In de week waarin PepsiCo de samenwerking met de UEFA Champions League vernieuwde, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
De kosten van de Olympische Spelen in Tokio lopen vanwege het uitstellen van het evenement als gevolg van de wereldwijde coronacrisis nog eens verder op met minimaal 2,1 miljard euro (267 miljard yen). Die extra kosten zijn vooral operationele kosten, maar ook de financiële impact van de maatregelen tegen het coronavirus werden in rekening genomen.
Vanwege de pandemie zijn de Spelen van 2020 uitgesteld naar aankomende zomer. Daar komen veel extra kosten bij kijken. Het organisatiecomité liet ook weten dat een buffer van ruim 200 miljoen is aangelegd omdat er rekening wordt gehouden met een verdere stijging van de extra kosten. De extra kosten worden gedeeld door de Japanse regering, de stad Tokio en het Japanse organisatiecomité.
Schattingen over de totale kosten van de Spelen in Tokio lopen uiteen. De organisatie sprak voor het uitstel zelf van 10,36 miljard euro, maar verschillende experts denken dat er veel meer geld is uitgegeven. Er wordt zelfs gesproken over het dubbele bedrag, waarmee Tokio2020 de duurste Olympische Spelen ooit zouden zijn.
FOX Sports wordt ESPN. Vanaf 1 januari 2021 gaan de tv-zenders, online kanalen en apps van FOX Sports in Nederland verder onder de naam ESPN. De naamsverandering is een gevolg van de overname van het meerderheidsaandeel in Eredivisie Media & Marketing (EMM) door The Walt Disney Company in 2019. Alle vertrouwde competities en programma’s die nu te zien zijn op FOX Sports blijven vanaf 1 januari te zien onder de nieuwe naam ESPN. De naam en vormgeving van FOX Sports veranderen, maar verder blijft alles bij hetzelfde.
De directie van EMM wordt gevormd door Marco de Ruiter en Frank Rutten. “ESPN staat wereldwijd al ruim 40 jaar bekend om de hoge kwaliteitstandaard van live sportverslaggeving, op alle beschikbare platforms”, zegt Marco de Ruiter namens EMM. “Bovenal is ESPN befaamd om zijn ‘storytelling’, zowel in live registraties als in originele programmering. Met een indrukwekkende collectie van prijswinnende sportfilms en documentaires als resultaat.”
Recente succesnummers in dat kader zijn onder andere ‘The Last Dance’ (Michael Jordan & The Chicago Bulls), ‘Lance’ (Lance Armstrong) ‘Be Water (Bruce Lee) en ‘The Life and Trials of Oscar Pistorius’.
Wanneer kan in de stadions weer met publiek gevoetbald worden? Die vraag houdt niet alleen voetballiefhebbers bezig, maar ook een groep wetenschappers van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) . Een grootschalig wetenschappelijk onderzoeksproject naar aerosolen en COVID-19 moet fundamentele kennis opleveren zodat sportgebouwen veilig en toegankelijk zijn voor publiek tijdens pandemieën. Onderzocht wordt hoe aerosolen, en daarmee mogelijk ook het coronavirus, zich verspreiden op sportlocaties. Getest wordt onder andere in de Johan Cruijff ArenA en sportcentra CTO Papendal en Den Haag en Maaspoort Sports and Events.
Het coronavirus kan zich op directe wijze, via uitwisseling van grote speekseldruppels, en op indirecte wijze, via besmette oppervlakken, verspreiden. Overdracht vindt waarschijnlijk ook plaats via aerosolen. Deze hele kleine speekseldruppels kunnen in de lucht blijven hangen en grotere afstanden dan 1,5 meter afleggen. Verspreiding van het virus via aerosolen zou daardoor mogelijk zijn bij sporters of toeschouwers in een stadion of een sporthal.
In de Johan Cruijff ArenA worden eerst metingen gedaan zonder publiek, met kunstmatige aerosolgeneratoren op de tribune. Deze generatoren verspreiden een vergelijkbaar aantal aerosolen als enthousiaste voetbalsupporters. Daartussen zijn diversen sensoren geplaatst om een goed beeld te krijgen van de verspreiding van hele kleine speekseldruppels.
Tot slot wordt onderzocht of aerosolen uit de lucht gefilterd kunnen worden met een luchtreinigingssysteem met plasma- , glasvezel- en koolstoffilters, dat naast de stoelrijen is geplaatst. TU/e, de ArenA, Plasmamade en Ajax willen, zodra de overheid dit toestaat, ook graag testen met publiek. De hoop is dat deze tests in januari kunnen plaatsvinden.
Lees verder op sportenstrategie.nl.
Met ingang van 1 januari 2021 verbindt DPD Nederland zich tot en met 2022 als hoofdsponsor aan Squash Bond Nederland (SBN). Als nieuwe partner omarmt DPD niet alleen de top- en breedtesport, maar zal het ook bijdragen om de infrastructuur te versterken. Met het nieuwe partnership verbinden SBN en DPD zich wederom na een eerdere samenwerking in 2018 -2019.
Tom Lucas, directeur SBN: "We zijn bijzonder verheugd dat we, in deze moeilijke en bijzondere tijd, zo’n trouwe partner hebben gevonden in DPD Nederland. Na een eerdere samenwerking is er wederom een mooie synergie met DPD. Middels dit partnership kan SBN met DPD de squashsport in haar gehele breedte naar een hoger niveau en verbinden we onze (potentiële) doelgroepen meer dan ooit."
Uniek aspect aan het partnership is de inzet van de ruim 300 squashcentra in Nederland. Squashcentra zijn veelal gevestigd op plekken met een goede bereikbaarheid en kennen vaak buitengewone openingstijden. Door deze squashcentra te verbinden aan het Pickup parcelshop netwerk van DPD, groeit het aantal voorzieningen voor klanten van DPD, maar stappen er ook nieuwe doelgroepen (potentiële squashers) binnen op het squashcentrum.
De demonstratiewedstrijd tussen Mike Tyson en Roy Jones Jr is 1,2 miljoen keer aangekocht via pay-per-view. De twee voormalige wereldkampioenen zwaargewicht vochten vorig weekend in Los Angeles tegen elkaar. Na acht ronden eindigde het gevecht, zoals vooraf was afgesproken, in een gelijkspel. De 1,2 miljoen pay-per-view aankopen maken het duel tussen de twee bokslegendes het meest lucratieve boksgevecht van 2020. Alleen UFC 251, waarin Kamara Usman en Jorge Masdival, het tegen elkaar opnamen voor de welterweight titel, was populairder bij liefhebbers van vechtsporten.
Headerfoto: Shutterstock.com