In de week waarin de Spaanse voetbalvrouwen lieten weten te gaan staken vanwege mislukte contractonderhandelingen met de clubs, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Het wereldkampioenschap voor clubteams gaat op de schop. De FIFA maakte deze week bekend dat de editie in 2021 gaat bestaan uit 24 teams en wordt georganiseerd in China. Het WK gaat gespeeld worden in de maanden juni en juli. Acht Europese teams zullen deelnemen aan het toernooi. Hoe de exacte verdeling eruit gaat zien, is nog niet bekend. De plannen van de FIFA voor uitbreiding van het WK stuitten op veel weerstand. In maart van dit jaar stuurde de topclubs, verenigd in de ECA, nog een protestbrief naar de UEFA en FIFA-president Gianni Infantino. De ECA, waar Ajax een plek in het bestuur heeft, vindt het onacceptabel dat de FIFA wil tornen aan een speelkalender die tot minimaal 2024 vaststaat.
Infantino zelf sprak op een persconferentie in Shanghai van een ‘historische beslissing. Het stelt ons in staat nieuwe inkomsten te genereren, maar ik wil heel duidelijk onderstrepen dat de FIFA er zelf niet beter van wordt omdat we alles zullen herinvesteren in het voetbal", aldus de FIFA-voorzitter.
Sven Kramer gaat een samenwerking aan met Daikin. Het partnership behelst vooralsnog alleen het schaatsseizoen 2019/’20. Kramer, die zich anderhalve week geleden nog blesseerde in Inzell tijdens een fietsrit, liet weten: "Iedere dag ben ik bezig om een optimaal topsportklimaat te creëren voor mezelf. Daarom ga ik een samenwerking aan met Daikin Nederland."
De nieuw te bouwen woning van Kramer wordt voorzien van Daikin klimaatoplossingen voor verwarmen en koelen: 'het nieuwe verwarmen'. Kramer zal op zijn beurt verschijnen in reclame-uitingen van Daikin in dit winterseizoen. Edwin Hoogerwerf, directeur bij Daikin: "Als je topprestaties wilt leveren is een goed klimaat om je heen van groot belang. Niet alleen op het ijs en in de fitnessruimte zorgt Sven voor de beste materialen en begeleiding om zich heen, maar ook in zijn privéleven streeft hij altijd kwaliteit na. Er is een duidelijke match tussen ons A-merk en het merk 'Sven'. Onze allround oplossingen en installateurs leveren ook dagelijks topprestaties in zowel woningen als kantoren, hotels en winkels."
Jack’s Casino heeft zich als partner verbonden aan GLORY: COLLISION 2, de rematch tussen Rico Verhoeven en Badr Hari. De twee kickboksers zijn headliner van GLORY: COLLISION 2 op zaterdag 21 december in de uitverkochte GelreDome in Arnhem. Marshall Zelaznik, CEO van GLORY:, over het partnership: “We zijn zeer verheugd om samen te werken met een gevestigd merk als Jack's Casino hier in Nederland. Ze hebben zich enorm ingespannen om ons evenement te ondersteunen. Daarnaast zijn we erg enthousiast om ons product naar hun fans te brengen en hun producten naar onze fans."
Eric Olders, CEO van JVH gaming & entertainment, het moederbedrijf van Jack’s Casino licht de samenwerking als volgt toe: "Vanzelfsprekend is het fantastisch om COLLISION 2 op deze wijze te kunnen supporten, maar daarnaast kijken wij er enorm naar uit om de samenwerking met GLORY de komende jaren verder uit te bouwen. We zien het als een uitstekende kans om het aanbod van Jack’s Casino bij een groot publiek onder de aandacht te brengen." Naast de branding op locatie en in de ring tijdens het event, zal Jack’s Casino de GLORY-fans zowel voor als na het event volop verrassen met exclusieve acties in de GelreDome, via de online kanalen en vanzelfsprekend in de casino’s.
Behalve Jack’s Casino verbonden ook Ubisoft en PowerDot zich als sponsor aan de rematch tussen Verhoeven en Hari.
Het organisatiecomité van de Olympische Spelen en Paralympische Spelen van 2024 in Parijs presenteerde deze week het nieuwe logo. En dat hebben ze geweten. Er werd gekozen voor een logo met boven de tekst in een speciaal ontwerpen art deco-letter een gouden medaille, het olympisch vuur en het hoofd van een mondaine Marianne, het nationale symbool van Frankrijk, in één beeld verenigd. De keuze werd volop bekritiseerd. Het zou seksistisch zijn, een cliché en het beeld voor een dating-app.
Volgens Club Brugge-voorzitter Bart Verhaeghe ligt het plan om een BeneLeague op te zetten weer op tafel. De preses van de Belgische topclub stelt in een interview met de Franse krant Le Monde zelfs dat het concreter is dan ooit. "We zijn samen met Nederland een competitie op poten aan het zetten die onze achterstand op de 5 Europese toplanden moet verkleinen. We zouden een markt van 28 miljoen gebruikers kunnen aanboren. Deze week is er een nieuwe ontmoeting gepland. Het kampioenschap zou uit 18 clubs bestaan, waarvan 8 uit België komen. Het zou allemaal heel snel kunnen gaan, maar we willen ons niet vastpinnen op een of andere deadline."
Vanuit Nederland is er minder enthousiasme over samenvoeging met de Belgische competitie. Buiten het feit dat het tv-contract met FOX Sports nog doorloopt tot en met 2025 en daardoor een gezamenlijke competitie voor die tijd onmogelijk is, lijken de Eredivisieclubs (voorlopig) geen heil te zien in een BeneLeague. Het overleg van vrijdag werd door de KNVB afgedaan als moment om 'kennis met elkaar delen en sparren over de toekomst van ons voetbal.'
Net als eerdere seizoenen kunnen supporters van Heracles Almelo hun ontwerp voor een nieuw thuis- en/of uitshirt insturen. De Eredivisieclub heeft twee standaard-ontwerpen beschikbaar gesteld. Een selectiecommissie kiest de mooiste thuis- en uitshirts. Op die ontwerpen kan vervolgens door alle supporters worden gestemd. De winnende ontwerpen worden in productie genomen.
Headerfoto: MDI / Shutterstock.com