De KNVB organiseert tijdens het WK 2022 in samenwerking met partners Albert Heijn, Bitvavo, Coca-Cola, Heineken, ING, KPN, Nike, Staatsloterij, TOTO en Volkswagen een nieuw fanevenement om het toernooi in Nederland te beleven. Onder de naam ‘Huis van Oranje’ kunnen supporters van het Nederlands elftal in de Johan Cruijff ArenA de WK-wedstrijden bekijken.
In het 'Huis van Oranje' krijgen vanaf de tweede groepswedstrijd 55.000 Oranjefans de mogelijkheid de wedstrijden van het Nederlands elftal live te zien op schermen van in totaal 600m2. Daarnaast treden er voor, tijdens en na de duels artiesten op en zijn er andere vormen van entertainment.
De eerste groepswedstrijd op maandagochtend 21 november geldt als de exclusieve voorpremière van ‘Huis van Oranje’ en vindt plaats in AFAS Live. De tweede en de derde groepswedstrijd én alle eventuele vervolgwedstrijden is het ‘Huis van Oranje’ in de Johan Cruijff ArenA.
De KNVB laat weten: "Nederland is misschien een klein land, maar Oranjefans staan er bekend om er overal ter wereld een groot feest van te maken. Dit jaar vindt het WK niet in de zomer plaats en voor veel fans is een bezoek aan Qatar om verschillende redenen niet weggelegd. Om ook dit WK die échte Oranjesfeer te creëren, bundelen de KNVB en zijn partners hun krachten en komen met het ‘Huis van Oranje’. Het belooft een onvergetelijke show te worden met topartiesten, iconische Oranjebeelden en uiteraard de WK-wedstrijden van het Nederlands elftal. Een bijzondere kijkervaring die in Nederland nog nooit op deze schaal is vertoond."
Jean Paul Decossaux, directeur commercie van de KNVB: “In Nederland halen we alles uit de kast voor een eindtoernooi van Oranje. Straten worden versierd, buren kijken buiten samen naar de TV en de wedstrijden worden zo gezamenlijk beleefd. Dit jaar start het WK echter in november, dus het weer maakt dergelijke feestjes buiten onmogelijk. De meeste fans beleven het WK in eigen land, net zoals de meeste van onze partners. Daarom zorgen wij met het ‘Huis van Oranje’ voor het grootste voetbalfeest van Nederland door vanaf de tweede groepswedstrijd iedere wedstrijd 55.000 mensen in de Johan Cruijff ArenA welkom te heten. Met dezelfde Oranje-feestsfeer als altijd, maar dan nog grootser aangepakt en met een dak boven ons hoofd.”
Welke rol de partners van de KNVB rondom het evenement precies gaan krijgen, is nog niet bekend.
Tijdens het aanstaande UEFA EK voor Vrouwen in Engeland organiseert de KNVB op de KNVB Campus samen met Albert Heijn en KPN ook al de 'Camping van Oranje'.