In de week waarin uitgebreid stil werd gestaan bij de 75e verjaardag van Willem van Hanegem, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
De NBA en de FIBA gaan een competitie opstarten in Afrika. Aan de Basketball Africa League gaan twaalf teams uit het continent deelnemen. De competitie begint in 2020 en het is de eerste league die de NBA buiten Noord-Amerika start. De NFL probeerde tientallen jaren geleden al iets soortgelijks met NFL Europe. Volgens NBA-commissioner Adam Silver wordt basketbal gebruikt om nieuwe mogelijkheden te creëren in sport, media en technologie in Afrika. "De African Basketball League is een belangrijke volgende stap in de ontwikkeling van de sport in Afrika." Pepsi en Jordan Brand zijn al gestrikt als sponsor. President Barack Obama is ook betrokken bij het project. Zijn exacte rol is nog onduidelijk, maar waarschijnlijk wordt hij een ambassadeur van de nieuwe competitie.
Na jarenlange onderhandelingen en overleggen was er deze week eindelijk witte rook over de verandering van de Wet op de kansspelen (Wok). De beslissing van de Eerste Kamer houdt in dat gok- en sportwedbedrijven vanaf volgend jaar een vergunning kunnen aanvragen voor het aanbieden van online wedspellen. Ondanks de instemming zal het waarschijnlijk nog tot de tweede helft 2020 duren voordat de eerste vergunningen worden verleend door de Kansspelautoriteit. Met het voorstel wordt de monopolie in Nederland van traditionele landgebonden sportweddenschappen doorbroken. Het wetsvoorstel moderniseert de Wet op de kansspelen (Wok) en de Wet op de kansspelbelasting (Wet KSB) die stamden uit 1964. Niels Onkenhout, CEO Nederlandse Loterij en TOTO, temperde eerder al de verwachtingen van de sportwereld dat er een hoop geld naar de sport zou vloeien.
Voetballiefhebbers koppelen ING het sterkst aan voetbal. Ziggo vergroot zijn bekendheid als voetbalsponsor. Dat blijkt uit onderzoek van Blauw. Als het gaat om het merk dat zich het sterkst verbindt met voetbal, kiezen Nederlanders nog altijd overtuigend voor ING, schrijft Eva Gerritse van Blauw in een blog op de site van het onderzoeksbureau. De bank heeft volgens Nederlanders van alle voetbalsponsors de sterkste verbondenheid met voetbal. Wat betreft de (geholpen) bekendheid als voetbalsponsor, wordt ING echter voorbijgestreefd door Ziggo. Van alle Nederlanders weet 47% dat Ziggo voetbalsponsor is en 43% weet dat ING actief is als sponsor in het voetbal. Ziggo is daarmee één van de weinige voetbalsponsors, evenals TOTO, die erin slaagt om méér op te vallen en de sponsorbekendheid te verhogen.
De omzet van esports zal in 2019 ruim 1 miljard dollar bedragen. Volgens onderzoeksbureau Newzoo komen de inkomsten het komende jaar in totaal uit op 1,1 miljard dollar, een stijging van 27 % ten opzichte van vorig jaar. Meer dan 82 procent van die omzet komt via investeringen van merken. Zaken als mediarechten, reclame en sponsoring zijn goed voor 897,2 miljard dollar aan inkomsten. Ook het aantal mensen met interesse in esports stijgt snel. Volgens Newzoo zal het publiek voor esports in 2019 bestaan uit 453,8 miljoen mensen. Daarvan duidt het onderzoeksbureau 201,2 miljoen mensen aan als ‘esports entousiasts’, zijnde mensen die meer dan één keer per maand naar professionele esports content kijken.
Manchester United is in gesprek met Saudi Arabia's Public Investment Fund (PIF) over een partnership. Eerder gingen er al geruchten dat de Saoedi-Arabische kroonprins Mohammed bin Salman de Engelse topclub zou willen overnemen voor 4,9 miljard dollar, maar dat werd op Twitter ontkracht door Minister van Media Turki Al-Shabanah. Mohammed bin Salman ligt onder vuur sinds de dood van journalist Jamal Khashoggi in het Saoedi-Arabische consulaat in Istanbul. United tekende in 2017 een strategisch partnership met de General Sports Authority van de oliestaat.
Amsterdam is in 2023 gastheer van de Gymnaestrada, het grootste sportevenement ter wereld op recreatief niveau. Een keer in de vier jaar nemen zo’n 21.000 gymsporters uit meer dan 55 verschillende landen deel aan de Wereld Gymnaestrada. De KNGU bracht vorige maand samen met TIG Sports en Amsterdam een bid uit en de drie partijen hoorden woensdag 20 februari dat ze het event krijgen toegewezen. “Een uniek evenement in de stad Amsterdam waarbij het niet gaat om winnen, maar om het plezier en laten zien van talent”, zegt Simone Kukenheim, wethouder Sport van de gemeente Amsterdam. Het is de derde keer dat de KNGU ’s werelds grootste breedtesportevent krijgt toegewezen, na de eerste editie (in 1953) en zevende editie (in 1991).
3x3 basketball is een snelgroeiende sport vol met actie. De sport leent zich ook goed voor wedstrijden op bijzondere locaties. In Nederland vindt het WK deze zomer plaats op het Museumplein in Amsterdam. In de VS organiseren ze het nationale kampioenschap in de Mall of America, het grootste overdekte winkelcentrum van de VS. De kampioenen winnen maar liefst 100.000 dollar. Toegang tot het evenement is gratis. De visuals beloven in ieder geval al veel goeds.
De Chileense voetbalclub O’Higgins wordt gesponsord door McDonald’s. Afgelopen weekend droeg het team voor het eerst haar nieuwe tenues en die vielen niet in de smaak. De rugnummers op de shirts waren afgebeeld als frietjes die in ketchup zijn gedipt. Het resultaat zie je hieronder.
Headerfoto: Shutterstock.com