In de week waarin Nike en adidas samen een vuist maakten tegen racisme, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Real Madrid is voor het tweede jaar op rij de meest waardevolle club ter wereld. In het nieuwe onderzoek van KPMG stijgt de waarde van de Spaanse topclub tot 3,48 miljard euro, een toename van 8 procent. Real heeft de toppositie onder meer te danken aan de sportieve successen in met name de Champions League de laatste jaren en de daarmee gepaard gaande commerciële groei. Manchester United is met een waarde van 3,34 miljard euro de nummer twee op de lijst. FC Barcelona stijgt naar plek 3 dankzij een groei in waarde van maar liefst 19 procent tot 3,19 miljard euro. Daarmee achterhaalt het Bayern München dat 2,88 miljard euro waard is.
Ajax bezet de 23e plaats op de ranglijst van KPMG. De Amsterdammers zagen de waarde met 37 procent stijgen tot 432 miljoen euro. De waardes zijn berekend kort voor het uitbreken van de coronacrisis. De verwachting is daarom dat de cijfers volgend jaar zullen dalen. Het onderzoek van KPMG wordt gebaseerd op onder meer winstcijfers, populariteit, televisierechten en de waarde van het stadion.
Onder de noemer ‘Project Restart’ wordt de Premier League op woensdag 17 juni weer hervat. De eerste wedstrijd is de kraker tussen Manchester City en Arsenal. In het weekend van 19 tot en met 21 juni wordt de eerste volledige speelronde afgewerkt. De Premier League werd op 13 maart stilgelegd vanwege het coronavirus. Er zijn nog 92 wedstrijden te spelen, die allemaal plaatsvinden achter gesloten deuren en zonder publiek.
Elke dag van de week vinden er wedstrijden plaats. In het weekend hebben alle duels een ander aanvangstijdstip, zodat deze live op televisie uitgezonden kunnen worden. Een groot deel is te zien op het open net van Sky Sports en enkele wedstrijden ook bij de BBC. De spelers en technische staf van alle clubs zullen tweemaal per week worden getest op het coronavirus.
Overigens lijkt het erop dat zes risicowedstrijden op neutraal terrein moeten afgewerkt. Het gaat onder meer om de kampioenswedstrijd van Liverpool en het duel tussen de koploper en achtervolger Manchester City. Deze duels zouden een ongewenste samenkomst van supporters tot gevolg kunnen hebben.
Ook in de Verenigde Staten zijn de sportorganisaties druk in de weer om de competities op te starten. Zo heeft de NBA de gesprekken gestart met Disney World om de rest van het seizoen af te werken in het attractiepark. 31 juli is de gewenste datum om weer te beginnen. Disney World in Orlando is bijna een stad op zichzelf, waar ook verschillende grote sporthallen en hotels staan. De NBA wil gebruikmaken van Disney’s ESPN Wide World of Sports Complex waar drie velden met tribunes staan. Er zijn vier verschillende scenario’s om het seizoen af te maken; van het uitspelen van de competitie met alle teams, tot een format met 20 teams dat vergelijkbaar is met de groepsfase op een WK voetbal.
De pas 22-jarige Naomi Osaka was het afgelopen jaar de bestbetaalde sportvrouw. De Japanse tennisster verdiende de voorbije twaalf maanden een recordbedrag van maar liefst 34,3 miljoen euro. Geen enkele sportvrouw verdiende ooit meer in een jaar, zo meldt Forbes. Het vorige record was in handen van Maria Sjarapova met 27,3 miljoen euro.
Osaka dankt haar record naast het winnen van twee Grand Slams vooral aan haar sponsorcontracten met bedrijven als Nike en Nissan. Ze was ook één van de gezichten van de Olympische Spelen die dit jaar in haar land zouden plaatsvinden en dat leverde haar nog meer lucratieve contracten op.
Behalve Osaka is ook Serena Williams terug te vinden in de lijst met 100 bestbetaalde sporters van Forbes. De Amerikaanse staat op plek 33 met een inkomen van 33 miljoen euro. De gehele top 100 wordt komende week bekendgemaakt.
NOC*NSF en het waterstofconsortium Missie H2 gaan door tot en met de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio 2021. Bovendien treedt Toyota toe als partner van Missie H2. Olympisch kampioenen zoals Marit Bouwmeester en Ferry Weertman gaan zich inzetten als ambassadeurs van Missie H2 om de campagne ‘Samen maken we van Nederland Waterstofland’ extra kracht bij te zetten.
Het consortium van 7 bedrijven (Gasunie, Groningen Seaports, Toyota, Port of Amsterdam, Remeha, Shell Nederland en Stedin Groep) ziet in waterstof een belangrijke en duurzame energiedrager voor de (nabije) toekomst. Het doel van de missie is om de bekendheid met de duurzame mogelijkheden van waterstof onder het Nederlandse publiek te vergroten en een brede beweging op gang te brengen ten behoeve van de energietransitie. “De concrete waterstoftoepassingen tijdens de Japanse Spelen zijn van dusdanige relevantie dat de samenwerking helpt bij de energietransitie naar Nederland Waterstofland”, laat Missie H2 weten. Onder meer het Olympisch Dorp en het vervoer in Tokyo draaien op waterstof.
Headerfoto: Brais Seara / Shutterstock.com