk is voor de komende jaren shirtsponsor van bijna alle aan de City Football Group gerelateerde voetbalclubs. Naar verluidt levert de nieuwe samenwerking City jaarlijks 76 miljoen euro op. Daarmee is het na het contract tussen Manchester United en Nike (99 miljoen euro) het grootste shirtcontract in de Premier League. Voor PUMA is het partnership met de City Football Group de grootste deal in de geschiedenis van het bedrijf. City speelt sinds 2013 in shirts van Nike, dat per 1 juni 2019 wordt opgevolgd door PUMA.

BrandLoyalty en Eredivisie gaan samenwerking aan

BrandLoyalty tekende vrijdag een overeenkomst met Eredivisie Media & Marketing (EMM) voor een partnership met de Eredivisie. De deal loopt tot 2021 en geeft BrandLoyalty exclusieve rechten om Eredivisie-gerelateerde loyaliteitsprogramma’s aan te bieden aan de Nederlandse retailmarkt. De samenwerking komt voort uit de succesvolle relatie die eerder dit jaar is ontstaan bij de lancering van de voetbalplaatjesactie, een loyaliteitsprogramma gebaseerd op de Eredivisiespelers. Binnen dit loyaliteitsprogramma konden klanten van Albert Heijn plaatjes sparen van hun favoriete Eredivisiespelers en sterspelers uit het Nederlands vrouwenelftal. Directeur Eredivisie Alex Tielbeke: "Brandloyalty’s expertise in de retail- en loyaliteitsmarkt creëert nieuwe en uitdagende kansen voor de Eredivisie. We kijken ernaar uit de voordelen van deze samenwerking te delen met fans van de Eredivisie. De voetbalplaatjesactie is daarvan een uitstekend voorbeeld."

PGA Tour versoepelt regels rondom sponsoring gokbedrijven

Waar in Nederland vorige week eindelijk werd ingestemd met een nieuwe kansspelwet, werd eerder dit jaar de wet al aangepast in de Verenigde Staten. Sinds het legaal werd om te gokken in meer staten dan alleen Nevada, hebben sportorganisaties aan de lopende band nieuwe sponsordeals aangekondigd met gokbedrijven. Nu heeft ook de PGA Tour haar regels rondom sponsoring van dergelijke bedrijven versoepelt. Gokbedrijven kunnen nu Official Marketing Partner worden van alle bij de PGA Tour aangesloten evenementen en spelers mogen individuele contracten afsluiten met gokbedrijven. De wijziging gaat onmiddellijk in.

OranjeLeeuwinnen typeren recordinternational Sherida Spitse

Een heugelijk moment afgelopen woensdag. Sherida Spitse speelde haar 157e interland en werd zo recordinternational. De Oranjevrouwen (en KNVB) toonden zich van hun beste kant en typeerden hun ploeggenote in een vermakelijke video.